Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNiedzielska, Anna
dc.date.accessioned2024-02-27T13:45:47Z
dc.date.available2024-02-27T13:45:47Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50466
dc.description.abstractThis article examines how the global art market responded to the two major economic crises of the early 21st century. The first crisis, rooted in the banking sector, and the second, associated with the COVID-19 pandemic, both exerted profound influences on the art trade, necessitating unprecedented adaptations. Following initial periods of collapse and paralysis in both cases, the art market swiftly regained its equilibrium, with turnover values returning to pre-crisis levels. Remarkably, this recovery outpaced that of other investment forms. Traditionally conservative art market institutions opted for substantial and rapid transformations, showcasing their adaptability and openness to change. The accelerated involvement of Chinese collectors and the integration of emerging markets into the auction and gallery circuits played a pivotal role in the global art market’s recovery from the 2008 recession. The advent of the COVID-19 pandemic presented yet another crisis, almost entirely thwarting the conventional mode of operation. This dire situation promptly motivated the art market to embrace a digital revolution driven by novel technologies that fundamentally altered its previous modus operandi. Consequently, the art market not only persevered but also surged. Collectors, particularly those born in the 1980s and 1990s, readily embraced technological changes and became instrumental in shaping the market’s future. Despite these challenges, the positions of the two dominant art markets, the United States and the United Kingdom, remained unshaken, while the rise of a third market, China, consolidated its status in the elite ranks.en
dc.description.abstractArtykuł dąży do odpowiedzi na pytanie o to, jak globalny rynek sztuki zareagował na dwa największe kryzysy ekonomiczne początku XXI wieku. Pierwszy miał źródło w sektorze bankowym, drugi był związany z epidemią COVID-19. Oba wpłynęły na handel dziełami sztuki, wymuszając bezprecedensowe zmiany. W obu przypadkach, po początkowej fazie załamania i paraliżu, rynek sztuki szybko odzyskał równowagę, a wartość obrotów wracała do poziomu sprzed załamania. Warto wspomnieć, że proces ten następował wyraźnie szybciej niż w przypadku pozostałych form inwestowania. Instytucje rynku sztuki, wcześniej uznawane za niezwykle tradycyjne i konserwatywne, zdecydowały się na doniosłe i szybkie przekształcenia, co dowiodło ich elastyczności i otwartości na zmiany. Czynnikiem, który przyspieszył wyjście światowego rynku sztuki z recesji roku 2008, była wzmożona aktywność kolekcjonerów chińskich i włączenie do obiegu aukcyjnego i galeryjnego rynków wschodzących. Wraz z rozprzestrzenianiem się epidemii COVID-19 rynek sztuki stanął w obliczu kolejnego kryzysu, który prawie całkowicie uniemożliwił mu funkcjonowanie w tradycyjnej formie. Dramatyczna sytuacja szybko zmobilizowała rynek sztuki do przyjęcia gwałtownej rewolucji cyfrowej. Dzięki nowym technologiom, które całkowicie zmieniły jego wcześniejszy model funkcjonowania, rynek sztuki przetrwał, a wkrótce osiągnął wzrost. Również kolekcjonerzy zaakceptowali zmiany technologiczne – szczególnie dotyczyło to pokolenia urodzonego w latach 80. i 90. XX wieku. To właśnie ci nabywcy stali się niezwykle aktywni na rynku sztuki i to oni będą kształtować jego przyszłość. Omawiane wydarzenia nie zachwiały pozycją dwóch największych rynków sztuki na świecie: Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, ale pozwoliły dołączyć do ścisłej czołówki trzeci rynek – Chiny.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;11pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectart marketen
dc.subjectinvesting in arten
dc.subjectalternative investment methodsen
dc.subjectart market and the 2008 crisisen
dc.subjectCOVID-19 and the art marketen
dc.subjectrynek sztukipl
dc.subjectinwestowanie w sztukępl
dc.subjectalternatywne metody inwestowaniapl
dc.subjectrynek sztuki w obliczu kryzysu 2008 rokupl
dc.subjectCOVID-19 a rynek sztukpl
dc.titleGlobalny rynek sztuki w obliczu kryzysów 2008 oraz 2020 rokupl
dc.title.alternativeThe resilience of the global art market in the face of economic crises of 2008 and 2020en
dc.typeArticle
dc.page.number259-277
