Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBanach, Małgorzata
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:42Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:42Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48636
dc.description.abstractThe article focuses on B2 learners’ perception and experiences of writing in Polish as a foreign language. It presents the results of a questionnaire survey of 55 foreigners studying Polish at the upper intermediate level at the Jagiellonian University. The study shows that outside the classroom most participants do not write in Polish very often and the texts they produce most frequently are SMS texts and instant messages. The vast majority of the respondents, however, deem it important to develop good writing skills in Polish because of their academic and professional plans. Participants who find writing in Polish moderately difficult typically focus on grammar errors and deem limited vocabulary range as a common problem. The article concludes with a discussion of the results and implications for teaching, particularly the need to convey to learners the importance of pragmatic and sociolinguistic dimensions of written texts.en
dc.description.abstractArtykuł podejmuje problem percepcji pisania w języku polskim jako obcym przez uczących się na poziomie B2 oraz ich doświadczeń związanych z tą sprawnością. Przedstawione w nim zostały wyniki badania ankietowego, w którym uczestniczyło 55 osób uczących się języka polskiego na poziomie średnim ogólnym na Uniwersytecie Jagiellońskim. Z ankiety wynika, że większość badanych nie pisze często po polsku poza zajęciami, a najczęściej tworzone przez nich teksty to krótkie komunikaty elektroniczne. Niemal wszyscy ankietowani uznają jednak za ważne dobre opanowanie pisania po polsku, m.in. ze względu na plany zawodowe lub akademickie. Badani – którzy uważają pisanie po polsku za umiarkowanie trudną sprawność – zazwyczaj wskazują na błędy gramatyczne i niewystarczający zasób słownictwa jako trudności napotykane regularnie podczas redakcji tekstów. Artykuł kończy się interpretacją wyników i wnioskami dla dydaktyki, m.in., wskazaniem potrzeby uświadamiania uczącym się znaczenia socjolingwistycznego i pragmatycznego wymiaru tekstów pisanych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectB2 levelen
dc.subjectwriting skills in Polish as a foreign languageen
dc.subjectlanguage learners’ competencesen
dc.subjectpoziom B2pl
dc.subjectsprawność pisania w języku polskim jako obcympl
dc.subjectkompetencje uczących siępl
dc.titleWybrane aspekty pisania w percepcji i doświadczeniach uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie B2 (na podstawie badania ankietowego)pl
dc.title.alternativeSelected aspects of writing in perception and experiences of B2 learners of Polishen
dc.typeArticle
dc.page.number189-201
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesChłopek Z., 2018, Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki i początkujących nauczycieli, Warszawa.pl
dc.referencesCzeniek A., 2010, Sprawność pisania – sprawnością odkrywaną na nowo, w: K. Birecka, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń, s. 15–23.pl
dc.referencesDakowska M., 2001, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., Maliszewski B., 2018, Jak lepiej (nie) pisać? O błędach popełnianych przez Ukraińców zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, w: A. Krawczuk, I. Bundza (red.), Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, Kijów, s. 354–363.pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.pl
dc.referencesGębal P., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.pl
dc.referencesGębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesGrochala B., 2019, O kształtowaniu kompetencji genologicznej w glottodydaktyce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 221–229. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.26.15pl
dc.referencesIluk J., 2012, Systematyczne pisanie. Jak wpływa na kompetencję komunikacyjną w języku obcym?, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 17–25.pl
dc.referencesJanowska I. i in. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesKomorowska H., 2002, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesLipińska E., 2016, Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 9–14.pl
dc.referencesLipińska E., 2023, Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesŁompieś J.B., 2015, Kognitywne procesy tworzenia tekstów pisanych, „Lingwistyka stosowana”, nr 15 (4), s. 61–73.pl
dc.referencesŁompieś J.B., 2018, Refleksja metapoznawcza w procesie kształtowania sprawności pisania, „Półrocznik Językoznawczy Tertium”, nr 3 (2), s. 138–161. http://dx.doi.org/10.7592/Tertium2018.3.2.lompiespl
dc.referencesOstromęcka-Frączak B., 2004, Jak Słowianie mówią po polsku?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Wrocław, s. 29–36.pl
dc.referencesOżóg K., 2011, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów.pl
dc.referencesPółtorak, E., 2019, Lęk przed pisaniem a kształcenie sprawności pisania na lekcjach języka francuskiego jako drugiego języka obcego, „Rozprawy Społeczne”, nr 13(3), s. 112–126. https://doi.org/10.29316/rs/114825pl
dc.referencesPrzechodzka G., 2015, Kompetencja językowa polskich maturzystów w świetle wyników matur z lat 2005–2008 i testów certyfikatowych dla poziomu zaawansowanego C2, Lublin.pl
dc.referencesPrzechodzka G., Hudy V., 2020, Pułapki w aspekcie strukturalnym i językowym wzorców gatunkowych dla Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 209–224. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.27.11pl
dc.referencesSeretny A., 2015, W ciemnościach tunelu, czyli o zjawisku leksykalnego „plateau”, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 89–106.pl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2021, Poziom B2 jako węzłowy etap w osiąganiu biegłości językowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 21–46. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.02pl
dc.referencesSkudrzyk A., 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.pl
dc.referencesStandardy wymagań egzaminacyjnych, 2016, w: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, Dz.U. z dnia 20 marca 2016. http://prawo.sejm.gov.pl [04.05.2023].pl
dc.referencesWarchala J., Skudrzyk A., 2010, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice.pl
dc.referencesWiddowson H., 1978, Teaching language as communication, Oxford.pl
dc.referencesWilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.pl
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U., 2013, Komunikacja internetowa, w: A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), 70 lat współczesnej polszczyzny: zjawiska, procesy, tendencje. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi Janowi Mazurowi, Lublin, s. 439–461.pl
dc.contributor.authorEmailmalgorzata.banach@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.12
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/