dc.contributor.author | Janowska, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T09:08:43Z | |
dc.date.available | 2023-12-08T09:08:43Z | |
dc.date.issued | 2023-12-07 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48638 | |
dc.description.abstract | At the beginning of the 21st century, most institutional language examinations in Europe were aligned to the descriptions of language proficiency contained in the Common European Framework of Reference for Languages (2001/2003). Meanwhile, the CEFR Companion volume, released in 2020, significantly expanded the concept of language use by introducing new scales and descriptors for mediation. The clarified and detailed mediation measures have gained a new dimension, which should be taken into account not only in language education, but also in language testing and certification. The aim of the article is to characterize mediation activities from a new perspective and to attempt to implement mediation on the ground of certification of proficiency in Polish as a foreign language. The specificity of mediation activities, mediation in examination standards for Polish as a foreign language, and the principles of creating mediation tasks which can be used by authors of tests and teaching materials will be discussed. | en |
dc.description.abstract | Na początku XXI wieku większość instytucjonalnych egzaminów z języków obcych w Europie została dostosowana do opisów biegłości językowej zawartych w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego (2001/2003). Tymczasem wydany w 2020 r. tom uzupełniający – CEFR – Companion volume znacząco rozszerzył koncepcję posługiwania się językiem, wprowadzając nowe skale i deskryptory w zakresie mediacji. Doprecyzowane i uszczegółowione działania mediacyjne zyskały nowy wymiar, co powinno zostać uwzględnione nie tylko w procesie kształcenia językowego, ale również w testowaniu i certyfikacji znajomości języków obcych. Celem artykułu jest charakterystyka działań mediacyjnych w nowym ujęciu oraz próba implementacji mediacji na gruncie certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Przedmiotem rozważań będą: specyfika działań mediacyjnych, mediacja w standardach wymagań egzaminacyjnych dla języka polskiego jako obcego oraz zasady tworzenia zadań mediacyjnych, które mogą posłużyć autorom testów i materiałów dydaktycznych. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | ESOKJ | pl |
dc.subject | działania mediacyjne | pl |
dc.subject | testowanie | pl |
dc.subject | język polski jako obcy | pl |
dc.subject | zadania mediacyjne | pl |
dc.subject | CEFR | en |
dc.subject | mediation activities | en |
dc.subject | testing | en |
dc.subject | Polish as a foreign language | en |
dc.subject | mediation tasks | en |
dc.title | Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję | pl |
dc.title.alternative | Mediation activities in the certification of proficiency in Polish as a foreign language. Time for (r)evolution | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 217-231 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Języka Polskiego jako Obcego | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Biedermann A., 2014, La médiation linguistique dans un contexte d’enseignement des langues étrangères, „Synergies Chili”, nr 10, s. 83–91 [online], https://gerflint.fr/Base/Chili10/biedermann.pdf [13.05.2023]. | pl |
dc.references | Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [13.05.2023]. | pl |
dc.references | Council of Europe, 2022, Enriching 21st century language education. The CEFR Companion volume in practice, Strasbourg. | pl |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa. | pl |
dc.references | Hallet W., 2008, Zwischen Sprachen und Kulturen vermitteln. Interlinguale Kommunikation als Aufgabe, „Der fremdsprachliche Unterricht Englisch”, nr 93, s. 2–7. | pl |
dc.references | Huver E., 2018, Penser la médiation dans une perspective diversitaire, „Recherches en didactique des langues et des cultures”, nr 15/2 [online], http://journals.openedition.org/rdlc/2964 [20.08.2022]. | pl |
dc.references | Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków. | pl |
dc.references | Kolb E., 2009, Finite Resources – Infinite Communication: Sprachmittlung im Englischunterricht der Unterstufe, „ForumSprache”, nr 1, s. 69–86. | pl |
dc.references | Kolb E., 2016, Sprachmittlung: Studien zur Modellierung einer komplexen Kompetenz, Münster/New York. | pl |
dc.references | Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl |
dc.references | North B., Piccardo E., Goodier T., 2019, Broadening the scope of language education: mediation, plurilingualism, and collaborative learning: the CEFR Companion Volume, „Journal of e-Learning and Knowledge Society”, t. 15, nr 1, s. 17–36 [online], https://www.je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/1612 [13.05.2023]. | pl |
dc.references | Piccardo E., North B., 2019, The Action-oriented Approach: A dynamic vision of language education, Bristol. | pl |
dc.references | Reimann D., 2014, Sprachmittlung, „ProDaZ: Deutsch als Zweitsprache in allen Fächern” [online], https://www.uni-due.de/imperia/md/content/prodaz/reimann_sprachmittlung.pdf [20.08.2022]. | pl |
dc.references | Stathopoulou M., 2015, Cross-Language Mediation in Foreign Language Teaching and Testing, Bristol. | pl |
dc.references | Wygotski L.S., 1989, Myślenie i mowa, Warszawa. | pl |
dc.references | https://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2018/11/arkusz_c2_2.pdf, https://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2019/09/C1_test.pdf [13.05.2023]. | pl |
dc.references | https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4897013/przepowiednia [13.05.2023]. | pl |
dc.references | https://www.empik.com/przepowiednia-kieres-emilia,p1238028792,ksiazka-p [13.05.2023]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | iwona.janowska@uj.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.30.14 | |
dc.relation.volume | 30 | |