Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorButko, Sofiia
dc.contributor.authorGębka-Wolak, Małgorzata
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:43Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:43Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48639
dc.description.abstractThe article presents the concept and tasks implemented as part of the didactic and scientific “Polskie cztery pory roku w Charkowie. Spotkania z polską kulturą, językiem i historią” project. The project uses a task-based method to developing communication and socio-cultural competences of Ukrainian-speaking recipients. This approach worked especially well during a summer school program of Polish language and culture called “Summer with Copernicus”. The article describes the activities carried out during the summer school. Forms and methods of communication in Polish have been divided into three types: the field of didactics, private everyday life, and social life. Particular attention was paid to the analysis of the student-teacher project, which fully implemented the principles of a task-based approach to teaching and learning Polish as a foreign language. The article contains a description of the stages of this task and the resulting product – a textbook for learning Polish as a foreign language for Ukrainian-speaking recipients entitled Miasto i jego mieszkańcy.en
dc.description.abstractW artykule zostały zaprezentowane koncepcja i zadania zrealizowane w ramach projektu dydaktyczno-naukowego „Polskie cztery pory roku w Charkowie. Spotkania z polską kulturą, językiem i historią”. W projekcie wykorzystano podejście zadaniowe w zakresie rozwijania kompetencji komunikacyjnych i społeczno-kulturowych odbiorców ukraińskojęzycznych. Podejście to sprawdziło się szczególnie podczas realizacji etapu „Lato z Kopernikiem” (szkoła letnia języka i kultury polskiej). W artykule opisano działania realizowane w trakcie szkoły letniej, które ze względu na cel, formy i sposoby porozumiewania się w języku polskim zostały podzielone na trzy typy: w zakresie dydaktycznym, prywatnego życia codziennego i życia towarzyskiego. Szczególną uwagę poświęcono analizie projektu studencko-lektorskiego, który w pełni realizował zasady podejścia zadaniowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Artykuł zawiera opis etapów wykonania tego zadania oraz otrzymanego produktu – podręcznika do nauki języka polskiego jako obcego dla odbiorców ukraińskojęzycznych pt. „Miasto i jego mieszkańcy”.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjecttask-based language teachingen
dc.subjectPolish as a foreign languageen
dc.subjectPolish language summer schoolen
dc.subjectUkrainian-speaking studentsen
dc.subject“Polskie cztery pory roku” projecten
dc.subjectpodejście zadaniowepl
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl
dc.subjectszkoła letnia języka polskiegopl
dc.subjectstudenci ukraińskojęzycznipl
dc.subjectprojekt „Polskie4PoryRoku”pl
dc.titleNauka języka polskiego poprzez działania projektowe (na podstawie projektu „Polskie Cztery Pory Roku w Charkowie”)pl
dc.title.alternativeTeaching Polish through project activities (based on the project "Polskie cztery pory roku w Charkowie")en
dc.typeArticle
dc.page.number233-246
dc.contributor.authorAffiliationButko, Sofiia - Charkowski Uniwersytet Narodowy im. W.N. Karazina, Wydział Filologiczny, Katedra Języka Ukraińskiegopl
dc.contributor.authorAffiliationGębka-Wolak, Małgorzata - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Humanistyczny, Katedra Języka Polskiegopl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesEllis R., Skehan P., Li Sh., Shintani N., Lambert C., 2019, Task-Based Language Teaching. Theory and Practice, Cambridge.pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.pl
dc.referencesEwaluacja projektu polskie cztery pory roku w Charkowie. Spotkania z polską kulturą, językiem i historią, 2022, https://polskie4poryroku.umk.pl/pliki/ewaluacja%20projektu%20pl
dc.referencesPolskie4PoryRoku-31-12-2022.pdf [05.03.2023].pl
dc.referencesGębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.pl
dc.referencesGębal P.E., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesGóralczyk-Mowczan P., 2017, Letnia szkoła języka polskiego i kultury polskiej w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ – podsumowanie trzech lat doświadczeń, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, Łódź, s. 23–29.pl
dc.referencesJanowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.pl
dc.referencesJaroszyński A., 1990, Kursy języka polskiego i kultury polskiej dla studentów zagranicznych w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim 1974–1987, „Studia Polonijne”, t. 13, s. 153–166.pl
dc.referencesKrawczuk A., Kowalewski J., 2017, Metodyka nauczania języka polskiego. Język i kultura w dydaktyce polonistycznej na Ukrainie: Podręcznik dla szkół wyższych, Kijów.pl
dc.referencesKryg H., 2022, Aspekt czasownika w perspektywie nauczania języka polskiego jako obcego osób pochodzenia niemieckiego i wschodniosłowiańskiego, nieopublikowana rozprawa doktorska, napisana pod kier. D. Wiśniewskiej i W. Hofmańskiego, Poznań.pl
dc.referencesRóg T., 2021, Podejście zadaniowe: założenia teoretyczne i rozwiązania praktyczne, „Języki Obce w Szkole”, 4/21, s. 97–108.pl
dc.referencesSałęga-Bielowicz B., Bucko D., Rogala D., 2012, Kultura popularna w podejściu zadaniowym: realizacja projektu „Subiektywna mapa studentów Szkoły Letniej 2010”, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 41–55.pl
dc.referencesWawrzeń M., 2017, Chrząszcz w Szczawnicy: kilka słów o metodzie projektu jako zadaniowej formie pracy, w: E. Kubicka, M. Berend, M. Rittner (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń, s. 311–324.pl
dc.referencesWojtoń R., 2010, Szkoła letnia oraz Spotkania z tradycją jako sposoby promocji języka i kultury polskiej, w: K. Birecka, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń, s. 141–144.pl
dc.referenceshttps://polskie4poryroku.umk.pl/pages/Menu/ [05.03.2023].pl
dc.contributor.authorEmailButko, Sofiia - sophiabutko@karazin.ua
dc.contributor.authorEmailGębka-Wolak, Małgorzata - mge@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.15
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/