Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorValeriani, Devi
dc.contributor.authorWibawa, Dian Prihardini
dc.contributor.authorSafitri, Revy
dc.contributor.authorApriyadi, Rion
dc.date.accessioned2024-07-02T04:58:11Z
dc.date.available2024-07-02T04:58:11Z
dc.date.issued2024-06-10
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52736
dc.description.abstractIn the dynamic landscape of global tourism, a notable shift has occurred with the rising importance of wellness tourism. This research aims to systematically identify and evaluate tourism destinations within Bangka Regency that have successfully implemented indicators of the wellness tourism model. The study employs scalogram analysis to assess the service capacity of these destinations for visitors, considering factors such as accessibility, facilities, attractions, destination cleanliness and the implementation of health protocols. The findings reveal a nuanced categorization of destinations into five groups. From the 14 samples, approximately 34.71% of the destinations exhibit extensive facilities (I), while 14.29% possess satisfactory (II), another 14.29% have adequate (III) and again of 14.29% have destinations with less than adequate (IV). Furthermore, 21.42% of the destinations are characterized by insufficient (V). The identified groupings offer insights for policymakers, stakeholders and businesses to enhance wellness tourism experiences, thereby contributing to the overall development of the tourism sector in the region.en
dc.description.abstractRozwój turystyki w prowincji Bangka Belitung został utrudniony przez globalne rozprzestrzenianie się pandemii Covid-19. Przed pandemią liczba turystów w województwie do 2019 roku rosła i budziła optymizm co do rozwoju turystyki. Jednak turystyka Bangka Belitung pogrążyła się w drastycznym spadku w 2020 r. Turystyka wellness to model podróży, który oferuje zapobiegawcze i alternatywne możliwości, zwracając uwagę na zdrowie i dobre samopoczucie podczas podróży. System wykorzystuje platformy cyfrowe i zasięg cyfrowy w celu ułatwienia wzajemnych połączeń i interaktywności między społecznościami lokalnymi, krajowymi i globalnymi. Cyfryzacja była szeroko przeprowadzana przez podmioty gospodarcze i interesariuszy turystyki w ramach odbudowy i rozwoju turystyki. W badaniu tym przeanalizowano cyfryzację turystyki wellness w miejscowościach turystycznych Bangka Regency. Metoda zastosowana w tych badaniach obejmowała obserwację, wywiad, ankietę i badanie literatury. Analiza danych została przeprowadzona przy użyciu podejścia turystyki wellness, analizy skalogramu i analizy GIS (Geographic Information System). Próba badawcza składała się z 14 destynacji turystycznych w Bangka Regency. Wyniki analizy wykazały, że 100 procent miejsc turystycznych w Bangka Regency wdrożyło protokół zdrowotny, podczas gdy najniższy wynik uzyskano we wskaźniku atrakcji. Analiza skalogramu wykazała, że 35,71 procent destynacji turystycznych Bangka Regency znajduje się w Ordo I, co oznacza, że mają one pełne zaplecze.Słowa kluczowe: Turystyka wellness, analiza skalogramów, kierunek turystycznypl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTuryzm/Tourism;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectwellness tourismen
dc.subjectscalogram analysisen
dc.subjecttourism destinationen
dc.titleDigital mapping of tourism destinations in Bangka Regency based on the wellness tourism modelen
dc.title.alternativeCyfrowe mapowanie miejsc turystycznych w Bangka Regency w oparciu o model turystyki wellnesspl
dc.typeArticle
dc.page.number165-173
dc.contributor.authorAffiliationValeriani, Devi - Bangka Belitung University (Merawang, Indonesia), Department of Economicsen
dc.contributor.authorAffiliationWibawa, Dian Prihardini - Bangka Belitung University (Merawang, Indonesia), Department of Managementen
dc.contributor.authorAffiliationSafitri, Revy - Bangka Belitung University (Merawang, Indonesia), Department of Civil Engineeringen
dc.contributor.authorAffiliationApriyadi, Rion - Bangka Belitung University (Merawang, Indonesia), Department of Agrotechnologyen
dc.identifier.eissn2080-6922
dc.referencesBadan Pusat Statistik. (2021, December). The number of hotel guest visits to the Province of the Bangka Belitung Islands in December 2021 was 48,086 visits. BPS Bangka Belitung Province. https://babel.bps.go.id/pressrelease/2022/02/02/891/jumlah-kunjungan-tamu-hotel-ke-provinsi-kepulauan-bangka-belitung-desember-2021-sebesar-48-086-kunjungan-.htmlen
dc.referencesChen, K.-H., Chang, F.-H., & Tung, K.-X. (2014). Measuring wellness-related lifestyles for local tourists in Taiwan. Tourism Analysis, 19(3), 369–376. https://doi.org/10.3727/108354214X14029467968682en
dc.referencesde la Barre, K., de la Barre, S., & Taggart, M. (2005, May). A feasibility study for a Yukon health and wellness industry. North to Knowledge, Learning Travel Product Club, and The Department of Tourism and Culture, Yukon Territorial Government. https://silo.tips/download/a-feasibility-study-for-a-yukon-health-and-wellness-tourism-industryen
dc.referencesHan, H., Kiatkawsin, K., Koo, B., & Kim, W. (2020). Thai wellness tourism and quality: Comparison between Chinese and American visitors’ behaviors. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25(4), 424–440. https://doi.org/10.1080/10941665.2020.1737551en
dc.referencesIsmiwati, B., & Sayuti, M. (2019). Penentuan pusat-pusat pertumbuhan dan wilayah pendukungnya sebagai upaya pengembangan wilayah di Kabupaten Lombok Barat, Nusa Tenggara Barat. Jurnal Kompetitif: Media Informasi Ekonomi Pembangunan, Manajemen dan Akuntansi, 5(2), 69–82. https://e-journal.unizar.ac.id/index.php/kompetitif/article/view/149en
dc.referencesKhuong, M.N., & Phuong, N.T. (2017). The effects of destination image, perceived value and service quality on tourist satisfaction and word-of-mouth: A study in Ho Chi Minh City, Vietnam. International Journal of Trade, Economics and Finance, 8(5), 217–224. https://doi.org/10.18178/ijtef.2017.8.5.568en
dc.referencesLuthfiani, A.D., & Suryani, A.W. (2022). The impact of voluntary and involuntary intellectual capital disclosure on firm value. The Indonesian Journal of Accounting Research, 25(1), 49–82. https://doi.org/10.33312/ijar.593en
dc.referencesMueller, H., & Kaufmann, E.L. (2007). Wellness tourism: Market analysis of a special health tourism segment and implications for the hotel industry. Journal of Vacation Marketing, 7(1), 5–17. https://doi.org/10.1177/135676670100700101en
dc.referencesNandya, A.F. (2016). Identifikasi pusat pertumbuhan dan wilayah hinterland di Kabupaten Sleman. Universitas Islam Indonesia. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/5996en
dc.referencesNawijn, J., & Filep, S. (2016). Two directions for future tourist well- being research. Annals of Tourism Research, 61, 221–223. https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.07.007en
dc.referencesPage, S.J., Hartwell, H., Johns, N., Fyall, A., Ladkin, A., & Hemingway, A. (2017). Case study: Wellness, tourism and small business development in a UK coastal resort: Public engagement in practice. Tourism Management, 60, 466–477. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.12.014en
dc.referencesPandža Bajs, I. (2015). Tourist perceived value, relationship to satisfaction, and behavioral intentions: The example of the Croatian tourist destination Dubrovnik. Journal of Travel Research, 54(1), 122–134. https://doi.org/10.1177/0047287513513158en
dc.referencesPramono, J. (2013). Strategi pengembangan health and wellness di Bali. Matrik: Jurnal Manajemen, Strategi Bisnis dan Kewirausahaan, 7(1), 66–74. https://ojs.unud.ac.id/index.php/jmbk/article/view/6074en
dc.referencesPyke, S., Hartwell, H., Blake, A., & Hemingway, A. (2016). Exploring well-being as a tourism product resource. Tourism Management, 55, 94–105. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.02.004en
dc.referencesReitsamer, B.F., & Brunner-Sperdin, A. (2017). Tourist destination perception and well-being: What makes a destination attractive? Journal of Vacation Marketing, 23(1), 55–72. https://doi.org/10.1177/1356766715615914en
dc.referencesRitpanitchajchaval, N., Ashton, A.S., & Apollo, M. (2023). Eudaimonic well-being development: Motives driving mountain-based adventure tourism. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 42, Article 100607. https://doi.org/10.1016/j.jort.2023.100607en
dc.referencesSingh, R., Manhas, P.S., Mir, M.A., & Quintela, J.A. (2022). Investigating the relationship between experience, well-being, and loyalty: A study of wellness tourists. Administrative Sciences, 12(3), Article 98. https://doi.org/10.3390/admsci12030098en
dc.referencesSmith, M., Deery, M., & Puzko, L. (2010). The role of health, wellness and tourism for destination development. Journal of Hospitality and Tourism Management, 17(1), 94–95. https://doi.org/10.1375/jhtm.17.1.94en
dc.referencesThawornwiriyatrakul, W., & Meeprom, S. (2020). Antecedents of tourist loyalty in health and wellness tourism: The impact of travel motives, perceived service quality, and satisfaction. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 11(10), 300–315. https://ijicc.net/images/vol11iss10/111029_Thawornwiriyatrakul_2020_E_R.pdfen
dc.referencesValeriani, D., Prihardini Wibawa, D., & Safitri, R. (2021). Stakeholders analysis in tourism industry recovery in Bangka Regency during new normal period. American Journal of Humanities and Social Sciences Research (AJHSSR), 5(7), 307–317. https://www.ajhssr.com/wp-content/uploads/2021/07/ZK2157307317.pdfen
dc.contributor.authorEmailValeriani, Devi - deviyono92@gmail.com
dc.contributor.authorEmailWibawa, Dian Prihardini - dianpw.mustafa@gmail.com
dc.contributor.authorEmailSafitri, Revy - revy.safitri@gmail.com
dc.contributor.authorEmailApriyadi, Rion - rion-apriyadi@ubb.ac.id
dc.identifier.doi10.18778/0867-5856.34.1.06
dc.relation.volume34


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0