Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBaciero Ruiz, Francisco T.
dc.date.accessioned2024-07-01T08:26:44Z
dc.date.available2024-07-01T08:26:44Z
dc.date.issued2024-06-13
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52711
dc.description.abstractThe article provides arguments for including social-emotional education in moral education. The first part of the article presents an analysis of the concept of “emotional intelligence”, considering the history of its creation and the methodological difficulties with which this concept is burdened. In the second part of the article, the expectations that can be placed on emotional education classes are formulated. The starting point is empirical research that examined the effectiveness of past attempts to provide emotional education to adolescents and adults. The last part of the article discusses the assumptions of the pedagogical movement that emerged in the 1990s, which calls for conducting classes in the field of so-called “character education”. Furthermore, experiences from social-emotional learning (SEL) classes developed by the University of Illinois are discussed. The text also briefly takes into account Spain's first experiences in the field of emotional education.en
dc.description.abstractArtykuł dostarcza argumentów na rzecz uwzględnienia w wychowaniu moralnym edukacji społeczno-emocjonalnej. W pierwszej części artykułu przedstawia się analizę pojęcia „inteligencja emocjonalna” uwzględniając przy tym historię jego powstania i trudności metodologiczne, jakimi pojęcie to jest obciążone. W drugiej części artykułu sformułowane zostały oczekiwania, jakie można wysuwać pod adresem zajęć z edukacji emocjonalnej. Punktem wyjścia są przy tym badania empiryczne, które dotyczyły skuteczności podejmowanych w przeszłości prób prowadzenia edukacji emocjonalnej u młodzieży i osób dorosłych. W ostatniej części artykułu omawia się założenia powstałego w latach 90. ruchu pedagogicznego, który postuluje prowadzenie zajęć z zakresu tak zwanego „kształtowania charakteru” (Character Education). Omawiane są doświadczenia z zajęć z edukacji emocjonalno-społecznej (Social-Emotional Learning, SEL) opracowane przez Uniwersytet Illinois. W tekście uwzględnione zostały także krótko pierwsze doświadczenia Hiszpanii w zakresie edukacji emocjonalnej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;43pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectwychowanie moralnepl
dc.subjectedukacja społeczno-emocjonalnapl
dc.subjectkształtowanie charakterupl
dc.subjectinteligencja emocjonalnapl
dc.subjectmoral educationen
dc.subjectsocial-emotional educationen
dc.subjectcharacter educationen
dc.subjectemotional intelligenceen
dc.titleJaką rolę powinna odgrywać edukacja emocjonalna w wychowaniu moralnym?pl
dc.title.alternativeWhat Role should Emotional Education Play in Moral Education?en
dc.typeArticle
dc.page.number75-93
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Salamancepl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesAguado, R. (2005). Manual práctico de terapia de interacción recíproca. Hipnosis clínica en psicoterapia. Madrid: Editorial Síntesis.pl
dc.referencesArystoteles. (1996). Etyka nikomachejska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesBaciero Ruiz, F. T. (2017). The role of Social and Emotional Learning in Moral Education. Europa Forum Philosophie, 66, s. 48–54.pl
dc.referencesBar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i). A Test of Emotional Intelligence. Toronto: Multi-Health Systems Inc.pl
dc.referencesBaumeister, R. F., Schmeichel, B. J. i Vohs, K. D. (2007). Self-Regulation and the Executive Function. The Self as Controlling Agent. W: Kruglanski, A. W., Higgins, E. T. (red.), Social Psychology. Handbook of basic Principles. New York–London: The Guilford Press, s. 516–539.pl
dc.referencesBernal Martínez de Soria, A. (2013). La relación educativa, identidad y emociones. W: Flamarique, L. i D’Oliveira-Martins, M., (red.), Emociones y estilos de vida. Madrid: Biblioteca Nueva, s. 75–99.pl
dc.referencesBergman, R. (2004). Identity as motivation: Toward a theory of the moral self. Moral development, self, and identity, 2, s. 21–46.pl
