dc.contributor.author | Kulikowska, Nella | |
dc.date.accessioned | 2024-06-03T07:42:45Z | |
dc.date.available | 2024-06-03T07:42:45Z | |
dc.date.issued | 2024-05-29 | |
dc.identifier.issn | 0208-6077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52277 | |
dc.description.abstract | The article attempts to present the sociological, cultural and psychological aspects of the names currently given to children by the American-Polish community. For this purpose, a survey was conducted with 285 participants. The research material includes 923 uses of names, which were divided in terms of the country of origin of the parents on the one hand, and classified into the group of Polish, international or foreign names on the other. Modern Polish Americans primarily choose native names or those associated with the Polish naming system. The most popular proper names in the study group were Adam and Julia. Names emphasizing a family’s ethnic, cultural or religious background were more likely to be given as second names. This is due to fears of displeasing the child with a name that is atypical for Americans and difficult to pronounce, the desire for assimilation and the parents’ personal experiences. Most children expressed satisfaction with having a Polish name, while negative feelings were caused by the American pronunciation distorting the original sound and form, and the translation of names into English. A sort of compromise to facilitate communication with peers is the use of a shortened form of the name or a nickname. | en |
dc.description.abstract | W artykule podjęto próbę przedstawienia socjologiczno-kulturowych i psychologicznych aspektów imion nadawanych dzieciom współcześnie przez Polonię amerykańską. W tym celu przeprowadzono badanie ankietowe, w którym wzięło udział 285 osób. Materiał badawczy obejmuje 923 użycia imion, które z jednej strony zostały podzielone pod względem kraju pochodzenia rodziców, z drugiej zaś – zaklasyfikowane do grupy imion polskich, internacjonalnych lub obcych. Współczesna Polonia amerykańska wybiera przede wszystkim imiona rodzime lub kojarzone z polskim systemem imienniczym. Najpopularniejszymi nazwami własnymi w grupie badawczej były Adam i Julia. Imiona podkreślające pochodzenie etniczne, kulturowe lub religijne rodziny chętniej nadawano jako drugie. Wynika to z obaw przed niezadowoleniem dziecka z nietypowego dla Amerykanów, trudnego do wymówienia imienia, pragnienia asymilacji oraz osobistych doświadczeń rodziców. Większość dzieci wyraziła zadowolenie z posiadania polskiego imienia, natomiast negatywne odczucia wywoływała zniekształcająca oryginalne brzmienie i formę wymowa amerykańska oraz tłumaczenie imion na język angielski. Swoistym kompromisem ułatwiającym komunikację z rówieśnikami jest posługiwanie się skróconą formą imienia lub przezwiskiem. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | anthroponymy | en |
dc.subject | onomastics | en |
dc.subject | names | en |
dc.subject | sociolinguistic analysis | en |
dc.subject | Polish Americans | en |
dc.subject | antroponimia | pl |
dc.subject | onomastyka | pl |
dc.subject | imiona | pl |
dc.subject | analiza socjolingwistyczna | pl |
dc.subject | Polonia amerykańska | pl |
dc.title | Socjologiczno-kulturowe i psychologiczne aspekty imion nadawanych dzieciom przez Polonię amerykańską | pl |
dc.title.alternative | Sociological, cultural and psychological aspects of the names given to children by Polish Americans | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 89-103 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-0119 | |
dc.references | Adamczyk K., 2013, Koniec mitu. Ameryka emigrantów lat osiemdziesiątych, ,,Konteksty Kultury” 3, s. 370–381. | pl |
dc.references | Doroszewicz K., 2003, Psychologiczne aspekty imion ludzkich, ,,Psychologia Jakości Życia” 2(1), s. 89–110. | pl |
dc.references | Doroszewicz K., Krzemińska M., 2007, Forma imienia jako przesłanka wnioskowania o osobowości, ,,Przegląd Psychologiczny” 3, s. 259–271. | pl |
dc.references | Edwards R., Caballero C., 2008, What’s in a Name? An Exploration of the Significance of Personal Naming of ‘Mixed’ Children for Parents from Different Racial, Ethnic and Faith Backgrounds, ,,Sociological Review” 56(1), s. 39–60. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2008.00776.x | pl |
dc.references | Gerhards J., Hans S., 2009, From Hasan to Herbert: Name-giving Patterns of Immigrant Parents between Acculturation and Ethnic Maintenance, ,,American Journal of Sociology” 114(4), s. 1102–1128. https://doi.org/10.1086/595944 | pl |
dc.references | Girma H., 2019, Black Names, Immigrant Names: Navigating Race and Ethnicity through Personal Names, ,,Journal of Black Studies” 51(1), s. 16–36. https://doi.org/10.1177/0021934719888806 | pl |
dc.references | Graf M., 2021, Imiona słowiańskie we współczesnym polskim antroponomastykonie (w kontekście fenomenologicznej koncepcji Bernharda Waldenfelsa), ,,Prace Językoznawcze” 2, s. 137–154. https://doi.org/10.31648/pj.6582 | pl |
dc.references | Keller T., Franzak J.K., 2016, When Names and Schools Collide: Critically Analyzing Depictions of Culturally and Linguistically Diverse Children Negotiating Their Names in Picture Books, ,,Children’s Literature in Education” 47(2), s. 177–190. https://doi.org/10.1007/s10583-015-9260-4 | pl |
dc.references | Kohli R., Solórzano D.G., 2012, Teachers, Please Learn Our Names!: Racial Microagressions and the K-12 Classroom, ,,Race Ethnicity and Education” 15(4), s. 441–462. https://doi.org/10.1080/13613324.2012.674026 | pl |
dc.references | Krawczyk A., Lorenc A., 2019, Diagnoza artykulacji u dzieci dwujęzycznych wychowujących się w środowisku polsko-amerykańskim, ,,Logopedia” 48(2), s. 307–334. | pl |
dc.references | Malec M., 2001, Imię w polskiej antroponimii i kulturze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN. | pl |
dc.references | Malec M., 2008, Formy skrócone staropolskich imion dwuczłonowych oraz rodzime imiona odapelatywne nadawane jako imiona samodzielne w XX wieku, ,,Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 51(3), s. 209–218. | pl |
dc.references | Małus A., 2016, Znaczenie osobiste przypisywane imieniu, ,,Psychiatria i Psychoterapia” 12(1), s. 25-42. | pl |
dc.references | Palinciuc-Dudek E., Dudek P., 2017, W stronę asymilacji, integracji czy separacji? O imionach w aspekcie dwukulturowości i emigracji, ,,Onomastica” 61(2), s. 253–263. https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.2.19 | pl |
dc.references | Pikuła A., 2016, Kulturowo-socjologiczne aspekty nadawania imion (na przykładzie imion mieszkańców gminy Niegowa w województwie śląskim), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Językoznawstwo” 12, s. 183–195. | pl |
dc.references | Sikora K., 2000, Dźwięk, który nie jest nawet cząstką ciebie: imię a tożsamość, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.contributor.authorEmail | nellakulikowska@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6077.58.1.06 | |
dc.relation.volume | 58 | |