Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKienstra, Natascha
dc.date.accessioned2024-07-01T08:26:45Z
dc.date.available2024-07-01T08:26:45Z
dc.date.issued2024-03-29
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52712
dc.description.abstractThe article presents the position of ethics in school education programmes in the Netherlands and the goals and the practice of teaching it. The article discusses the results of research conducted in Dutch schools, aimed at examining which teaching methods are best for developing students’ knowledge and skills. It is also important to determine which model of interaction between students and teachers is the most beneficial one? The study used forms of teaching based on the scaffolding technique. It is based on collective development of problems and philosophical discussion by organizing questions, searching for alternative answers and providing diverse examples. Observations gathered in research confirm the good effectiveness of this method, especially when the reasoning process is clearly structured, the structure of wrongly formulated questions is corrected and metaconcepts appear. A comparative analysis of selected lessons allows me to conclude that the choice of teaching form has a decisive impact on the level of students’ involvement and, consequently, on the development of their skills. The active participation of the teacher as a coordinator of the discussion, initiating the dialogue and giving it a logically clear structure is also important. For this reason, it is important that teachers conducting classes have proper philosophical and methodological background.en
dc.description.abstractArtykuł przybliża umiejscowienie etyki w programach edukacji szkolnej w Holandii oraz cele i praktyki jej nauczania. Omawia wyniki badań przeprowadzonych w szkołach holenderskich, mających na celu sprawdzenie jakie metody dydaktyczne najlepiej służą rozwijaniu wiedzy i kompetencji uczniów. Jaki model interakcji w pracy uczniów z nauczycielem jest najkorzystniejszy? W badaniu wykorzystane zostały formy nauczania oparte na technice scaffolding (rusztowania). Opiera się ona na wspólnym rozwijaniu problemów i dyskusji filozoficznej, poprzez porządkowanie pytań, szukanie alternatywnych odpowiedzi oraz zróżnicowanych przykładów. Obserwacje z badań potwierdzają dobrą skuteczność tej metody, zwłaszcza gdy proces rozumowania jest jasno uporządkowany, konstrukcja pytań źle sformułowanych jest korygowana i pojawiają się metakoncepcje. Porównawcza analiza wybranych lekcji pozwala stwierdzić, że wybór formy nauczania decydująco wpływa na poziom zaangażowania uczniów i w konsekwencji na rozwój ich kompetencji; istotny jest też aktywny udział nauczyciela jako koordynatora dyskusji, uruchamiającego dialog i nadającego mu czytelną logicznie strukturę. Z tego względu istotne jest, by nauczyciele prowadzący zajęcia mieli odpowiednie kompetencje filozoficzne i metodyczne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;43pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectnauczanie etyki w Holandiipl
dc.subjecttechnika scaffoldingpl
dc.subjectmetody nauczania etykipl
dc.subjectefektywność uprawiania filozofiipl
dc.subjectteaching ethics in the Netherlandsen
dc.subjectscaffolding techniqueen
dc.subjectmethods of teaching ethicsen
dc.subjecteffectiveness of practicing philosophyen
dc.titleMetody nauczania w edukacji etycznej w Holandiipl
dc.title.alternativeTeaching Methods in Ethical Education in the Netherlandsen
dc.typeArticle
dc.page.number95-106
dc.contributor.authorAffiliationUniversiteit van Tilburgpl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesAlberts, R. V. J. i Erens, B. J. M. (2015). Verslag van de examencampagne 2015 voortgezet onderwijs. Online: https://cito.nl/media/3wgffiyp/cito_verslag_examencampagne_2015.pdf [dostęp: 23.12.2023].pl
dc.referencesAulls, M. W. (2002). The contributions of co-occuring forms of classroom discourse and academic activities to curriculum events and instruction. Journal of Educational Psychology, 94, s. 520–538.pl
dc.referencesCarr, D. (2003). Making Sense of Education: An Introduction to the Philosophy and Theory of Education and Teaching. London: Routledge.pl
