dc.contributor.author | Żak, Monika | |
dc.date.accessioned | 2023-12-19T12:39:57Z | |
dc.date.available | 2023-12-19T12:39:57Z | |
dc.date.issued | 2022-11-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48842 | |
dc.description.abstract | The difficulty of balancing professional and personal roles is a challenge in everyday life. The Covid-19 pandemic has shown that it can be even more difficult. The aim of this paper is to present the results of a study on the attempt to maintain balance between work and family life during the Covid-19 pandemic. The problems faced by parents of children who were homeschooled will be presented. The analysis is based on several main problems faced by the respondents: time conflict, conflict of space, and role conflict. The result of the undertaken research is a typology of daily functioning strategies developed by parents during the Covid-19 pandemic. | en |
dc.description.abstract | Trudność godzenia ról zawodowych i osobistych jest wyzwaniem codzienności. Pandemia Covid-19 pokazała, że może być ono jeszcze trudniejsze. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników badań nt. próby utrzymania równowagi między pracą a życiem pozazawodowym w trakcie pandemii Covid-19. Zaprezentowane zostaną problemy, z jakimi zetknęli się rodzice dzieci, które uczyły się zdalnie w domu. Analiza została oparta o kilka głównych problemów, z jakimi mierzyli się respondenci: konfliktu czasu, konfliktu miejsca oraz konfliktu roli. Efektem podjętych badań jest typologia strategii codziennego funkcjonowania, jakie wypracowali rodzice w trakcie pandemii Covid-19. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;23 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | lockdown | pl |
dc.subject | nauczanie zdalne | pl |
dc.subject | pandemia Covid-19 | pl |
dc.subject | praca zdalna | pl |
dc.subject | równowaga praca-życie | pl |
dc.subject | lockdown | en |
dc.subject | distance education | en |
dc.subject | Covid-19 pandemic | en |
dc.subject | remote work | en |
dc.subject | work-life balance | en |
dc.title | Remote work and family duties. Sociological analysis of selected problems in the functioning of families with minor children during COVID-19 | en |
dc.title.alternative | Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym w czasie pandemii Covid-19 – analiza sytuacji rodzinnej i zawodowej polskich rodziców | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 18-30 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach | en |
dc.identifier.eissn | 2300-1690 | |
dc.references | Ahmad, A. (2008). Job, Family and Individual Factors as Predictors of Work-Family Conflict, The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 4, Num. 1, 57–65. | en |
dc.references | Ambroziak, E. (2020). Wpływa pandemii COVID-19 na funkcjonowanie rodziny. Publikacja współfinansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020. https://wuplodz.praca.gov.pl/documents/1135458/4472799/Wp%C5%82yw%20pandemii%20Covid-19%20na%20funkcjonowanie%20rodziny%20%28p.%20Ewa%20Ambroziak%29.pdf/1c3b682d-3d03–4667-b64a-6bd9cfe61fe2?t=1614858338028. Access: 28.09.2022. | en |
dc.references | Bayazit, Z. E., Bayazit, M. (2019). How do flexible work arrangements alleviate work-family-conflict? The roles of flexibility i-deals and family-supportive cultures, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 30, No. 3, 405–435. | en |
dc.references | Benligiray, S., Sönmez, H., (2012). Analysis of organizational commitment and work–family conflict in view of doctors and nurses, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 23, No. 18, 3890–3905. | en |
dc.references | Carnes, A.M. (2017). Bringing work stress home: The impact of role conflict and role overload on spousal marital satisfaction, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 90, 153–176. | en |
dc.references | Clark, S. C. (2000). Work/family border theory: A new theory of work/family balance, Human Relations, 53, 747–770. | en |
dc.references | Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. Warszawa: CeDeWu. | en |
dc.references | Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Kubacka, M., Modrzyk, A., Rogowski, Ł., Rura, P., Stamm, A., (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań 2020. http://socjologia.amu.edu.pl/images/pliki/r%C3%B3%C5%BCne_prezentacje_etc/%C5%BBycie_codzienne_w_czasach_pandemii_-_Wydzia%C5%82_Socjologii_UAM_-_WWW.pdf. Access: 28.09.2022. | en |
dc.references | Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19, Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 2021; 16, 1–10 . | en |
dc.references | Frone, M. R., Yardley, J. K., Markel, K. S., (1997). Developing and testing an integrative model of the work–family interface, Journal of Vocational Behavior, 50, 145–167. | en |
dc.references | Greenhaus, J. H., Beutell, N. J., (1985). Sources of conflict between work and family roles, Academy of Management Review, 10, 76–88. | en |
dc.references | Greenhaus, J. H., Powell, G. N., (2006). When work and family are allies: A theory of work-family enrichment, Academy of Management Review, 31, 72–92. | en |
dc.references | Greenhaus, J. H., Allen, T. D., (2011). Work-family balance: A review and extension of the literature, [in] J. C. Quick & L. E. Tetrick (Eds.), Handbook of occupational health psychology (2nd ed.), Washington, DC: American Psychological Association, p. 165–183. | en |
dc.references | Gregory, A., Milner, S., (2009). Trade Unions and Work-life Balance: Changing Times in France and the UK?, British Journal of Industrial Relations, 0007–1080, 122–146. | en |
dc.references | Grzywacz, J.G., Carlson, D.S., (2007). Conceptualizing Work-Family Balance: Implications for Practice and Research, Advances in Developing Human Resources, No 9, 455–471. | en |
dc.references | Netemeyer, R. G., Boles, J. S., & McMurrian, R., (1996). Development and validation of work–family conflict and family-work conflict scales, Journal of Applied Psychology, 81, 400–410. | en |
dc.references | Płoszaj, K.M., Kochman, D. (2021). Wpływ pandemii Koronawirusa (Covid-19) na jakość życia rodziny i dziecka, Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu, 3(6)/2021, 59–78. | en |
dc.references | Scheib, J.W., (2003). Role Stress in the Professional Life of the School Music Teacher: A Collective Case Study, Journal of Research in Music Education, Vol. 51, No. 2, 124–136. | en |
dc.references | Skrabacz, A., (2021). Wpływ pandemii koronawirusa na stan bezpieczeństwa społecznoekonomicznego Polaków, Bezpieczeństwo. Teoria i praktyka, 2021, Nr 2, 17–33. | en |
dc.references | Ten Brummelhuis, L. L., Bakker, A. B., (2012). A resource perspective on the work-home interface: The work-home resources model, American Psychologist, No 67, 545–556. | en |
dc.references | Voydanoff, P., (2002). Linkages between the workfamily interface and work, family, and individual outcomes: An integrative model, Journal of Family Issues, No 23, 138–164. | en |
dc.references | Voydanoff, P., (2005). Toward a conceptualization of perceived work-family fit and balance: A demands and resources approach, Journal of Marriage and Family, No 67, 822–836. | en |
dc.contributor.authorEmail | monika.zak@us.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2300-1690.23.02 | |