dc.referencesCabezas, M. (2009). The emotional basis of morality. Is autonomy still possible? Universitas Philosophica, 53, s. 195–217.pl
dc.referencesCabezas, M. (2011). Moral Judgments, Emotions, and some Expectations from Moral Motivation. Public Reason, 3 (1), s. 50–59.pl
dc.referencesCarr, D. (2002). Feelings in moral conflict and the hazards of moral intelligence. Ethical Theory and Moral Practice, 5, s. 3–21.pl
dc.referencesCiarrochi, J. i Mayer, J. D. (red.) (2007). Applying Emotional Intelligence. A Practical Guide. Philadelphia: Psychology Press.pl
dc.referencesCortina, A. (2000). Ética mínima. Madrid: Tecnos.pl
dc.referencesDamasio, A. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason and the Human Brain. New York: Putnam Publishing.pl
dc.referencesDe la Caba, M. Á. (1999). Intervención educativa para la prevención y el desarrollo socioafectivo en la escuela. W: Sánchez, F. L., Etxebarría, I., Fuentes, M. J. F. i Ortiz, M. J., (red.), Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide, s. 361–382.pl
dc.referencesDurlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. B. i Schellinge, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions. Child development, 82, s. 405–432.pl
dc.referencesEcclestone, K. (2009). The dangerous rise of therapeutic education. London: Routledge.pl
dc.referencesEisenberg, N., Fabes, R. A. i Murphy, B. (1996). Parents’ reactions to children’s negative emotions: Relations to children’s social competence and comforting behavior. Child development, 67, s. 2227–2247.pl
dc.referencesEisenberg, N., Valiente, C. i Champion, C. (2004). Empathy-related responding: moral, social, and socialization correlates. W: Miller, A. G. (red.), The Social Psychology of Good and Evil. New York: Guilford, s. 386–415.pl
dc.referencesElias, M. J., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Frey, K. S., Greenberg, M. T. i Haynes, N. M. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for Educators. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.pl
dc.referencesExtremera Pacheco, N. i Fernández Berrocal, P. (2015). Inteligencia emocional y educación, Madrid: Grupo 5.pl
dc.referencesFuredi, F. (2004). Therapy culture. Cultivating vulnerability in an uncertain age. London–New York: Routledg.pl
dc.referencesGardner, H. (1983). Frames of Mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.pl
dc.referencesGoleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books.pl
dc.referencesGoleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.pl
dc.referencesGoleman, D. (2011). The brain and emotional intelligence. New insights. Florence: More than Sound.pl
dc.referencesGracián y Morales, B. (1993). Obras completas de Baltasar Gracián. Vol. II: El héroe; El político; El discreto; Oráculo manual y arte de prudencia; Agudeza y arte de ingenio; El comulgatorio; Escritos menores. Madryt: Biblioteca Castro Turner.pl
dc.referencesHaidt, J. (2001). The Emotional Dog and Its Rational Tie. Psychological Review, 108 (4), s. 814–834.pl
dc.referencesHawkins, J. D., Kosterman, R., Catalano, R. F., Hill, K. G. i Abott, R. D. (2008). Effects of social development intervention in childhood 15 years later. Archives of Pediatric Adolescent Medicine, 162 (12), s. 1133–1141.pl
dc.referencesIbarrola, B. (2011). Cuentos para sentir. Educar las emociones. Madrid: SM.pl
dc.referencesKohlberg, L. (1984). Essays on moral development. T. 2. San Francisco: Harper and Row.pl
dc.referencesKohlberg, L. i Mayer, R. (1972). Development as the aim of education. Harvard Education Review, 42 (4), s. 449–496.pl
dc.referencesKristjánsson, K. (2010). Emotion Education without ontological commitment?, Studies in Philosophy and Education, 29, s. 259–274. https://doi.org/10.1007/s11217-009-9165-zpl
dc.referencesLeDoux, J. E. (1996). The emotional Brain: The mysterious understanding of emotional life. New York: Simon and Schuster.pl
dc.referencesLeuner, B. (1966). Emotionale Intelligenz und Emanzipation. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 15, s. 196–203.pl
dc.referencesMayer, J. D. i Salovey, P. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, s. 185–211.pl
dc.referencesMayer, J. D. i Salovey, P. (1997). What is Emotional Intelligence? W: Salovey, P. i Sluyter D. (red.), Emotional Development and Emotional Intelligence. Implications for Educators. New York: Basic Books.pl