dc.referencesCerbin, W. i Kopp, B. (2006). Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18 (3), s. 250–257.pl
dc.referencesChin, C. (2006). Classroom Interaction in Science: Teacher Questioning and Feedback to Student’s Responses. International Journal of Science Education, 28 (11), s. 1315–1346.pl
dc.referencesEbbens, S., Ettekoven, S. i Van Rooijen, J. (1996). Effectief leren in de les. Basisvaardigheden voor docenten. Groningen: Wolters-Noordhoff.pl
dc.referencesGoucha, M. (2007). Philosophy, a School of Freedom: Teaching Philosophy and Learning to Philosophize; Status and Prospects. UNESCO Digital Library. Online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154173 [dostęp: 24.12.2023].pl
dc.referencesHavekes, H. G. F., Coppen, P. A. J. M., Luttenberg, J. M. i Van Boxtel, C. A. M. (2012). Knowing and doing history: A conceptual framework and pedagogy for teaching historical contextualisation. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 11 (1), s. 72–93.pl
dc.referencesKessels, J. (1989). Kennis van kennis. Een ontwikkelingsonderzoek in didactiek van filosofie. Utrecht: Innovatiefonds van de Rijksuniversiteit.pl
dc.referencesKessels, J. (2009). Philosophy for Children as Educational Reform. W: Marsal, E., Dobashi, T., i Weber, B. (red.), Children Philosophize Worldwide. Theoretical and Practical Concepts. New York: Peter Lang, s. 117–126.pl
dc.referencesKienstra, N. (2016a). Doing Philosophy is Learning a Language (The Pearl Model). Europa Forum Philosophie, 2016, s. 115–125.pl
dc.referencesKienstra, N. (2016c). Effectief filosoferen in de klas: Docenten zelf lesontwerpen laten maken in het schoolvak filosofie (Proefschrift Radboud Universiteit). Enschede: Ipskamp.pl
dc.referencesKienstra, N. i Van der Heijden, P. G. M. (2015). Using correspondence analysis in multiple case studies. Bulletin de Methodologie Sociologique (Bulletin of Sociological Methodology), 128, s. 5–22.pl
dc.referencesKienstra, N., Imants, J., Karskens, M. i Van der Heijden, P. G. M. (2016b). Doing philosophy effectively: Student learning in classroom teaching. Online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4574705/ [dostęp: 10.02.2016].pl
dc.referencesKienstra, N., Karskens, M. i Imants, J. (2014). Three approaches to doing philosophy: A proposal for grouping philosophical exercises in classroom teaching. Metaphilosophy, 45 (2), s. 288–319.pl
dc.referencesKienstra, N., van Dijk-Groeneboer, M. i Boelens, O. (2018). Religious-Thinking-Through Using Bibliodrama: An Empirical Study of Student Learning in Classroom Teaching. Religious Education, 113 (2), s. 203–215.pl
dc.referencesKirschner, P. A., Sweller, J. i Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 41 (2), s. 75–86.pl
dc.referencesKorthagen, F. A. J. (1985). Reflective teaching and preservice teacher education in the Netherlands. Journal of Teacher Education, 9 (3), s. 317–326.pl
dc.referencesMarsman, P. (2010). Vakdossier Filosofie. Enschede: SLO.pl
dc.referencesMeester, F., Meester, M. i Kienstra, N. (2014). Durf te denken! Werkboek havo 4: Wetenschapsfilosofie. Amsterdam: Uitgeverij Boom.pl
dc.referencesOosthoek, D. H. (2007). Balans van 35 jaar filosofie in het voortgezet onderwijs in Nederland. Tijdschrift voor Filosofie, 69, s. 783–809.pl
dc.referencesThijs, A. i Van den Akker, J. (2009). Leerplan in ontwikkeling. Enschede: SLO.pl
dc.referencesVan den Akker, J. (2003). Curriculum Perspectives. An Introduction. W: Van den Akker, J., Kuiper, W. i Hameyer, U. (red.), Curriculum Landscapes and Trends. Dordrecht: Springer, s. 1–11.pl
dc.referencesVan der Kooij, J. C., De Ruyter, D. J. i Miedema, S. (2013). "Worldview": the Meaning of the Concept and the Impact on Religious Education. The Official Journal of the Religious Education Association, 108, s. 210–228.pl
dc.referencesVan der Leeuw, K. i Mostert, P. (1991). Filosofie-opvatting en onderwijsstijl. VIC Tijdschrift voor Filosofieonderwijs, 20 (1), s. 15–24.pl
dc.referencesVan de Pol, J., Volman, M. i Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher–student interaction: A decade of research. Educational Psychology Review, 22, s. 271–296.pl
dc.contributor.authorEmailn.h.h.kienstra@tilburguniversity.edu
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.43.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0