Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiernacka, Michalina Beata
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:44Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:44Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48641
dc.description.abstractThe aim of this paper was to present how to support mediation activities and strategies at the A1 level. An example was a course of Polish as a foreign language for dental students who study at the Foreign Languages Center of the Medical University of Lodz. The analysis of needs was described. It resulted in planning 40 hours of a specialty course, as well as the main assumptions of the course – in accordance to the action-oriented approach. There are no textbooks for teaching Polish as a foreign language (even general language) at the A1 level based on the action-oriented approach. Therefore, CEFR (2001) and CEFR-CV (2020) quoted information justifying the specific rules for designing such a course. On the basis of selected mediation tasks, the possibilities and difficulties of introducing mediation activities at such a low level were discussed. Finally, the results of the evaluation surveys were presented, confirming the effectiveness of the proposed methodological solutions.en
dc.description.abstractCelem artykułu było przedstawienie sposobów wspierania działań i strategii mediacyjnych na poziomie A1. Jako przykład posłużył kurs języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii, którzy uczą się w Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Opisano przebieg prowadzenia analizy potrzeb (triangulacja) i główne założenia kursu zgodnego z podejściem działaniowym, które poskutkowały zaplanowaniem 40 godzin kursu specjalistycznego. Ze względu na to, że nie ma jeszcze na polskim rynku wydawniczym podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (nawet ogólnego) na poziomie A1 opartych na podejściu ukierunkowanym na działanie, za ESOKJ (2003) i CEFR-CV (2020) przytaczano informacje argumentujące konkretne zasady projektowania wspomnianego kursu. Na podstawie wybranych zadań mediacyjnych omówiono możliwości, a także trudności, jakie niesie ze sobą wprowadzanie działań mediacyjnych na najniższym poziomie nauczania jpjo. Na koniec przedstawiono wyniki ankiet ewaluacyjnych, potwierdzających skuteczność proponowanych rozwiązań metodycznych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectaction-oriented approachen
dc.subjectmediation activitiesen
dc.subjectEnglish for Specific Purposesen
dc.subjectpodejście działaniowepl
dc.subjectdziałania mediacyjnepl
dc.subjectglottodydaktyka specjalistycznapl
dc.titleRozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologiipl
dc.title.alternativeDeveloping mediation activities from the basic level – Polish as a foreign language for dental studentsen
dc.typeArticle
dc.page.number265-282
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBączar K., 2023, O tekstach autentycznych w nauczaniu języka obcego w szkole średniej, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 35–42.pl
dc.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume, 2020, [CEFR-CV; CEFR – Companion volume], Strasbourg, [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [20.03.2023].pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, [ESOKJ], Warszawa.pl
dc.referencesGajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.pl
dc.referencesGębal E.P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 19–33. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.23.02pl
dc.referencesGębal E.P., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.pl
dc.referencesGębal E.P., Miodunka T.W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesJanowska I., 2010, Tekst i jego rozumienie w podejściu zadaniowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 561–571.pl
dc.referencesJanowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesJanowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.pl
dc.referencesJasińska A., Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Polski w pracy, Berlin.pl
dc.referencesLigara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu, Kraków.pl
dc.referencesLong M., 2005, Methodologicalissues in learnerneedsanalysis, w: M. Long (red.) Second languageneedsanalysis, Cambridge, s. 19–76. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667299.002pl
dc.referencesSowa M., 2020, Gramatyka jako element treści nauczania języków obcych dla potrzeb zawodowych, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 93–101.pl
dc.referencesSwoboda-Rydz U., 2015, Język polski dla stomatologów, Warszawa.pl
dc.referencesZarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.pl
dc.referenceshttp://stomatologiajarzebiny.pl/ [20.03.2023].pl
dc.contributor.authorEmailmichalina.biernacka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.17
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/