dc.contributor.author | Rabczuk, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T09:08:44Z | |
dc.date.available | 2023-12-08T09:08:44Z | |
dc.date.issued | 2023-12-07 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48640 | |
dc.description.abstract | Mediation, mediation activities, as well as mediation strategies, have become an important issue in both scientific reflection and foreign language teaching practice. The vast majority of researchers agree that the Common European Framework of Reference for Languages (2001) does not give these elements of language proficiency their proper place. Their precise description — contained in the CEFR Companion Volume published by the Council of Europe in 2020 — encouraged more and more linguists and practitioners of foreign language teaching to take into account the development of mediation competence in their scientific and didactic activities. The aim of this article is to discuss selected theories related to mediation in Polish language classes with foreigners, and then incorporate them into practical activities. The author describes her own mediation tasks that she carried out with students at C1 level, using the case study method. Later, she analyzes the results of a micro-survey conducted among the participants. Their reception of mediation activities leads to conclusions that may be useful when creating subsequent mediation tasks. The conclusions from the study concern both the construction of mediation tasks (it is worth introducing elements that affect emotions and competitive ones), as well as the preparation of people participating in their implementation; it is worth familiarizing them with the idea behind such activity and carrying out tasks introducing the development of mediation competence. | en |
dc.description.abstract | Mediacja, działania i strategie mediacyjne stały się ważnym zagadnieniem zarówno w refleksji naukowej, jak i w praktyce glottodydaktycznej. W środowisku glottodydaktycznym raczej panuje zgoda co do tego, że w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego z 2003 r. nie poświęcono tym elementom, składającym się na biegłość językową, należnego miejsca. Dokładna ich deskrypcja, znajdująca się w tomie uzupełniającym (CEFR–CV) wydanym przez Radę Europy w 2020 r., sprawiła, że coraz więcej glottodydaktyczek i glottodydaktyków uwzględnia rozwój kompetencji mediacyjnej w swojej działalności naukowej i dydaktycznej. Celem artykułu jest omówienie wybranych teorii związanych z mediacją, a następnie przełożenie ich na działania praktyczne na lektoracie języka polskiego jako obcego (jpjo). Przedstawiono autorskie zadania mediacyjne, które zostały zrealizowane ze studentkami i studentami na poziomie C1 z wykorzystaniem metody case study. Następnie przeanalizowano wyniki mikrobadania ankietowego przeprowadzonego wśród osób wykonujących ww. zadania. Recepcja działań mediacyjnych prowadzi do konkluzji, które warto wziąć pod uwagę w praktyce glottodydaktycznej. Wnioski z badania dotyczą zarówno samego konstruowania zadań mediacyjnych (warto wprowadzić do nich elementy oddziałujące dobrze jest zapoznać je z ideą przyświecającą takiej aktywności i wykonać zadania wprowadzające w rozwijanie kompetencji mediacyjnej. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | mediation | en |
dc.subject | mediation activities | en |
dc.subject | mediation tasks | en |
dc.subject | mediation in Polish as a foreign language class | en |
dc.subject | mediation strategies | en |
dc.subject | CEFR | en |
dc.subject | level C1 | en |
dc.subject | case study | en |
dc.subject | mediacja | pl |
dc.subject | działania mediacyjne | pl |
dc.subject | zadania mediacyjne | pl |
dc.subject | mediacja na lektoracie jpjo | pl |
dc.subject | strategie mediacyjne | pl |
dc.subject | ESOKJ | pl |
dc.subject | poziom C1 | pl |
dc.subject | case study | pl |
dc.title | Działania mediacyjne przeznaczone dla poziomu C1 – implikacje praktyczne | pl |
dc.title.alternative | Mediation activities aimed at c1 level – practical implications | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 247-263 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [04.05.2023]. | pl |
dc.references | Coste D., Cavalli M., 2015, Education, mobility, otherness. The mediation functions of schools, Council of Europe, https://rm.coe.int/education-mobility-otherness-the-mediation-functions-of-schools/16807367ee [04.05.2023]. | pl |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa | pl |
dc.references | Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków. | pl |
dc.references | Martyniuk W., 2021, ESOKJ 2020: nowy, zmodernizowany europejski system opisu kształcenia językowego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (28), https://www.postscriptum.us.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12/11_Martyniuk.pdf [05.05.2023]. http://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.12 | pl |
dc.references | Pfeiffer A., 2013, Was ist eine sinnvolle Sprachmittlungsaufgabe? Ein Instrument zur Evaluation und Erstellung von Aufgaben für den Fremdsprachenunterricht, w: D. Reimann, A. Rössler (red.), Sprachmittlung im Fremdsprachenunterricht, Tübingen, s. 44–64. | pl |
dc.references | Stathopoulou M., 2015, Cross-Language Mediation in Foreign Language Teaching and Testing, „New Perspectives on Language and Education”, Bristol. | pl |
dc.references | Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków. | pl |
dc.references | Zarate G., Gohard-Radenkovic A., Lussier D., Penz H., 2004, Cultural Mediation in Language Learning and Teaching, http://archive.ecml.at/documents/pub122e2004_zarate.pdf [04.05.2023]. | pl |
dc.references | Zarzycka G., 2018, Mediacja kulturowa jako niedoceniony wymiar glottodydaktyki, w: P. Potasińska, M. Stasieczek-Górna (red.), Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej, Warszawa, s. 117–132. | pl |
dc.references | Żmigrodzki P. (red.), 2018, Wielki słownik języka polskiego, Warszawa. | pl |
dc.contributor.authorEmail | anna.rabczuk@uw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.30.16 | |
dc.relation.volume | 30 | |