Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKarczewski, Leszek
dc.date.accessioned2024-07-10T12:43:56Z
dc.date.available2024-07-10T12:43:56Z
dc.date.issued2024-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52775
dc.description.abstractThe article discusses the consequences of participatory actions in a museum exemplified by the Find Art exhibition presented at the Muzeum Sztuki Lodz in 2017. It focuses on the transformative impact of participatory projects on museum culture and organizational structure. Museums have shifted from collection-driven entities to audience-oriented institutions, blurring lines between entertainment, education, and cultural heritage. The author highlights the changing paradigm of museums from old to new museology, critiquing power structures within museums. Based on the analysis of the Find Art exhibition the author argues that participatory projects reconfigure a museum institution, creating a Protean community of multi-functional collaborations that challenge conventional museum roles. He suggests a post-critical approach, defining a “distributed museum,” where networks of dependencies redefine the museum’s role beyond traditional boundaries. The author acknowledges the diverse contributions within the distributed museum, encompassing both formal and informal entities and addresses potential implications of exploitation within this dynamic community.en
dc.description.abstractTekst stanowi omówienie konsekwencji działań partycypacyjnych w muzeum na przykładzie wystawy Find Art w Muzeum Sztuki w Łodzi z 2017 roku. Autor skupia się na transformującym wpływie projektów partycypacyjnych na strukturę organizacyjną muzeum. Przemiana, jaką przeszły muzea – od instytucji opartych na kolekcjonowaniu do placówek skoncentrowanych na publiczności – zatarła granice między rozrywką, edukacją i dziedzictwem kulturowym. Autor zwraca uwagę na zmianę paradygmatu muzeum – ze starej muzeologii na nową muzeologię, będącą krytyką struktur władzy. Na podstawie analizy wystawy Find Art autor dowodzi, że projekty partycypacyjne rekonfigurują instytucję muzeum, tworząc proteuszową wspólnotę multifunkcjonalnej współpracy, która kwestionuje tradycyjne role w muzeum. Proponuje podejście postkrytyczne, definiując „rozproszone muzeum”, w którym sieci wzajemnych zależności redefiniują rolę muzeum poza tradycyjnymi jej granicami. Uznaje różnorodny udział w rozproszonym muzeum, obejmujący podmioty zarówno sformalizowane, jak i niesformalizowane; odnosi się także do potencjalnych konsekwencji wyzysku w tej dynamicznej społeczności.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectmuseumen
dc.subjectmuseum educationen
dc.subjectnew museologyen
dc.subjectparticipationen
dc.subjectcommunity projecten
dc.subjectmuzeumpl
dc.subjectedukacja muzealnapl
dc.subjectnowa muzeologiapl
dc.subjectpartycypacjapl
dc.subjectprojekt społecznościowypl
dc.titleDistributed Community. Participatory Actions and Organizational Culture of a Museum Institutionen
dc.title.alternativeRozproszona wspólnota. Działania partycypacyjne i kultura organizacyjna instytucji muzealnejpl
dc.typeArticle
dc.page.number155-163
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesBishop C. (2012) Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London – New York, Verso Books.en
dc.referencesBoćkowska A. (2023) To wszystko nie robi się samo. Rozmowy na zapleczu kultur, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne.en
dc.referencesDewdney A., Dibosa D., Walsh V. (2013) Post-Critical Museology. Theory and Practice in the Art. Museum, London – New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203084595en
dc.referencesHooper-Greenhill E. (1994) Museum Education: Past, Present and Future in: Towards the Museum of the Future: New European Perspectives, R. Miles, L. Zavala (eds.), New York, Routledge, pp. 133–144.en
dc.referencesKarczewski L. (2012) Ucieczka do przodu. Autonomia instytucji muzeum jako alternatywa dla edukacji muzealnej, “Biuletyn Programowy”, no. 5 (Muzeum w przestrzeni edukacji otwartej), Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, pp. 25–34.en
dc.referencesLatour B. (2005) Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory, Oxford – New York, Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/oso/9780199256044.001.0001en
dc.referencesOd redakcji (2012) “Biuletyn Programowy”, no. 5 (Muzeum w przestrzeni edukacji otwartej), Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, pp. 7–11.en
dc.referencesPreziosi D., Farago C. (2004) General Introduction: What is Museum For? in: Grasping the World. The Idea of the Museum, D. Preziosi, C. Farago (eds.), New York, Routledge, pp. 2–11.en
dc.referencesICOM (2022), https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ (access: 25.10.2023).en
dc.contributor.authorEmailleszek.karczewski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.18.12
dc.relation.volume18


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0