Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMoratalla, Tomás Domingo
dc.date.accessioned2024-07-01T08:26:45Z
dc.date.available2024-07-01T08:26:45Z
dc.date.issued2024-04-22
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52713
dc.description.abstractThe article presents the contemporary situation of teaching ethics in secondary schools in Spain. It highlights the historical and systemic contexts related to the introduction of this subject into the curriculum in the 1980s, as well as its position in the curriculum as an alternative to religious education. It also diagnoses problems and deficits resulting from multiple legislative changes, inconsistent and instrumental treatment of this subject by legislators and its still visible undervaluation in the Spanish education system. Finally, it proposes a number of practical solutions related to the methodology of teaching ethics and the role that a teacher can play in the education process. These suggestions are an attempt to respond to the assumptions formulated by law regarding the objectives of teaching the subject “Ethical Values”, and above all, they emphasize the close connection of ethics with the development of civic attitudes, practical development of critical thinking skills, responsibility, and autonomy.en
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest współczesnej sytuacji nauczania etyki w szkołach ponadpodstawowych w Hiszpanii. Naświetla konteksty historyczne i systemowe, związane z wprowadzeniem tego przedmiotu do programu nauczania w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku, a także jego usytuowaniem w programie jako alternatywy dla nauki religii. Diagnozuje też problemy i deficyty, wynikające z wielokrotnych zmian legislacyjnych, niekonsekwentnego, instrumentalnego traktowania tego przedmiotu przez prawodawców oraz widocznego wciąż niedowartościowania go w hiszpańskim systemie edukacji. Na koniec proponuje szereg rozwiązań praktycznych, związanych z metodyką nauczania etyki oraz rolą, jaką w procesie kształcenia może odgrywać nauczyciel. Sugestie te stanowią próbę odpowiedzi na sformułowane w ustawie założenia dotyczące celów nauczania przedmiotu wartości etyczne, a przede wszystkim podkreślają bliski związek etyki z kształceniem postaw obywatelskich, praktycznym rozwijaniem dyspozycji krytycznego myślenia oraz odpowiedzialności.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;43pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectetykapl
dc.subjectdydaktyka etykipl
dc.subjecthermeneutykapl
dc.subjectedukacja etycznapl
dc.subjectethicsen
dc.subjectdidactics of ethicsen
dc.subjecthermeneuticsen
dc.subjectethical educationen
dc.titleEdukacja obywatelska a miejsce religii w szkole. Obserwacje z perspektywy doświadczeń w Hiszpaniipl
dc.title.alternativeCivic Education and the Place of Religion at School Observations from the Perspective of Experiences in Spainen
dc.typeArticle
dc.page.number107-122
dc.contributor.authorAffiliationUniversidad de Educación a Distanciapl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesDomingo Moratalla, A. (red.) (2006). Ciudadanía, religión y educación moral. El valor de la libertad religiosa en el espacio público educativo. Madrid: PPC.pl
dc.referencesGracia, D. (2007). Fundamentos de bioética. Madrid: Editorial Triacastela.pl
dc.referencesGracia, D. (2016a). Ética y ciudadanía. 1: Construyendo la ética. Madrid: PPC Editorial, Funda-ción X. Zubiri.pl
dc.referencesGracia, D. (2016b). Ética y ciudadanía. 2: Deliberando sobre valores. Madrid: PPC Editorial, Fundación X. Zubiri.pl
dc.referencesMiksa, J. (2024). Etyka w systemie edukacji w wybranych krajach świata zachodniego (Francja, Hiszpania, Portugalia). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKonstytucja Hiszpanii z 27.12.1978.pl
dc.referencesAcuerdo entre el Estado español y la Santa Sede sobre enseñanza y asuntos culturales [Porozumienie między państwem hiszpańskim a Stolicą Apostolską w kwestii nauczania i spraw kulturalnych z 15.12.1979 r.].pl
dc.referencesLey Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo de España (LOGSE) [Ogólna ustawa organiczna o systemie oświaty w Hiszpanii z 3.10.1990 r.]pl
dc.referencesLey Orgánica de Calidad de la Educación (LOCE) [Ustawa organiczna o jakości kształcenia z 23.12.2002 r.].pl
dc.referencesLey Orgánica de Educación (LOE) [Ustawa organiczna o edukacji z 3.05.2006 r.]pl
dc.referencesLey Orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) [Ustawa organiczna o poprawie jakości edukacji z 9.12.2013 r.].pl
dc.referencesReal Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato [Dekret Królewski nr 1105 z 26 grudnia 2014 roku, na mocy którego ustala się minima programowe dla obowiązkowych szkół ponadpodstawowych i średnich].pl
dc.contributor.authorEmailtdmoratalla@fsof.uned.es
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.43.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/