Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSoszyński, Piotr
dc.date.accessioned2024-07-10T12:43:55Z
dc.date.available2024-07-10T12:43:55Z
dc.date.issued2024-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52773
dc.description.abstractThe article discusses the coexistence of popular and classical music in general music education. It touches on the problem of how to distinguish both areas of artistic activity and discusses attempts to define them presented so far. It emphasizes the integrative nature of the exploration of different domains, combining different ways of perception and expression in the context of educational activities.en
dc.description.abstractArtykuł omawia współistnienie muzyki popularnej i poważnej w powszechnej edukacji muzycznej. Porusza problem rozróżnienia obu obszarów aktywności artystycznej i dotychczas podejmowanych prób ich zdefiniowania. Podkreśla integracyjny charakter eksploracji odmiennych domen, łączący różne sposoby percepcji oraz ekspresji w kontekście działań edukacyjnych.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectmusic educationen
dc.subjectpopular musicen
dc.subjectartistic musicen
dc.subjectedukacja muzycznapl
dc.subjectmuzyka popularnapl
dc.subjectmuzyka artystycznapl
dc.titlePopular and Classical Music in Education. Coexistence or Competition?en
dc.title.alternativeMuzyka popularna i poważna w edukacji. Koegzystencja czy konkurencja?pl
dc.typeArticle
dc.page.number123-135
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAdorno T. W. (1998) On Popular Music in: J. Storey (ed.) Cultural Theory and Popular Culture; A Reader, ed. 2, Athens (US-GA), The University of Georgia Press, pp. 197–209.en
dc.referencesArday J., Mirza H. S. (eds.) (2018) Dismantling Race in Higher Education: Racism, Whiteness and Decolonising the Academy, London, Palgrave Macmillan.en
dc.referencesBarron, B. (2006) Interest and Self-Sustained Learning as Catalysts of Development: A Learning Ecology Perspective, “Human Development”, no. 49, pp. 193–224, https://doi.org/10.1159/000094368en
dc.referencesBradley D. (2011) In the Space Between the Rock and the Hard Place: State Teacher Certification Guidelines and Music Education for Social Justice, “The Journal of Aesthetic Education”, no. 45, vol. 4, pp. 79–96.en
dc.referencesBull A. (2022) Equity in Music Education: Getting It Right: Why Classical Music’s “Pedagogy of Correction” Is a Barrier to Equity, “Music Educators Journal”, no. 108, vol. 3, pp. 65–66.en
dc.referencesBurszta W. (2004) Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.en
dc.referencesBurszta W. J., Tchorzewski A. de (eds.) (2002) Edukacja w czasach popkultury, Bydgoszcz, Wydawnictwo AB.en
dc.referencesClercq T. de, Temperley D. (2011) A corpus analysis of rock harmony, “Popular Music”, no. 30, vol. 1, pp. 47–70, https://doi.org/10.1017/S026114301000067Xen
dc.referencesDillman Carpenter F. R., Potter R. F. (2007) Effects of Music on Physiological Arousal: Explorations into Tempo and Genre, “Media Psychology”, no. 10, pp. 339–363, https://doi.org/10.1080/15213260701533045en
dc.referencesFairchild C. (2008) The Medium and Materials of Popular Music: ‘Houd Dog’, Turntablism and Muzak as Situated Musical Practices, “Popular Music”, no. 27, vol. 1, pp. 99–116, https://doi.org/10.1017/S0261143008001499en
dc.referencesFiske J. (1998) Understanding Popular Culture, London – New York, NY, Routledge.en
dc.referencesFreer P. K. (2011) Popular Music: Friend or Foe?, “Music Educators, Journal”, no. 96, vol. 3, pp. 28–29.en
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (GUS) (2013) Dochody i warunki życia ludności Polski – raport z badania EU-SILC 2021, Warszawa.en
dc.referencesGrossberg L. (2002) Reflections of a Disappointed Popular Music Scholar in Rock Over the Edge: Transformations in Popular Music Cultures, R. Beebe, D. Fulbrook, B. Saunders (eds.), Durham, NC, Duke University Press, pp. 25–59.en
dc.referencesJackson, N. J. (2016) Exploring Learning Ecologies, Milton Keynes, Chalk Mountain.en
dc.referencesJakubowski W. (2011) Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.en
dc.referencesMelosik Z. (2013) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.en
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356.en
dc.referencesSchäfer T., Sedlmeier P. (2009) From the functions of music to music preference, “Psychology of Music”, no. 37, vol. 3, pp. 279–300, https://doi.org/10.1177/0305735608097247en
dc.referencesSosnowski Leszek (2003) Sztuka a integracja – możliwości i konieczności, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, no. 1–2, pp. 42–48, https://www.iphils.uj.edu.pl/~ls/articles/integracja.pdf (access: 26.10.2023).en
dc.referencesSzuman S. (1969) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.en
dc.referencesWillis P. E. (1981) Learning to labor: how working class kids get working class jobs, New York, Columbia University Press.en
dc.referencesYoung J. O. (2016) How Classical Music is Better than Popular Music, “Philosophy”, no. 91, vol. 4, pp. 523–540, https://doi.org/10.1017/S0031819116000334en
dc.referencesCyfrowa Biblioteka Polskiej Piosenki, https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Wlazl_kotek_na_plotek and https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Stary_niedzwiedz_mocno_spi (access: 3.08.2023).en
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN, dictionary entry: popularny, https://sjp.pwn.pl/ (access: 3.08.2023).en
dc.referencesNettl B. (1995) Heartland Excursions: Ethnomusicological Reflections on Schools of Music, Urbana–Chicago, Univerity of Illinois Press.
dc.contributor.authorEmailpiotr.soszynski@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.18.10
dc.relation.volume18


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0