dc.contributor.author | Kubinowski, Dariusz | |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T12:43:54Z | |
dc.date.available | 2024-07-10T12:43:54Z | |
dc.date.issued | 2024-07-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52768 | |
dc.description.abstract | The article is devoted to the presentation and justification of the proposal of a complementary model of art pedagogy understood as a scientific (sub)discipline, which takes into account the challenges of the 21st century. The presented model was inspired by the pedagogical thought of Elliot W. Eisner. First, he pointed out the differences in defining the specificity of pedagogy and pedagogical sciences, with reference also to sociology, and then proceeded to present a proposal for the ontological, epistemological, and methodological dimensions of the projected concept of arts pedagogy. Another element of the study is a proposal for the structure of an academic textbook dedicated to the pedagogy of art. | en |
dc.description.abstract | Artykuł poświęcony jest przedstawieniu i uzasadnieniu propozycji komplementarnego modelu pedagogiki sztuki jako (sub)dyscypliny naukowej z uwzględnieniem wyzwań XXI wieku. Źródłem inspiracji tej propozycji autor uczynił myśl pedagogiczną Elliota W. Eisnera. Najpierw wskazał na różnice w definiowaniu swoistości pedagogiki i nauk pedagogicznych, nawiązując przy okazji także do socjologii, a następnie przedstawił propozycję wymiaru ontologicznego, epistemologicznego i metodologicznego projektowanej pedagogiki sztuki. Elementem opracowania jest także propozycja struktury podręcznika akademickiego dedykowanego pedagogice sztuki. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | education through art | en |
dc.subject | aesthetic education | en |
dc.subject | arts pedagogy | en |
dc.subject | educational arts-based research | en |
dc.subject | edukacja przez sztukę | pl |
dc.subject | wychowanie estetyczne | pl |
dc.subject | pedagogika sztuki | pl |
dc.subject | edukacyjne badania przez sztukę | pl |
dc.title | W poszukiwaniu komplementarnego modelu pedagogiki sztuki jako nauki o wychowaniu/edukacji | pl |
dc.title.alternative | In Search of a Complementary Model of Arts Pedagogy as Educational Sciences | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 52-65 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-4491 | |
dc.references | American Educational Research Association (2006) Standards for Reporting on Empirical Social Science Research in AERA Publications, „Educational Researcher”, t. 35, nr 6, s. 33–40, https://doi.org/10.3102/0013189X035006033 | pl |
dc.references | American Educational Research Association (2009) Standards for Reporting on Humanities-Oriented Research in AERA Publications, „Educational Researcher”, t. 38, nr 6, s. 481–486, https://doi.org/10.3102/0013189X09341833 | pl |
dc.references | Barone T., Eisner E. W. (2012) Arts Based Research, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, Sage Publications. | pl |
dc.references | Eisner E. W. (1976) Educational Connoisseurship and Criticism: Their Form and Functions in Educational Evaluation, „The Journal of Aesthetic Education”, t. 10, nr 3–4, s. 135–150, https://doi.org/10.2307/3332067 | pl |
dc.references | Eisner E. W. (1998) The Enlightened Eye. Qualitative Inquiry and the Enhancement of Educational Practice, Upper Saddle River, Merrill. | pl |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl |
dc.references | Kubinowski D. (2006) Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 171–180. | pl |
dc.references | Kubinowski D. (2008) Wychowanie i jego konteksty w perspektywie pozapedagogicznej i pedagogicznej w: Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 47–56. | pl |
dc.references | Kubinowski D. (2010) Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 79–90. | pl |
dc.references | Kubinowski D. (2012) Idiom pedagogiki współczesnej w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, t. 1, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 196–213. | pl |
dc.references | Kubinowski D. (2013) Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Lublin, Wydawnictwo Makmed. | pl |
dc.references | Kubinowski D. (2017) Badania pedagogiczne w „kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych w: Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne, D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 15–24. | pl |
dc.references | Kubinowski D. (2019) Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością w: Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak‑Zając, S. Pasikowski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 79–90, https://doi.org/10.18778/8142-715-9.04 | pl |
dc.references | Masasuke K. (1987) Trzy typy nauk: nomotetyczne, idiograficzne oraz „idiomodyficzne”, tłum. M. Kawecki, „Colloquia Communia”, t. 30–31, nr 1–2, s. 33–35. | pl |
dc.references | Rubacha K. (2021) Warunki kierujące rozwojem metodologii badań w naukach pedagogicznych. Teoretyczność i praktyczność badań, „Studia z Teorii Wychowania”, t. XII, nr 1(34), s. 11–25, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8452 | pl |
dc.references | Sztompka P. (2012) Dziesięć tez o socjologii, „Nauka”, nr 4, s. 7–15. | pl |
dc.contributor.authorEmail | dkubi@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.18.05 | |
dc.relation.volume | 18 | |