Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMiksa, Joanna
dc.date.accessioned2024-07-01T08:26:44Z
dc.date.available2024-07-01T08:26:44Z
dc.date.issued2024-04-12
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52710
dc.description.abstractIn my article, I present the historical origins of the introduction of the subject of Citizenship in 2002 to British schools in the state sector, discuss its assumptions and present a translation of its syllabus. I also want to show that the subject of Citizenship is a form of ethical education. In the liberal English tradition, the state avoided influencing axiological decisions in the area of education, hence showing initiative in the sphere of ethical education is a significant fact. In the first part of the article, referring to the history of state education in Great Britain, I reconstruct the historical context in which I situate the introduction of the subject of Citizenship. In the second part, I point out the immediate circumstances of the introduction of the new subject by the Labour Party. In the third part, I examine the theoretical foundations of the Citizenship curriculum as presented in a document known as the „Crick Report”, published in 1998.en
dc.description.abstractW artykule przedstawiam genezę wprowadzenia w 2002 roku do brytyjskich szkół sektora państwowego przedmiotu obywatelstwo (Citizenship), omawiam jego założenia oraz prezentuję tłumaczenie jego sylabusa. Klasyfikuję przy tym ten przedmiot jako formę edukacji etycznej. W liberalnej tradycji angielskiej państwo unikało wpływania na rozstrzygnięcia aksjologiczne w obszarze wychowania, stąd wykazanie inicjatywy w sferze edukacji etycznej jest faktem znaczącym. W pierwszej części artykułu, odwołując się do historii państwowego szkolnictwa w Wielkiej Brytanii, rekonstruuję kontekst historyczny, w którym sytuuję wprowadzenie przedmiotu obywatelstwo i wskazuję na czynniki, które doprowadziły do przełamania powściągliwości państwa w tej kwestii. W części drugiej wskazuję na bezpośrednie okoliczności wprowadzenia nowego przedmiotu przez brytyjską Partię Pracy. W części trzeciej analizuję teoretyczne podstawy programu przedmiotu obywatelstwo, które zostały przedstawione w dokumencie znanym jako „Raport Cricka”, opublikowanym w 1998 roku. Moim celem jest pokazanie, że edukacja obywatelska jest wartym rozważenia wariantem edukacji etycznej, a casus angielski może stanowić okazję do przyjrzenia się wyzwaniom, ograniczeniom i możliwościom, jakie wiążą się z wdrażaniem tego rodzaju edukacji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;43pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectedukacja etycznapl
dc.subjectedukacja obywatelskapl
dc.subjectobywatelstwopl
dc.subjectRaport Crickapl
dc.subjectethical educationen
dc.subjectcivic educationen
dc.subjectcitizenshipen
dc.subjectCrick Reporten
dc.titlePrzedmiot obywatelstwo (Citizenship) jako forma edukacji etycznej w Wielkiej Brytaniipl
dc.title.alternativeCitizenship as a Form of Ethics Education in the United Kingdomen
dc.typeArticle
dc.page.number45-74
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesArthur, J., Davison, J. (2010). Social literacy and citizenship education in the school curriculum. The Curriculum Journal, 11 (1), s. 9–23.pl
dc.referencesCrick, B. (2004). W obronie polityki. Tłum. A. Waśkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesDorey, P. (2014). The Legacy of Thatcherism for Education Policies: Markets, Managerialism and Malice (towards Teachers). W: The Legacy of Thatcherism: assessing and exploring Thatcherite social economic policies, ed. S. Farrall, C. Hay. Oxford: Oxford University Press, s. 108–135.pl
dc.referencesGould, Ph. (1998). The Unfinished Revolution. How The Modernisers Saved the Labour Party. London: Little, Brown and Company.pl
dc.referencesJerome, L., Britton, A., Emerson, L., James, S., Milliken, M., Sant, E. (2022). Citizenship Education in the United Kingdom: Comparing England, Northern Ireland, Scotland and Wales. Journal of Social Science Education, 21 (4), https://doi.org/10.11576/5853pl
dc.referencesKavanagh, D. (1990). Thatcherism and British Politics. The End of Consensus? Oxford: Oxford University Press.pl
dc.referencesLuckmann, T. (1996). Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie. Tłum. L. Bluszcz. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.pl
dc.referencesMarshall, T. H. (1950). Citizenship and Social Class and Other Essays. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.referencesMcCowan, T. (2006). Approaching the political in citizenship education: The perspectives of Paulo Freire and Bernard Crick. Educate Journal, 6 (1), s. 57–70.pl
dc.referencesSassoon, D. (1996). One Hundred Years of Socialism. The West European Left in the Twentieth Century. London: Fontana Press.pl
dc.referencesSeaman, L. C. B. (1993). Post-Victorian Britain 1902–1951. London–New York: Routledge.pl
dc.referencesSuwalska, A. (2017). English Educational Policy. Contemporary Challenges in a Historical-Comparative Context. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesCrick, B. (1998). Education for Citizenship and the teaching of democracy in schools. Final report of the Advisory Group on Citizenship 22 September 1998. Online: https://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/4385/1/crickreport1998.pdf [dostęp: 21.11.2023].pl
dc.referencesDepartment for Education (2013a). Citizenship programmes of study: key stages 3 and 4. National curriculum in England. Online: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5f324f7ad3bf7f1b1ea28dca/SECONDARY_national-curriculum_-_Citizenship.pdf [dostęp: 22.11.2023].pl
dc.referencesDepartment for Education (2013b). Guidance about teaching personal, social, health and economic (PSHE) education in England. Online: https://www.gov.uk/government/publications/personal-social-health-and-economic-pshe/personal-social-health-and-economic-pshe-education [dostęp: 20.11.2023].pl
dc.referencesDepartment for Education (2015). Citizenship programmes of study for key stages 1 and 2. Guidance about teaching citizenship in England. Online: https://www.gov.uk/governement/publication/citizenship-programmes-od-study-for-key-stages-1-and-2 [dostęp: 22.11.2023].pl
dc.referencesGillard, D. (2018). Education in the UK: a history. Online: https://www.education-uk.org/history [dostęp: 20.11.2023].pl
dc.referencesRobers, N., Danechi, S. (2019). FAQs: Academies and free schools. Online: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn07059 [dostęp: 20.11.2023].pl
dc.referencesWhite Paper: Excellence in Schools. (1998). Online: https://education-uk.org/documents/officialpapers/1997-wp-excellence-in-schools.html [dostęp: 20.11.2023].pl
dc.contributor.authorEmailjoanna.miksa@filhist.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.43.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/