dc.contributor.authorAffiliationGaleria J, Łódźpl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesArt Market Trends 2011 – Art Market Trends 2010, Artprice, 2011, https://imgpublic.artprice.com/pdf/trends2010_en.pdf [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesArt Market Trends 2012 – Art Market Trends 2011, Artprice, 2012, https://imgpublic.artprice.com/pdf/trends2011_en.pdf [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesArt Market Watch 2009 – Art Market Watch, Artnet, 2009, http://www.artnet.com/magazineus/news/artmarketwatch/artmarketwatch2-26-09.asp [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesBRADY 2018 – Anna Brady, Rolling with the punches: how the art market bounced back, „The Art Newspaper”, 2018, https://www.theartnewspaper.com/2018/09/04/rolling-withthe-punches-how-the-art-market-bounced-back [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesGeographical breakdown 2021 – Geographical breakdown of the Art Market, [w:] The Art Market in 2020, red. Thierry Ehrmann, Artprice, 2021, https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2020/geographical-breakdown-of-the-art-market/ [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesGERLIS 2020 – Melanie Gerlis, The auction of the future is here, „Financial Times”, 2020, https://www.ft.com/content/98e7f29f-adbe-4efb-9d84-5f59250267de [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesGlobal art market 2020 – The global art market and COVID-19. Innovating and Adopting, City GPS Report, 2020, https://www.privatebank.citibank.com/newcpb-media/media/documents/insights/Citi-GPS-Art-report-Dec2020.pdf [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesHARRIS 2020 – Gareth Harris, Are art collectors embracing online viewing rooms – or getting tired of them?, „Financial Times”, 2020, https://www.ft.com/content/342ba0b3-b6f5-48a9-95e5-09d631520b4e [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesMCANDREW 2020a – Clare McAndrew, The Art Market 2020, An Art Basel & UBS Report, 2020, https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/The_Art_Market_2020-1.pdf [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesMCANDREW 2020b – Clare McAndrew, The Impact of COVID-19 on the Gallery Sector 2020, An Art Basel & UBS Report, 2020, https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/The_Art_Market_Mid_Year_Survey_2020-1.pdf [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesMCANDREW 2021 – Clare McAndrew, The Art Market 2021, An Art Basel & UBS Report, 2021, https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/The-Art-Market_2021.pdf [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesMCANDREW 2022 – Clare McAndrew, The Art Market 2022, An Art Basel & UBS Report, 2022, https://www.artbasel.com/about/initiatives/theartmarket2022.pdf [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesMEI/MOSES 2002 – Jianping Mei, Michael Moses, Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, “American Economic Review” 2002, t. 92, nr 5, s. 1656–1668.pl
dc.referencesPi-eX 2020 – Pi-eX Semi-annual Report Summary, First Half Year 2020, 2020, https://pi-ex.mybigcommerce.com/macro-results-at-top-3-auction-houses-worldwide-hy1-2020-summary/ [dostęp: 25.02.2020].pl
dc.referencesSULLIVAN 2009 – Paul Sullivan, An Investors’ Guide to Art Market Pain and Opportunity, „The New York Times”, 2009, https://www.nytimes.com/2009/06/10/arts/10iht-rcartus.html [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesWhat’s changing 2021 – What’s changing?, [w:] The Art Market in 2020, red. Thierry Ehrmann, Artprice, 2021, https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-marketin-2020/whats-changing/ [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesCollection 2009 – Collection Yves Saint Laurent et Pierre Bergé, katalog aukcyjny, Christie’s, Paris 2009, https://www.christies.com/en/auction/auction-1209-gnv/browse-lots [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesContemporary Art 2020 – Contemporary Art Evening Auction, katalog aukcyjny, Sotheby’s, New York 2020, https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2020/contemporary-art-evening-auction [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesDamien Hirst 2008 – Damien Hirst – Beautiful Inside My Head Forever (Evening Sale), katalog aukcyjny, Sotheby’s, London 2008, https://www.sothebys.com/en/auctions/2008/damien-hirst-beautiful-inside-my-head-forever-evening-sale-l08027.html?locale=en [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.referencesOld Master 2009 – Old Master & 19th Century Paintings, Drawings & Watercolours Evening Sale, katalog aukcyjny, Christie’s, London 2009, https://www.christies.com/en/auction/old-master-19th-century-paintings-drawings-watercolours-evening-sale-22250/ [dostęp: 25.02.2023].pl
dc.contributor.authorEmailaniedzielska@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.15.13
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0