Show simple item record

dc.contributor.authorZalewska-Pawlak, Mirosława
dc.date.accessioned2024-07-10T12:43:53Z
dc.date.available2024-07-10T12:43:53Z
dc.date.issued2024-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52767
dc.description.abstractThis paper discusses the issue of the sense of community as a value of the aesthetic education theory. The topic refers to the still ongoing search for permanent references to the European cultural heritage. The author poses a question about how inspiring and permanent are the traditions of the European sense of community created by Friedrich Schiller and Herbert Read. They both proposed a visionary perspective of the “aesthetic state” or “saving the humankind through art”. They worked in different historical eras but they both made an attempt to overcome the unfavorable civilizational conditions of their times. They created a different but related category of describing the sense of community, i.e. the “I-We” co-dependency. This paper contains the analysis of their views with the emphasis on the variety of accents in the understanding of the sense of community. In the summary, the author discusses the relevance of their ideas.en
dc.description.abstractW tekście podjęto rozważania nad problemem wspólnotowości jako wartości teorii wychowania estetycznego. Temat nawiązuje do ciągle aktualnych poszukiwań trwałych odniesień do dziedzictwa kulturowego Europy. Autorka stawia pytanie, na ile inspirujące i trwałe są przesłania płynące z tradycji europejskiej wspólnotowości tworzonej przez Friedricha Schillera i Herberta Reada. Obaj zaproponowali wizjonerską perspektywę „państwa estetycznego” czy „ocalenia przez sztukę ludzkości”. Tworzyli w innych czasach historycznych i obaj podjęli próbę przezwyciężenia niekorzystnych warunków cywilizacyjnych swoich czasów. Stworzyli różną, ale jednocześnie bliskoznaczną kategorię opisu wspólnotowości – jest nią relacja współzależności „Ja–My”. Tekst zawiera analizę ich poglądów ze zwróceniem uwagi na różnorodność akcentów w pojmowaniu wspólnotowości. W podsumowaniu autorka odnosi te utopijne teorie do współczesności.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectpedagogical European traditionen
dc.subjectsense of community and arten
dc.subjectFriedrich Schilleren
dc.subjectHerbert Readen
dc.subjectpedagogiczna tradycja europejskapl
dc.subjectwspólnotowość a sztukapl
dc.subjectFriedrich Schillerpl
dc.subjectHerbert Readpl
dc.titleSense of Community as a Value of Aesthetic Education in the European Traditionen
dc.title.alternativeWspólnotowość jako wartość edukacji estetycznej w tradycji europejskiejpl
dc.typeArticle
dc.page.number41-51
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesChmielewska K. (2004) Podmiot jako utopia estetyczna: „Listy o wychowaniu estetycznym człowieka” Friedricha Schillera a „Dziennik” Witolda Gombrowicza, „Pamiętnik Literacki”, no. 4, pp. 7–16.en
dc.referencesCybal-Michalska A. (2005) Edukacyjna przestrzeń orientacji proeuropejskiej in: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, A. Sajdak (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 69–80.en
dc.referencesGenari M. (2007) L’educazione estetica, ed. 6, Milano, Editore Strumenti Bompiani.en
dc.referencesGlinkowski W. (2008) Transcendencja codzienności. Miejsca – spotkania – obsesje, Łódź, Wydawnictwo Fundacja ANIMA.en
dc.referencesNegri A. (1991) Educazione ed integrazione estetica w: L’educazione estetica oggi, G. Sforza (ed.), Roma, Bulzoni Editore, pp. 36–53.en
dc.referencesNowotniak J. (2005) Przestrzenie ambiwalencji kulturowej w polskiej rzeczywistości edukacyjnej in: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, A. Sajdak (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 59–66.en
dc.referencesOlbrycht K. (2019) Edukacja kulturalna jako edukacja wzrastania w człowieczeństwie, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.en
dc.referencesPankowska K. (red.) (2010) Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.en
dc.referencesPankowska K. (2010) Wstęp. Wychowanie estetyczne dziś – nowa rzeczywistość, nowe zadania in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 9–19.en
dc.referencesPiejka A. (2009) Europejski sposób bycia człowiekiem. Komitet Prognoz „Polska 2000Plus”, „Ruch Pedagogiczny”, no. 1–2, pp. 89–94.en
dc.referencesPiejka A. (2010) Sprawozdanie z konferencji „Osobowa tożsamość Europejczyka”, Mądralin 1–2 grudnia 2009, „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1, pp. 178–188.en
dc.referencesPiejka A. (2023) Kultura pokoju w myśli pedagogicznej Ireny Wojnar. Główne inspiracje, „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1(267), pp. 47–63.en
dc.referencesProkopiuk J. (2011) Utopia i profecja, czyli dwie dusze Friedricha Schillera. Wstęp in: Pisma teoretyczne : „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka” i inne rozprawy, F. Schiller, trans. J. Prokopiuk, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia, pp. 5–39.en
dc.referencesRead H. (1958) Education Through Art, London, Faber and Faber, 1958.en
dc.referencesRead H. (1976) Wychowanie przez sztukę, trans. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Ossolineum.en
dc.referencesSajdak A. (red.) (2005) Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.referencesSchiller F. (1954), On the Aesthetic Education of Man, trans. Reginald Snell, New Haven: Yale University Press.en
dc.referencesTorowska J. (2010) Aktualność koncepcji wychowania przez sztukę Herberta Reada in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 51–65.en
dc.referencesVolpicelli I. (2001) Modelli e teorie dell’educzaione nella pedagogia dell’Ottocento, Napoli, Editore Tecnodid.en
dc.referencesWojnar I. (1976) Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesWojnar I. (1976) Wizja człowieka uskrzydlonego. Wstęp in: Wychowanie przez sztukę, H. Read, trans. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków, Ossolineum, pp. 9–15.en
dc.referencesWojnar I. (2010) Wychowanie estetyczne dziś. W czterdziestą rocznicę śmierci Herberta Reada in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 15–22.en
dc.referencesWojnar I. (2016) Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa.en
dc.referencesZalewska-Pawlak M. (2001) Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesZiołowicz A. (2011) Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu, Kraków, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.en
dc.referencesSGH (2024) Wartości Unii Europejskiej – renesans czy kryzys?, strona internetowa konferencji, https://www.sgh.waw.pl/wydarzenia/wartosci-unii-europejskiej-renesans-czy-kryzys (access: 14.05.2024).en
dc.contributor.authorEmailzalewska05@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.18.04
dc.relation.volume18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0