dc.contributor.author | Moratalla, Tomás Domingo | |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T08:26:45Z | |
dc.date.available | 2024-07-01T08:26:45Z | |
dc.date.issued | 2024-04-22 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52713 | |
dc.description.abstract | The article presents the contemporary situation of teaching ethics in secondary schools in Spain. It highlights the historical and systemic contexts related to the introduction of this subject into the curriculum in the 1980s, as well as its position in the curriculum as an alternative to religious education. It also diagnoses problems and deficits resulting from multiple legislative changes, inconsistent and instrumental treatment of this subject by legislators and its still visible undervaluation in the Spanish education system. Finally, it proposes a number of practical solutions related to the methodology of teaching ethics and the role that a teacher can play in the education process. These suggestions are an attempt to respond to the assumptions formulated by law regarding the objectives of teaching the subject “Ethical Values”, and above all, they emphasize the close connection of ethics with the development of civic attitudes, practical development of critical thinking skills, responsibility, and autonomy. | en |
dc.description.abstract | Artykuł poświęcony jest współczesnej sytuacji nauczania etyki w szkołach ponadpodstawowych w Hiszpanii. Naświetla konteksty historyczne i systemowe, związane z wprowadzeniem tego przedmiotu do programu nauczania w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku, a także jego usytuowaniem w programie jako alternatywy dla nauki religii. Diagnozuje też problemy i deficyty, wynikające z wielokrotnych zmian legislacyjnych, niekonsekwentnego, instrumentalnego traktowania tego przedmiotu przez prawodawców oraz widocznego wciąż niedowartościowania go w hiszpańskim systemie edukacji. Na koniec proponuje szereg rozwiązań praktycznych, związanych z metodyką nauczania etyki oraz rolą, jaką w procesie kształcenia może odgrywać nauczyciel. Sugestie te stanowią próbę odpowiedzi na sformułowane w ustawie założenia dotyczące celów nauczania przedmiotu wartości etyczne, a przede wszystkim podkreślają bliski związek etyki z kształceniem postaw obywatelskich, praktycznym rozwijaniem dyspozycji krytycznego myślenia oraz odpowiedzialności. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;43 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | etyka | pl |
dc.subject | dydaktyka etyki | pl |
dc.subject | hermeneutyka | pl |
dc.subject | edukacja etyczna | pl |
dc.subject | ethics | en |
dc.subject | didactics of ethics | en |
dc.subject | hermeneutics | en |
dc.subject | ethical education | en |
dc.title | Edukacja obywatelska a miejsce religii w szkole. Obserwacje z perspektywy doświadczeń w Hiszpanii | pl |
dc.title.alternative | Civic Education and the Place of Religion at School Observations from the Perspective of Experiences in Spain | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 107-122 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Universidad de Educación a Distancia | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-9631 | |
dc.references | Domingo Moratalla, A. (red.) (2006). Ciudadanía, religión y educación moral. El valor de la libertad religiosa en el espacio público educativo. Madrid: PPC. | pl |
dc.references | Gracia, D. (2007). Fundamentos de bioética. Madrid: Editorial Triacastela. | pl |
dc.references | Gracia, D. (2016a). Ética y ciudadanía. 1: Construyendo la ética. Madrid: PPC Editorial, Funda-ción X. Zubiri. | pl |
dc.references | Gracia, D. (2016b). Ética y ciudadanía. 2: Deliberando sobre valores. Madrid: PPC Editorial, Fundación X. Zubiri. | pl |
dc.references | Miksa, J. (2024). Etyka w systemie edukacji w wybranych krajach świata zachodniego (Francja, Hiszpania, Portugalia). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.references | Konstytucja Hiszpanii z 27.12.1978. | pl |
dc.references | Acuerdo entre el Estado español y la Santa Sede sobre enseñanza y asuntos culturales [Porozumienie między państwem hiszpańskim a Stolicą Apostolską w kwestii nauczania i spraw kulturalnych z 15.12.1979 r.]. | pl |
dc.references | Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo de España (LOGSE) [Ogólna ustawa organiczna o systemie oświaty w Hiszpanii z 3.10.1990 r.] | pl |
dc.references | Ley Orgánica de Calidad de la Educación (LOCE) [Ustawa organiczna o jakości kształcenia z 23.12.2002 r.]. | pl |
dc.references | Ley Orgánica de Educación (LOE) [Ustawa organiczna o edukacji z 3.05.2006 r.] | pl |
dc.references | Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) [Ustawa organiczna o poprawie jakości edukacji z 9.12.2013 r.]. | pl |
dc.references | Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato [Dekret Królewski nr 1105 z 26 grudnia 2014 roku, na mocy którego ustala się minima programowe dla obowiązkowych szkół ponadpodstawowych i średnich]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | tdmoratalla@fsof.uned.es | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6107.43.07 | |