Show simple item record

dc.contributor.authorZarzycka, Grażyna
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:47Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:47Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48646
dc.description.abstractThe article analyzes eleven, written in Polish as a target language, journals of students from Ukraine, participants of Polish studies with English, a field of study created at the Faculty of Philology of the University of Lodz in May 2022, after the outbreak of the war in Ukraine. The first part of the article defines the place of the biographical method in various scientific disciplines, with particular emphasis on pedagogy and glottodidactics. The second part of the article is a diary study, in which the following are discussed: the form and structure of student diaries (among others, the volume of notes, titles, introductions, endings of the diaries) and their subject matter. Thematic threads of a retrospective and introspective nature were distinguished, referring to various aspects of the authors’ lives, such as: war (war exodus), cultural, social and linguistic adaptation of students from Ukraine, taking into account their identity and educational issues, personal relations (contact with Poles and other compatriots), self-development, authors’ experiences outside the university (e.g. at work). Each of the key threads has been illustrated with diary quotes. The diaries of people learning Polish as a foreign language have not been the subject of research in Polish language glottodidactics so far. An important goal of this diary study is to show the advantages of using the biographical method in glottodidactic research. The diary research is summarized in the third part of the article. It allowed for a sketch of a collective portrait of students from Ukraine who appeared in the educational space of the University of Lodz due to the outbreak of war in Ukraine in order to try to redefine themselves.en
dc.description.abstractW artykule przeprowadzono analizę jedenastu, napisanych po polsku dzienników studentów z Ukrainy, uczestników studiów polskich z językiem angielskim, kierunku studiów utworzonego na Wydziale Filologicznym UŁ w maju 2022 r., po wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszej części artykułu określono miejsce metody biograficznej w różnych dyscyplinach naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki i glottodydaktyki. Druga część artykułu jest studium diarystycznym, w którym omówiono kolejno: formę i strukturę dzienników uczniowskich (m.in. objętość zapisków, tytuły, wstępy, zakończenia dzienników) oraz ich tematykę. Wyodrębniono wątki tematyczne o charakterze retrospektywnym i introspektywnym, odnoszące się do różnych aspektów życia autorów, jak: wojna (exodus wojenny), adaptacja kulturowa, społeczna i językowa studentów z Ukrainy, uwzględniająca kwestie tożsamościowe, edukacyjne, relacje osobowe (kontakt z Polakami i innymi rodakami), samorozwój, doświadczenia autorów poza uczelnią (np. w pracy). Każdy z kluczowych wątków został zobrazowany za pomocą cytatów z dzienników. Narracje osobiste uczących się języka polskiego jako obcego nie były dotąd przedmiotem badań w glottodydaktyce polonistycznej. Ważnym celem tego studium diarystycznego jest ukazanie walorów stosowania metody biograficznej w badaniach glottodydaktycznych. Badanie zostało podsumowane w trzeciej części artykułu. Umożliwiło ono naszkicowanie portretu zbiorowego studentów z Ukrainy, którzy pojawili się w przestrzeni edukacyjnej Uniwersytetu Łódzkiego z powodu wybuchu wojny w Ukrainie po to, by podjąć próbę zdefiniowania się na nowo.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectdiaries, time of waren
dc.subjectstudentsen
dc.subjectUkraineen
dc.subjectglottodidacticsen
dc.subjectPolish studiesen
dc.subjectbiographic methoden
dc.subjectdiarist research/studyen
dc.subjectdziennikipl
dc.subjectczas wojnypl
dc.subjectstudencipl
dc.subjectUkrainapl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectstudia polskiepl
dc.subjectmetoda biograficznapl
dc.subjectbadanie/studium diarystycznepl
dc.titleDzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebiepl
dc.title.alternativeJournals of wartime students from Ukraine. An attempt to memorize the world and myselfen
dc.typeArticle
dc.page.number353-378
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopediipl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBailey K.M., 1991, Diary Studies of Classroom Language Learning: The Doubting Game and the Believing Game, in: Sadtono, Eugenius (red.), Language Acquisition and the Second/Foreign Language Classroom. Anthology Series 28, s. 60–102, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED367166.pdf [17.04.2023].pl
dc.referencesEncyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/dziennik;3895774.html [17.04.2023].pl
dc.referencesKacperczyk A., 2014, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej” tom X, nr 3, s. 32–74. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03pl
dc.referencesKrawczyk-Bocian A., 2019, Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza, Bydgoszcz.pl
dc.referencesLemann N., 2006, Dziennik, w: G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków, s. 191–194.pl
dc.referencesŁobocki M., 2008, Wprowadzenia do metodologii badań pedagogicznych, Kraków.pl
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/dziennik;2455697.html [17.04.2023].pl
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w dydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.pl
dc.referencesZarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 63–78, http://hdl.handle.net/11089/9519 [17.04.2023].pl
dc.contributor.authorEmailgrazyna.zarzycka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.22
dc.relation.volume30


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/