dc.referencesPaulhus, D. i Williams, K. M. (2022). The Dark Triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of Research in Personality, 36 (6), s. 556–563.pl
dc.referencesPetrides, K. V. i Furnham, A. (2003). Trait emotional intelligence: behavioural validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17 (1), s. 39–57.pl
dc.referencesPrinz, J. J. (2010). The moral emotions. W: Goldie, P. (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of emotion. Oxford: Oxford University Press, s. 510–538.pl
dc.referencesPuig Rovira, J. M., Garcia, X. M., Tejeira, S. E. i Novella Cámara, A. M. (2000). Cómo fomentar la participación en la escuela: propuestas de actividades. Barcelona: Graó.pl
dc.referencesRaths, L., Harmin, M. i Simon, S. B. (1966). Values and teaching. Working with values in the classroom. Ohio: C. E. Merrill Books.pl
dc.referencesRoew, R. i Kriesel, P. (2017). Einführung in die Fachdidaktik des Ethiksunterrichts. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.pl
dc.referencesSeligman, M. i Peterson, C. (2004). Character, strenghts and virtues. Washington: American Psychological Association.pl
dc.referencesSimon, S. B., Howe, L. W. i Kirschenbaum, H. (1972). Values clarification. New York: Hart Pub. Co.pl
dc.referencesSolé Blanch, J. i Moyano Mangas, S. (2017). La colonización Psi del discurso educativo. Foro de Educación, 15 (23), s. 101–120.pl
dc.referencesTangney, J. P., Stuewig, J. i Mashek, D. (2007). Moral Emotions and Moral Behavior. Annual Review of Psychology, 58, s. 345–372.pl
dc.referencesThorndike, E. L. (1920). Intelligence and its uses. Harper’s Magazine, 140, s. 227–235.pl
dc.referencesTorrente, C., Alimchandani, A. i Aber, J. L. (2015). International Perspectives on SEL. W: Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P. i Gullotta, T. P. (red.), Handbook of social and emotional Learning. Research and Practice. New York–London: The Guilford Press, s. 566–587.pl
dc.referencesVallés Arándiga, A. i Vallés Tortosa, C. (1999). Desarrollando la Inteligencia emocional. Madrid: Eos, 5 tomów.pl
dc.referencesVallés Arándiga, A. i Vallés Tortosa, C. (2003). Psicopedagogía de la inteligencia emocional. Valencia: Promolibro, s. 27–45.pl
dc.referencesWeissberg, R, P., Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. i Gullotta, T. P. (2015). Social and Emotional Learning. Past, Present and Future. W: Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P. i Gullotta, T. P. (red.), Handbook of social and emotional Learning. Research and Practice. New York-London: The Guilford Press, s. 3–19.pl
dc.referencesZeidner, M., Roberts, R. D. i Matthews, G. (2002). Can Emotional Intelligence Be Schooled? A Critical Review. Educational Psychologist, 37 (4), s. 215–231.pl
dc.referencesLey Orgánica de Educación (LOE) [Ustawa organiczna o edukacji z 3.05.2006 r.].pl
dc.referencesLey Orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) [Ustawa organiczna o poprawie jakości edukacji z 9.12.2013 r.].pl
dc.referencesCouncil of Europe (2010a). Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education. Online: http://www.coe.int/en/web/edc/charter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education [dostęp: 16.09.2023].pl
dc.referencesCouncil of Europe (2010b). What is EDC/HRE. Online: https://www.coe.int/en/web/edc/what-is-edc/hre [dostęp: 16.09.2023].pl
dc.referencesDepartament ds. Edukacji Rady Europy (2010). Karta Edukacji Obywatelskiej i Edukacji o Prawach Człowieka Rady Europy. Online: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016804884ce [dostęp: 18.09.2023].pl
dc.referencesEducation Commission of the States (1994). National Center for Learning and Civic Engagement (NCLC). Online: https://www.ecs.org/initiatives/national-center-for-learning-civic-engagement/ [dostęp: 16.09.2023].pl
dc.referencesCharacter Counts! (1996). The Aspen Declaration of Character Educacion z 1992 roku. Online: https://charactercounts.org/overview/aspen.html [dostęp: 16.09.2023]pl
dc.contributor.authorEmailfbaciero@usal.es
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.43.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/