Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorElżbieta, Ostrowska
dc.contributor.editorGoscilo, Helena
dc.date.accessioned2024-02-13T10:09:03Z
dc.date.available2024-02-13T10:09:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50259
dc.description.abstractThe chapter examines how Agnieszka Holland’s public persona has evolved from politically engaged director working within socialist cinema, through celebrity director embedded within the system of neoliberal democracy, to activist celebrity director advocating for human rights. While discussing this development, I indicate how this transformation of her public persona exemplifies the evolution of film authorship from the Romantic notion of the artist, through the idea of authorial agency conceived as a brand name, to a cultural worker who uses her symbolic capital to call for changes in global and local politics. Throughout her career, Holland has employed various methods and strategies to shape and control her public persona, which I propose to see as Foucauldian ‘technologies of the self’ (Foucault 1988, 18). Through self-fashioning, the filmmaker is establishing herself as an auteur, which is either acknowledged and reinforced, or diminished and erased by other participants in the authorial discourse. From these mediations the auteur/celebrity nexus emerges, with Holland making every possible effort to regulate it.pl_PL
dc.description.sponsorshipThe Norwegian Financial Mechanism 2014-2021 nr 2020/37/K/ HS2/02327.pl_PL
dc.language.isoen_USpl_PL
dc.publisherAcademic Studies Presspl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAgnieszka Hollandpl_PL
dc.subjectcelebritypl_PL
dc.subjectPolish cinemapl_PL
dc.subjectactivismpl_PL
dc.subjectwomen's cinemapl_PL
dc.titleAgnieszka Holland's Starburst Career: From Persona non Grata to International Celebrity on Multiple Frontspl_PL
dc.typePreprintpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAdiunkt w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ. Opublikowała między innymi The Cinematic Bodies of Eastern Europe and Russia (współredakcja z Ewą Mazierską i Matildą Mroz (Edinburgh University Press 2016) Women in Polish Cinema (współautorstwo z Ewą Mazierską, Berghahn Books, 2006), The Cinema of Roman Polanski: Dark Spaces of the World (współredakcja z Johnem Orrem, Wallflower, 2006), The Cinema of Andrzej Wajda: The Art of Irony and Defiance (współredakcja z Johnem Orrem, Wallflower, 2003), Przestrzeń filmowa (Rabid, 2000). Jej artykuły ukazały się między innymi w Slavic Review, Studies in European Cinema, Studies in Eastern European Cinema Holocaust and Genocide Studies, and Feminist Encounters.pl_PL
dc.contributor.authorEmailelzbieta.ostrowska@filologia.uni.lodz.plpl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe