Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZatora, Anna
dc.contributor.authorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-03-11T16:00:24Z
dc.date.available2024-03-11T16:00:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAnna Zatora, Jarosław Płuciennik, „Antropologia rodzinna. Ksiądz Kaingba, mój dziadek Ewy Kraskowskiej jako autoetnografia nie tylko literacka”, Autobiografia Literatura Kultura Media 2 (2023), 21: 125–145. DOI: 10.18276/au.2023.2.21-08.pl_PL
dc.identifier.issn2353-8694
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50801
dc.description.abstractW artykule badamy sposoby budowania opowieści i odkrywania prywatnej historii w (auto)biografii rodzinnej Ksiądz Kaingba, mój dziadek Ewy Kraskowskiej (2021) oraz w towarzyszącym jej badaniom blogu „Kaingba” (2015–2021). Stawiamy tezę, że analizowany materiał stanowi formę autoetnografii, praktyki badawczo-pisarskiej, łącząc w sobie cechy twórczości literackiej, warsztatu reporterskiego, pracy z archiwaliami, badań antropologicznych i autoanalizy. Opowieść o księdzu Kaingbie i jego rodzinie wpisuje się w widoczny dziś w humanistyce powrót opowieści rodzinnych, nierzadko mieszczących się na pograniczu literatury dokumentu osobistego i literatury fikcjonalnej. Zastosowane przez nas narzędzia należą przede wszystkim do metodologii badań kulturowych – antropologii kulturowej i genologii kulturowej. Zarówno badanie materiału literackiego, jak i prześledzenie procesu pracy Ewy Kraskowskiej nad książką pozwalają włączyć Księdza Kaingbę… w obręb tekstów autoetnograficznych w kilku wymiarach: strategii literackiej, praktyki twórczej i autokreacji, osobistej antropologii i (auto)etnografii rodzinnej oraz formy autoterapii. W utworze Kraskowskiej mikrohistoria rodzinna łączy się z tzw. Wielką Historią i osobistym doświadczeniem autorki – badaczki, akademiczki, pisarki, kobiety, córki i wnuczki. Ewa Kraskowska w swojej rodzinnej historii stwarza amalgamat autoetnografii, autobiografii, wyznania, sagi rodzinnej i internetowego bloga genealogicznego.pl_PL
dc.description.abstractThis paper explores the ways in which storytelling and the discovery of private history are constructed in the (auto)family biography Ksiądz Kaingba, mój dziadek by Ewa Kraskowska (2021) and the accompanying research blog “Kaingba” (2015–2021). We pose the thesis that the analysed material constitutes a form of autoethnography, a research-writing practice, combining features of literary creation, reporter’s technique, work with archives, anthropological research and self-analysis. The narrative on the Rev. Kaingba and his family is part of the resurgence of family stories visible in the humanities today, which often fall on the borderline between personal documentary and fictional literature. The methods we used belong primarily to cultural research methodologies – transmedial storytelling, cultural anthropology and cultural genre studies. An analysis of both the literary material and tracing the process of Ewa Kraskowska’s work on the book makes it possible to include Ksiądz Kaingba into the field of autoethnographic texts in several dimensions: literary strategy, creative practice and autocreation, personal anthropology and family (auto)ethnography, and a form of auto-therapy. In Kraskowska’s work, family microhistory is combined with History and the personal experience of the author – researcher, scientist, writer, woman, daughter and granddaughter. Ewa Kraskowska’s family history creates an amalgam of autoethnography, autobiography, confession, family saga and online genealogy blog.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAutobiografia Literatura Kultura Media;2
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectfamily anthropologypl_PL
dc.subjectautoethnographypl_PL
dc.subjectcultural studiespl_PL
dc.subjectfamiliologypl_PL
dc.subjectfamily sagapl_PL
dc.subjectantropologia rodzinnapl_PL
dc.subjectautoetnografiapl_PL
dc.subjectgenologia kulturowapl_PL
dc.subjectfamiliologiapl_PL
dc.subjectsaga rodzinnapl_PL
dc.titleAntropologia rodzinna. "Ksiądz Kaingba, mój dziadek" Ewy Kraskowskiej jako autoetnografia nie tylko literackapl_PL
dc.title.alternativeFamily Anthropology. "Ksiądz Kaingba, mój dziadek" by Ewa Kraskowska as an Autoethnography Not Only Literarypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number125-145pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2719-4361
dc.referencesBernhard, Thomas. Wymazywanie. Rozpad. Tłum. Sława Lisiecka. Warszawa: W.A.B., 2004.pl_PL
dc.referencesBielecka-Prus, Joanna. „Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej”. Przegląd Socjologii Jakościowej 3 (2014): 76–95. Dostęp 30.01.2023. DOI: 10.18778/1733-8069.10.3.04.pl_PL
dc.referencesBrzóstowicz-Klajn, Monika. Wizerunek rodziny w polskiej prozie współczesnej. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne, 1998.pl_PL
dc.referencesCałek, Anita. „Narracja w biografii: od ustanawiania sensu do budowania relacji”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 2 (2021): 27–43. Dostęp 15.01.2023. DOI: 10.26485/ZRL/2021/64.2/2.pl_PL
dc.referencesCzapliński, Przemysław. „Wznoszenie biografii – proza polska lat dziewięćdziesiątych w poszukiwaniu utraconego czasu”. Teksty Drugie 3 (1999): 55–76.pl_PL
dc.referencesDarska, Bernadetta. Świat w pigułce (E. Kraskowska, Ksiądz Kaingba, mój dziadek) [recenzja]. Nowości książkowe – blog Bernadetty Darskiej, 10.04.2022. Dostęp 29.01.2023. www.bernadettadarska.blogspot.com/2022/04/swiat-w-piguce-e-kraskowska-ksiadz.html.pl_PL
dc.referencesErnaux, Annie. Bliscy. Tłum. Agata Kozak. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2022.pl_PL
dc.referencesFlick, Uwe. Projektowanie badania jakościowego. Tłum. Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.pl_PL
dc.referencesGłowiński, Michał. Kręgi obcości: opowieść autobiograficzna. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2010.pl_PL
dc.referencesHelbig, Brygida, Adam Gusowski. Powieść rodzinna, trauma i rozliczenie. Podcast literacki Brygidy Helbig, 16.02.2022. Dostęp 29.01.2023. www.www1.wdr.de/radio/cosmo/programm/sendungen/radio-po-polsku/brygida-helbig-ksiazki-rodzinne-traumy-miedzypokoleniowe-rozliczeniecosmo-po-polsku-100.html.pl_PL
dc.referencesIwasiów, Inga. Gender dla średnio zaawansowanych. Warszawa: W.A.B, 2008.pl_PL
dc.referencesKacperczyk, Anna. „Od redaktora: Autoetnografia – w stronę humanizacji nauki”. Przegląd Socjologii Jakościowej 3 (2014): 6–13. Dostęp 20.01.2023. HANDLE: 11089/32975.pl_PL
dc.referencesKraskowska, Ewa. Kaingba [blog]. Dostęp 23.01.2023. www.kraskowska.blogspot.com/.pl_PL
dc.referencesKraskowska, Ewa. Ksiądz Kaingba, mój dziadek. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2021.pl_PL
dc.referencesKraskowska, Ewa, Anna Zatora. „Kulturotwórczy potencjał opowieści rodzinnych”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 2 (2022): 17–25. Dostęp 30.01.2023. DOI: 10.26485/ZRL/2022/65.2/1.pl_PL
dc.referencesKurski, Jarosław. Dziady i dybuki: opowieść dygresyjna. Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2022.pl_PL
dc.referencesLegeżyńska, Anna. „Wystarczy mocno i wytrwale zastanawiać się na jednym życiem… Biografistyka jako hermeneutyczne wyzwanie”. Teksty Drugie 1 (2019): 13–27.pl_PL
dc.referencesMarzec, Lucyna. „Herstoria żywa, nie tylko jedna, nie zawsze prawdziwa”. Czas Kultury 5 (2010): 34–43.pl_PL
dc.referencesNasiłowska, Anna. „Przełom anty-antybiograficzny”. Nowa Dekada Krakowska 2/3 (2018): 9–11.pl_PL
dc.referencesNasiłowska, Anna. „Porządki w bibliotece”. Teksty Drugie 1 (2019): 7–12. Dostęp 29.01.2023. DOI: 10.18318/td.2019.1.1.pl_PL
dc.referencesNowacki, Dariusz. „Gdzie jesteś, herstorio?”. W: tegoż, Kobiety do czytania, 147–179. Katowice: Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych, 2019.pl_PL
dc.referencesPekaniec, Anna. „Rodzina w polskiej powieści po 1989 (rekonesans)”. Nowa Dekada Krakowska 1–2 (2014): 7–15.pl_PL
dc.referencesPekaniec, Anna. „Dlaczego (auto)biografie? Literatura dokumentu osobistego kiedyś i dziś”. Autobiografia. Literatura. Kultura. Media 1 (2022), 18: 125–144. Dostęp 25.01.2023. DOI: 10.18276/au.2022.1.18-11.pl_PL
dc.references„Pisanie biografii” [ankieta]. Dekada Literacka 4/5 (2010): 48–55.pl_PL
dc.referencesSubocz-Białek, Paulina. „Przez portret dziadka”. Nowe Książki 7/8 (2022): 110–111.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz, Ola, Ewa Kraskowska. Dwukropek badacz_ka: prof. Ewa Kraskowska #13 Odzyskiwanie his/herstorii [wywiad]. Dwukropek badacz_ka, 3.03.2022. Dostęp 29.01.2023. www. youtube.com/watch?v=_hLoa0NPHmQ.pl_PL
dc.referencesWięckiewicz, Marta. Blog w perspektywie genologii multimedialnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.pl_PL
dc.referencesWoolf, Virginia. „Sztuka biografii”. tłum. Magdalena Heydel. W: tejże, Eseje wybrane, wybór i oprac. Magdalena Heydel, Roma Sendyka, 315–322. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2015.pl_PL
dc.referencesZatora, Anna. „Niekończące się rozliczanie. Proza Thomasa Bernharda jako dzieło nadpisywane”.Tekstualia. Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe 2 (2014): 55–65. Dostęp 15.03.2023. HANDLE: 11089/16782.pl_PL
dc.referencesZatora, Anna. Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja?. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022.pl_PL
dc.referencesZiółek, Magdalena, Ewa Kraskowska. Prof. Ewa Kraskowska. Ksiądz Kaingba, mój dziadek. Uniwersyteckie.pl, 24.06.2022. Dostęp 29.01.2023. www.uniwersyteckie.pl/nauka/prof-ewa-kraskowska-ksiadz-kaingba-moj-dziadek.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.zatora@lib.uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailjaroslaw.pluciennik@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18276/au.2023.2.21-08
dc.relation.volume21pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe