dc.contributor.author | Miksa, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T08:26:44Z | |
dc.date.available | 2024-07-01T08:26:44Z | |
dc.date.issued | 2024-04-12 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52710 | |
dc.description.abstract | In my article, I present the historical origins of the introduction of the subject of Citizenship in 2002 to British schools in the state sector, discuss its assumptions and present a translation of its syllabus. I also want to show that the subject of Citizenship is a form of ethical education. In the liberal English tradition, the state avoided influencing axiological decisions in the area of education, hence showing initiative in the sphere of ethical education is a significant fact. In the first part of the article, referring to the history of state education in Great Britain, I reconstruct the historical context in which I situate the introduction of the subject of Citizenship. In the second part, I point out the immediate circumstances of the introduction of the new subject by the Labour Party. In the third part, I examine the theoretical foundations of the Citizenship curriculum as presented in a document known as the „Crick Report”, published in 1998. | en |
dc.description.abstract | W artykule przedstawiam genezę wprowadzenia w 2002 roku do brytyjskich szkół sektora państwowego przedmiotu obywatelstwo (Citizenship), omawiam jego założenia oraz prezentuję tłumaczenie jego sylabusa. Klasyfikuję przy tym ten przedmiot jako formę edukacji etycznej. W liberalnej tradycji angielskiej państwo unikało wpływania na rozstrzygnięcia aksjologiczne w obszarze wychowania, stąd wykazanie inicjatywy w sferze edukacji etycznej jest faktem znaczącym. W pierwszej części artykułu, odwołując się do historii państwowego szkolnictwa w Wielkiej Brytanii, rekonstruuję kontekst historyczny, w którym sytuuję wprowadzenie przedmiotu obywatelstwo i wskazuję na czynniki, które doprowadziły do przełamania powściągliwości państwa w tej kwestii. W części drugiej wskazuję na bezpośrednie okoliczności wprowadzenia nowego przedmiotu przez brytyjską Partię Pracy. W części trzeciej analizuję teoretyczne podstawy programu przedmiotu obywatelstwo, które zostały przedstawione w dokumencie znanym jako „Raport Cricka”, opublikowanym w 1998 roku. Moim celem jest pokazanie, że edukacja obywatelska jest wartym rozważenia wariantem edukacji etycznej, a casus angielski może stanowić okazję do przyjrzenia się wyzwaniom, ograniczeniom i możliwościom, jakie wiążą się z wdrażaniem tego rodzaju edukacji. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;43 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | edukacja etyczna | pl |
dc.subject | edukacja obywatelska | pl |
dc.subject | obywatelstwo | pl |
dc.subject | Raport Cricka | pl |
dc.subject | ethical education | en |
dc.subject | civic education | en |
dc.subject | citizenship | en |
dc.subject | Crick Report | en |
dc.title | Przedmiot obywatelstwo (Citizenship) jako forma edukacji etycznej w Wielkiej Brytanii | pl |
dc.title.alternative | Citizenship as a Form of Ethics Education in the United Kingdom | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 45-74 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-9631 | |
dc.references | Arthur, J., Davison, J. (2010). Social literacy and citizenship education in the school curriculum. The Curriculum Journal, 11 (1), s. 9–23. | pl |
dc.references | Crick, B. (2004). W obronie polityki. Tłum. A. Waśkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Dorey, P. (2014). The Legacy of Thatcherism for Education Policies: Markets, Managerialism and Malice (towards Teachers). W: The Legacy of Thatcherism: assessing and exploring Thatcherite social economic policies, ed. S. Farrall, C. Hay. Oxford: Oxford University Press, s. 108–135. | pl |
dc.references | Gould, Ph. (1998). The Unfinished Revolution. How The Modernisers Saved the Labour Party. London: Little, Brown and Company. | pl |
dc.references | Jerome, L., Britton, A., Emerson, L., James, S., Milliken, M., Sant, E. (2022). Citizenship Education in the United Kingdom: Comparing England, Northern Ireland, Scotland and Wales. Journal of Social Science Education, 21 (4), https://doi.org/10.11576/5853 | pl |
dc.references | Kavanagh, D. (1990). Thatcherism and British Politics. The End of Consensus? Oxford: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Luckmann, T. (1996). Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie. Tłum. L. Bluszcz. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”. | pl |
dc.references | Marshall, T. H. (1950). Citizenship and Social Class and Other Essays. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | McCowan, T. (2006). Approaching the political in citizenship education: The perspectives of Paulo Freire and Bernard Crick. Educate Journal, 6 (1), s. 57–70. | pl |
dc.references | Sassoon, D. (1996). One Hundred Years of Socialism. The West European Left in the Twentieth Century. London: Fontana Press. | pl |
dc.references | Seaman, L. C. B. (1993). Post-Victorian Britain 1902–1951. London–New York: Routledge. | pl |
dc.references | Suwalska, A. (2017). English Educational Policy. Contemporary Challenges in a Historical-Comparative Context. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.references | Crick, B. (1998). Education for Citizenship and the teaching of democracy in schools. Final report of the Advisory Group on Citizenship 22 September 1998. Online: https://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/4385/1/crickreport1998.pdf [dostęp: 21.11.2023]. | pl |
dc.references | Department for Education (2013a). Citizenship programmes of study: key stages 3 and 4. National curriculum in England. Online: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5f324f7ad3bf7f1b1ea28dca/SECONDARY_national-curriculum_-_Citizenship.pdf [dostęp: 22.11.2023]. | pl |
dc.references | Department for Education (2013b). Guidance about teaching personal, social, health and economic (PSHE) education in England. Online: https://www.gov.uk/government/publications/personal-social-health-and-economic-pshe/personal-social-health-and-economic-pshe-education [dostęp: 20.11.2023]. | pl |
dc.references | Department for Education (2015). Citizenship programmes of study for key stages 1 and 2. Guidance about teaching citizenship in England. Online: https://www.gov.uk/governement/publication/citizenship-programmes-od-study-for-key-stages-1-and-2 [dostęp: 22.11.2023]. | pl |
dc.references | Gillard, D. (2018). Education in the UK: a history. Online: https://www.education-uk.org/history [dostęp: 20.11.2023]. | pl |
dc.references | Robers, N., Danechi, S. (2019). FAQs: Academies and free schools. Online: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn07059 [dostęp: 20.11.2023]. | pl |
dc.references | White Paper: Excellence in Schools. (1998). Online: https://education-uk.org/documents/officialpapers/1997-wp-excellence-in-schools.html [dostęp: 20.11.2023]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | joanna.miksa@filhist.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6107.43.04 | |