dc.contributor.author | Flores Enríquez, Alejandra Mayela | |
dc.date.accessioned | 2024-02-27T13:45:44Z | |
dc.date.available | 2024-02-27T13:45:44Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50458 | |
dc.description.abstract | In Mexico, primarily during the 19th century, production of embroidery designs was a popular activity among young girls. Objects which reflected reproducibility of some of the ornaments and methods of creation, became patterns demonstrating types of embroidery techniques. They have been subject of numerous studies, especially in historical, ethnographic, archaeological or restoration-related contexts. This allowed for distinguishing the main concepts that led to devising schemes which designated a former approach to the subject. This article reviews various research concepts that have shaped reflection on embroidery patterns in Mexico, including foreign studies. It also proposes an art history approach, allowing for new findings and possibilities for analysing those objects being elements of material culture. Women who dealt with development of patterns may be seen as artists, the masters of their profession, whose virtuosity was manifested in the class of the objects themselves as a result of devoted time and extraordinary manual skill. | en |
dc.description.abstract | W Meksyku, przede wszystkim w ciągu XIX wieku, opracowywanie wzorów hafciarskich było zajęciem bardzo popularnym wśród młodych dziewcząt. Powstawały obiekty, które ukazywały powtarzalność pewnych ornamentów i sposobów wykonania, i stawały się wzornikami demonstrującymi rodzaje technik hafciarskich. Tkaniny te były już przedmiotem wielu studiów, szczególnie w ujęciu historycznym, etnograficznym, archeologicznym czy związanym z konserwacją dzieł sztuki. Pozwoliło to na wyodrębnienie głównych koncepcji, które miały wpływ na wytyczenie schematów determinujących dotychczasowe podejście do tematu. W prezentowanym artykule dokonano przeglądu różnych koncepcji badań, które ukształtowały refleksję dotyczącą wzorników hafciarskich w Meksyku, uwzględniono także studia zagraniczne. Zostało również zaproponowane ujęcie z zakresu historii sztuki, pozwalające na nowe ustalenia i możliwości analizowania tych obiektów będących elementami kultury materialnej. Kobiety, które zajmowały się opracowywaniem wzorników, można postrzegać jako artystki, mistrzynie swego fachu, których wirtuozeria przejawiała się w klasie samych obiektów będących rezultatem poświęconego czasu i niezwykłej sprawności manualnej. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. Seria Nowa;11 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | embroidery patterns | en |
dc.subject | women’s art | en |
dc.subject | Mexico | en |
dc.subject | embroidery art | en |
dc.subject | wzorniki hafciarskie | pl |
dc.subject | sztuka kobiet | pl |
dc.subject | Meksyk | pl |
dc.subject | sztuka hafciarska | pl |
dc.title | Panorama studiów nad wzornikami hafciarskimi w Meksyku | pl |
dc.title.alternative | Panorama of research into embroidery patterns functioning in Mexico | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 77-96 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Universidad Iberoamericana México, Meksyk | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-149X | |
dc.references | American needlework 2000–2015 – American needlework in the Eighteenth Century, The Metropolitan Museum of Art, Estados Unidos de América, 2000–2015, http://www.metmuseum.org/toah/hd/need/hd_need.htm [dostęp: 25.03.2015]. | pl |
dc.references | ARMELLA DE ASPE/TOVAR 1992 – Virginia Armella de Aspe, Guillermo Tovar de Teresa, Bordados y Bordadores, México 1992. | pl |
dc.references | ARREDONDO 2003 – María Adelina Arredondo, Obedecer, servir y resistir: la educación de las mujeres en la historia de México, México 2003. | pl |
dc.references | BROWNE/WEARDEN 2010 [1999] – Clare Browne, Jennifer Wearden, Samplers from the Victoria and Albert Museum, London 2010 [1999]. | pl |
