Show simple item record

dc.contributor.authorKubinowski, Dariusz
dc.date.accessioned2024-07-10T12:43:54Z
dc.date.available2024-07-10T12:43:54Z
dc.date.issued2024-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52768
dc.description.abstractThe article is devoted to the presentation and justification of the proposal of a complementary model of art pedagogy understood as a scientific (sub)discipline, which takes into account the challenges of the 21st century. The presented model was inspired by the pedagogical thought of Elliot W. Eisner. First, he pointed out the differences in defining the specificity of pedagogy and pedagogical sciences, with reference also to sociology, and then proceeded to present a proposal for the ontological, epistemological, and methodological dimensions of the projected concept of arts pedagogy. Another element of the study is a proposal for the structure of an academic textbook dedicated to the pedagogy of art.en
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest przedstawieniu i uzasadnieniu propozycji komplementarnego modelu pedagogiki sztuki jako (sub)dyscypliny naukowej z uwzględnieniem wyzwań XXI wieku. Źródłem inspiracji tej propozycji autor uczynił myśl pedagogiczną Elliota W. Eisnera. Najpierw wskazał na różnice w definiowaniu swoistości pedagogiki i nauk pedagogicznych, nawiązując przy okazji także do socjologii, a następnie przedstawił propozycję wymiaru ontologicznego, epistemologicznego i metodologicznego projektowanej pedagogiki sztuki. Elementem opracowania jest także propozycja struktury podręcznika akademickiego dedykowanego pedagogice sztuki.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecteducation through arten
dc.subjectaesthetic educationen
dc.subjectarts pedagogyen
dc.subjecteducational arts-based researchen
dc.subjectedukacja przez sztukępl
dc.subjectwychowanie estetycznepl
dc.subjectpedagogika sztukipl
dc.subjectedukacyjne badania przez sztukępl
dc.titleW poszukiwaniu komplementarnego modelu pedagogiki sztuki jako nauki o wychowaniu/edukacjipl
dc.title.alternativeIn Search of a Complementary Model of Arts Pedagogy as Educational Sciencesen
dc.typeArticle
dc.page.number52-65
dc.contributor.authorAffiliationKomitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Naukpl
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAmerican Educational Research Association (2006) Standards for Reporting on Empirical Social Science Research in AERA Publications, „Educational Researcher”, t. 35, nr 6, s. 33–40, https://doi.org/10.3102/0013189X035006033pl
dc.referencesAmerican Educational Research Association (2009) Standards for Reporting on Humanities-Oriented Research in AERA Publications, „Educational Researcher”, t. 38, nr 6, s. 481–486, https://doi.org/10.3102/0013189X09341833pl
dc.referencesBarone T., Eisner E. W. (2012) Arts Based Research, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, Sage Publications.pl
dc.referencesEisner E. W. (1976) Educational Connoisseurship and Criticism: Their Form and Functions in Educational Evaluation, „The Journal of Aesthetic Education”, t. 10, nr 3–4, s. 135–150, https://doi.org/10.2307/3332067pl
dc.referencesEisner E. W. (1998) The Enlightened Eye. Qualitative Inquiry and the Enhancement of Educational Practice, Upper Saddle River, Merrill.pl
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.referencesKubinowski D. (2006) Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 171–180.pl
dc.referencesKubinowski D. (2008) Wychowanie i jego konteksty w perspektywie pozapedagogicznej i pedagogicznej w: Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 47–56.pl
dc.referencesKubinowski D. (2010) Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 79–90.pl
dc.referencesKubinowski D. (2012) Idiom pedagogiki współczesnej w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, t. 1, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 196–213.pl
dc.referencesKubinowski D. (2013) Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Lublin, Wydawnictwo Makmed.pl
dc.referencesKubinowski D. (2017) Badania pedagogiczne w „kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych w: Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne, D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 15–24.pl
dc.referencesKubinowski D. (2019) Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością w: Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak‑Zając, S. Pasikowski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 79–90, https://doi.org/10.18778/8142-715-9.04pl
dc.referencesMasasuke K. (1987) Trzy typy nauk: nomotetyczne, idiograficzne oraz „idiomodyficzne”, tłum. M. Kawecki, „Colloquia Communia”, t. 30–31, nr 1–2, s. 33–35.pl
dc.referencesRubacha K. (2021) Warunki kierujące rozwojem metodologii badań w naukach pedagogicznych. Teoretyczność i praktyczność badań, „Studia z Teorii Wychowania”, t. XII, nr 1(34), s. 11–25, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8452pl
dc.referencesSztompka P. (2012) Dziesięć tez o socjologii, „Nauka”, nr 4, s. 7–15.pl
dc.contributor.authorEmaildkubi@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.18.05
dc.relation.volume18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0