An Assessment of Financial Monitoring Systems: Ukrainian and Foreign Experience
Oglądaj/ Otwórz
Data
2024-06-28Autor
Hrytsyshen, Dymytrii
Hrabchuk, Iryna
Hrabchuk, Oleksandr
Ksendzuk, Valentyna
Lysak, Serhii
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The study characterizes financial monitoring as part of the system for preventing and counteracting the legalization of income and the financing of terrorism. The purpose of the research is to study the experience of how national financial monitoring systems function (in the UK, USA, China, Georgia, Moldova, Pakistan, Poland and Ukraine) in order to determine development directions and identify implementation opportunities in domestic practice. The research methods include induction, analysis and synthesis, static, comparative and graphical methods. The research methodology is based on the analysis of official static data and information materials from the official websites of international organizations and competent national authorities. The article analyzes the statistical data of the state bodies of Ukraine in terms of their activities in the field of combating the financing of terrorism. It also constructs profiles to assess the effectiveness of anti‑money laundering systems as well as the handling of proceeds of crime and financing of terrorism in a number of countries, following the FATF (Financial Action Task Force) methodology. The results demonstrate that all national financial monitoring systems must comply with the requirements of the FATF. However, it is also necessary to consider the national characteristics of each country. Directions for further improvement of the financial monitoring system in Ukraine have been identified, i.e., enhance international cooperation, prevent the use of legal entities and organizations for criminal purposes, improve investigation and prosecution procedures for money laundering, especially considering international assistance received in the fight against Russian aggression, review investigation procedures and criminal prosecution in financing terrorism, and apply financial sanctions for the financing of terrorism. W artykule scharakteryzowano monitoring finansowy jako element systemu zapobiegania i przeciwdziałania legalizacji dochodów oraz finansowaniu terroryzmu. Celem prowadzonych badań było zbadanie doświadczeń dotyczących funkcjonowania krajowych systemów monitoringu finansowego (w Wielkiej Brytanii, USA, Chinach, Gruzji, Mołdawii, Pakistanie, Polsce i Ukrainie) w celu określenia kierunków rozwoju i zidentyfikowania możliwości ich wdrożenia w praktyce krajowej. Metody badawcze obejmowały indukcję, analizę i syntezę, metody statyczne, porównawcze i graficzne. Metodologia badań opierała się na analizie oficjalnych danych statycznych i materiałów informacyjnych z oficjalnych stron internetowych organizacji międzynarodowych i właściwych organów krajowych. W artykule dokonano analizy danych statystycznych organów państwowych Ukrainy pod kątem ich działalności w zakresie zwalczania finansowania terroryzmu. Skonstruowano również profile służące ocenie skuteczności systemów przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, a także postępowania z dochodami z przestępczości i finansowania terroryzmu w wielu krajach, zgodnie z metodologią FATF (Financial Action Task Force). Wyniki pokazują, że wszystkie krajowe systemy monitorowania finansowego muszą spełniać wymagania FATF. Konieczne jest jednak również uwzględnienie specyfiki narodowej każdego kraju. Wskazano kierunki dalszego doskonalenia systemu monitoringu finansowego na Ukrainie, tj. wzmocnienie współpracy międzynarodowej, zapobieganie wykorzystywaniu osób prawnych i organizacji do celów przestępczych, poprawa procedur dochodzeniowych i ścigania prania pieniędzy, zwłaszcza biorąc pod uwagę międzynarodową pomoc otrzymywaną w walce z rosyjską agresją, przegląd procedur dochodzeniowych i ścigania karnego w finansowaniu terroryzmu oraz stosowanie sankcji finansowych w finansowaniu terroryzmu.