dc.references | COVARRUBIAS HOROZCO 1611 – Sebastián Covarrubias Horozco, Tesoro de la lengua castellana o española, Madrid 1611, http://fondosdigitales.us.es/fondos/libros/765/637/tesoro-de-la-lengua-castellana-o-espanola/ [dostęp: 25.03.2015]. | pl |
dc.references | DE ÁVILA 2014 – Alejandro de Ávila, In octacatl, in machiyōtl: dechados de virtud y entereza, Museo Textil de Oaxaca, México 2014, http://www.museotextildeoaxaca.org.mx/expodet.php?ie=120 [dostęp: 24.04.2015]. | pl |
dc.references | Diccionario de autoridades 1732 – Diccionario de Autoridades, vol. III, Madrid 1732, http://web.frl.es/DA.html [dostęp: 14.05.2015]. | pl |
dc.references | Don Quijote 2005 – Don Quijote en el campus: tesoros complutenses, Madrid 2005, http://biblioteca.ucm.es/foa/exposiciones/15Quijote/ [dostęp: 15.05.2015]. | pl |
dc.references | FLORES ENRÍQUEZ 2014 – Mayela Flores Enríquez, Dechado Mexicano / Mexikanisches Stickmuster, „Miradas” 2014, nr 1, s. 146–150, http://dx.doi.org/10.11588/mira.2014.0.16750 [dostęp: 15.03.2015]. | pl |
dc.references | GÓMEZ CANEDO 1928 – Lino Gómez Canedo, La educación de los marginados durante la época colonial. Escuelas y colegios para indios y mestizos en la Nueva España, México 1928. | pl |
dc.references | GONZÁLEZ MENA 1994 – María Ángeles González Mena, Colección pedagógico textil de la Universidad Complutense de Madrid: estudio e inventario, Madrid 1994. | pl |
dc.references | HERNÁNDEZ RAMÍREZ/PAVÍA MILLER/GARCÍA GONZÁLEZ 1995 – María Hernández Ramírez, María Teresa Pavía Miller, Laura García González, Colección de dechados del Museo Nacional de Historia, México 1995. | pl |
dc.references | LEÓN-SOTELO Y AMAT 2010 – María Teresa León Sotelo y Amat, Aprender a escribir bordando, Madrid 2010, http://www.bne.es/es/Actividades/Ciclos/PiezaDelMes/Historico/piezas2010/confepiezamesfebr.html [dostęp: 26.04.2015]. | pl |
dc.references | Los dechados 1996 – Los dechados, una tradición extinta, „México en el tiempo”, México Desconocido, nr 15, octubre–noviembre 1996. | pl |
dc.references | MURIEL 2005 – Josefina Muriel, La legislación educative para las niñas y doncellas del virreinato en la Nueva España, [w:] La sociedad novohispana y sus colegios de niñas. Fundaciones del siglo XVI, t. I, México 2005, s. 40. | pl |
dc.references | Needleprint 2009–2015 – Needleprint, 2009–2015, http://needleprint.blogspot.mx/ [dostęp: 20.05.2015]. | pl |
dc.references | PARKER’S SAMPLER 2015 – Elizabeth Parker’s Sampler, Textiles from the Victoria and Albert Museum, Londres 2015, http://www.vam.ac.uk/content/articles/s/sampler/ [dostęp: 24.02.2015]. | pl |
dc.references | SANDOVAL/FLORES 2015 – Juan Sandoval, Mayela Flores, Los dechados, México 2015, http://culturacolectiva.com/los-dechados/ [dostęp: 24.03.2015]. | pl |
dc.references | SANTA TERESA DE JESÚS 1675 – Santa Teresa de Jesús, Obras de la Gloriosa Madre Santa Teresa de Jesús, fundadora de la reforma de la orden de Nuestra Señora del Carmen. Dedicadas a la Majestad católica de la Reina Nuestra Señora, Doña María Ana de Austria, Bruselas 1675. | pl |
dc.references | SEGURA LACOMBA 1949 – Segura Lacomba, Bordados populares españoles, Madrid 1949. | pl |
dc.references | STAPLEY 1924 – Mildred Stapley, Tejidos y bordados populares españoles, Madrid 1924. | pl |
dc.references | Textiles 2015 – Textiles, Victoria and Albert Museum, Londres 2015, http://www.vam.ac.uk/page/t/textiles/ [dostęp: 14.05.2015]. | pl |
dc.references | TUROK WALLACE 1994 – Marta Turok Wallace, Dechados y textiles mexicanos en museos extranjeros, [w:] México en el mundo de las colecciones de arte. México Moderno, México 1994. | pl |
dc.references | FDFM – Fondo Franz Mayer, Acervos Documentales, Muso Franz Mayer. | pl |
dc.contributor.authorEmail | mayela.flores.enriquez@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.15.05 | |
dc.relation.volume | 1 | |