dc.contributor.author | Soszyński, Piotr | |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T12:43:55Z | |
dc.date.available | 2024-07-10T12:43:55Z | |
dc.date.issued | 2024-07-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52773 | |
dc.description.abstract | The article discusses the coexistence of popular and classical music in general music education. It touches on the problem of how to distinguish both areas of artistic activity and discusses attempts to define them presented so far. It emphasizes the integrative nature of the exploration of different domains, combining different ways of perception and expression in the context of educational activities. | en |
dc.description.abstract | Artykuł omawia współistnienie muzyki popularnej i poważnej w powszechnej edukacji muzycznej. Porusza problem rozróżnienia obu obszarów aktywności artystycznej i dotychczas podejmowanych prób ich zdefiniowania. Podkreśla integracyjny charakter eksploracji odmiennych domen, łączący różne sposoby percepcji oraz ekspresji w kontekście działań edukacyjnych. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | music education | en |
dc.subject | popular music | en |
dc.subject | artistic music | en |
dc.subject | edukacja muzyczna | pl |
dc.subject | muzyka popularna | pl |
dc.subject | muzyka artystyczna | pl |
dc.title | Popular and Classical Music in Education. Coexistence or Competition? | en |
dc.title.alternative | Muzyka popularna i poważna w edukacji. Koegzystencja czy konkurencja? | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 123-135 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz | en |
dc.identifier.eissn | 2450-4491 | |
dc.references | Adorno T. W. (1998) On Popular Music in: J. Storey (ed.) Cultural Theory and Popular Culture; A Reader, ed. 2, Athens (US-GA), The University of Georgia Press, pp. 197–209. | en |
dc.references | Arday J., Mirza H. S. (eds.) (2018) Dismantling Race in Higher Education: Racism, Whiteness and Decolonising the Academy, London, Palgrave Macmillan. | en |
dc.references | Barron, B. (2006) Interest and Self-Sustained Learning as Catalysts of Development: A Learning Ecology Perspective, “Human Development”, no. 49, pp. 193–224, https://doi.org/10.1159/000094368 | en |
dc.references | Bradley D. (2011) In the Space Between the Rock and the Hard Place: State Teacher Certification Guidelines and Music Education for Social Justice, “The Journal of Aesthetic Education”, no. 45, vol. 4, pp. 79–96. | en |
dc.references | Bull A. (2022) Equity in Music Education: Getting It Right: Why Classical Music’s “Pedagogy of Correction” Is a Barrier to Equity, “Music Educators Journal”, no. 108, vol. 3, pp. 65–66. | en |
dc.references | Burszta W. (2004) Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie. | en |
dc.references | Burszta W. J., Tchorzewski A. de (eds.) (2002) Edukacja w czasach popkultury, Bydgoszcz, Wydawnictwo AB. | en |
dc.references | Clercq T. de, Temperley D. (2011) A corpus analysis of rock harmony, “Popular Music”, no. 30, vol. 1, pp. 47–70, https://doi.org/10.1017/S026114301000067X | en |
dc.references | Dillman Carpenter F. R., Potter R. F. (2007) Effects of Music on Physiological Arousal: Explorations into Tempo and Genre, “Media Psychology”, no. 10, pp. 339–363, https://doi.org/10.1080/15213260701533045 | en |
dc.references | Fairchild C. (2008) The Medium and Materials of Popular Music: ‘Houd Dog’, Turntablism and Muzak as Situated Musical Practices, “Popular Music”, no. 27, vol. 1, pp. 99–116, https://doi.org/10.1017/S0261143008001499 | en |
dc.references | Fiske J. (1998) Understanding Popular Culture, London – New York, NY, Routledge. | en |
dc.references | Freer P. K. (2011) Popular Music: Friend or Foe?, “Music Educators, Journal”, no. 96, vol. 3, pp. 28–29. | en |
dc.references | Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2013) Dochody i warunki życia ludności Polski – raport z badania EU-SILC 2021, Warszawa. | en |
dc.references | Grossberg L. (2002) Reflections of a Disappointed Popular Music Scholar in Rock Over the Edge: Transformations in Popular Music Cultures, R. Beebe, D. Fulbrook, B. Saunders (eds.), Durham, NC, Duke University Press, pp. 25–59. | en |
dc.references | Jackson, N. J. (2016) Exploring Learning Ecologies, Milton Keynes, Chalk Mountain. | en |
dc.references | Jakubowski W. (2011) Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. | en |
dc.references | Melosik Z. (2013) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. | en |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356. | en |
dc.references | Schäfer T., Sedlmeier P. (2009) From the functions of music to music preference, “Psychology of Music”, no. 37, vol. 3, pp. 279–300, https://doi.org/10.1177/0305735608097247 | en |
dc.references | Sosnowski Leszek (2003) Sztuka a integracja – możliwości i konieczności, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, no. 1–2, pp. 42–48, https://www.iphils.uj.edu.pl/~ls/articles/integracja.pdf (access: 26.10.2023). | en |
dc.references | Szuman S. (1969) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | en |
dc.references | Willis P. E. (1981) Learning to labor: how working class kids get working class jobs, New York, Columbia University Press. | en |
dc.references | Young J. O. (2016) How Classical Music is Better than Popular Music, “Philosophy”, no. 91, vol. 4, pp. 523–540, https://doi.org/10.1017/S0031819116000334 | en |
dc.references | Cyfrowa Biblioteka Polskiej Piosenki, https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Wlazl_kotek_na_plotek and https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Stary_niedzwiedz_mocno_spi (access: 3.08.2023). | en |
dc.references | Słownik języka polskiego PWN, dictionary entry: popularny, https://sjp.pwn.pl/ (access: 3.08.2023). | en |
dc.references | Nettl B. (1995) Heartland Excursions: Ethnomusicological Reflections on Schools of Music, Urbana–Chicago, Univerity of Illinois Press. | |
dc.contributor.authorEmail | piotr.soszynski@now.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.18.10 | |
dc.relation.volume | 18 | |