Absurd jako problem filozoficzny i jego odzwierciedlenie w twórczości literackiej wybranych autorów
Streszczenie
Filozofia absurdu jest zagadkowym obszarem myśli, który, z racji wymykania się 
sztywnym kategoryzacjom, porzuciła zarówno filozofia, jak i literatura. Mimo zmian w 
sposobach uprawiania humanistyki w ostatnich latach – dążeniu do interdyscyplinarności, która 
w tym przypadku jest bezdyskusyjna (to pogranicze filozofii i literatury, ale postawy bohaterów 
absurdalnych można analizować też na polach socjologii, psychologii, kognitywistyki, teologii, 
by wymienić te najbardziej oczywiste), zainteresowanie filozofią absurdu nie wzrosło, a wręcz
zmalało. Dość nadmienić, iż mimo posługiwania się terminem filozofia absurdu przynajmniej 
od czasu publikacji Camusowskiego Mitu Syzyfa, w żadnym leksykonie nie istnieje takie hasło 
encyklopedyczne. Próżno szukać też monografii zestawiającej absurdystów w jednym 
opracowaniu. Z tych powodów wyznaczenie ram interesującego mnie obszaru, 
przedstawienie jego postulatów i dookreślenie samego absurdu jako kategorii filozoficznej 
stanowiły wyzwanie badawcze. To obszar zagadkowy, bo niedopowiedziany, w którym obok 
poczynionych ustaleń, pozostaną przestrzenie niewypełnialne, bo należące do sfery 
indywidualnej wrażliwości i przeżyć.
Kolejny problem stanowiły specyfikacja filozofii absurdu i kwestia zasadności 
metodologicznego jej wyodrębnienia. Sytuującej się na styku filozofii i literatury filozofii 
absurdu towarzyszą specyficzna terminologia ukuta zarówno przez absurdystów, jak i badaczy 
ich myśli (jej systematyzacji dokonuję na końcu pracy) oraz postawa światopoglądowa, której 
daleko jednak do zamkniętej struktury. Camus odmawiał filozofii absurdu miana systemu 
filozoficznego, rozumianego jako poszukiwanie, dla uprzednio wyróżnionych problemów,
rozwiązania i uzasadnienia w oparciu o spójną siatkę przekonań, które później 
systematyzowane są pod postacią wybranych dyscyplin. Filozofia absurdu – w przeciwieństwie 
do egzystencjalizmu – przedstawia problem, ale nie pretenduje do jego (niemożliwego) 
rozwiązania. Podobnie Unamuno zwracał uwagę na proces filozofowania, aktywną postawę, 
nie zestaw zamkniętych przekonań. Chcąc zatem określić charakter tego pojęciowo-światopoglądowego tworu, związanego z nihilizmem i egzystencjalizmem, można, jak sądzę, 
mówić o nurcie (alternatywnie: prądzie) filozoficznym, a konkretniej filozoficzno-literackim, 
a więc o konglomeracie pokrewnych idei skupiających się wobec danego zagadnienia (w tym 
przypadku absurdu ludzkiej egzystencji)