Show simple item record

dc.contributor.authorSasin, Magdalena
dc.date.accessioned2024-07-10T12:43:56Z
dc.date.available2024-07-10T12:43:56Z
dc.date.issued2024-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52777
dc.description.abstractThis paper proposes a look at the community of culture from the viewpoint of the community of sounds, which is its immanent part. The sound environment is a significant element which builds a feeling of national, local, group, generational, and other affiliation and identity. Sounds may function as symbols, be a part of rituals, and carry values. Treating the audiosphere as an indicator of a community opens us to a new dimension of reflecting on the meaning of the sound landscape, understood, after R. M. Schafer, as the whole or a part of the sound environment with its perceptual, social, and historical-social context. Sound is the reflection of social organization systems created by people; therefore, social changes are reflected in the sound environment. In the analysis of this issue, I have used field recordings and their descriptions made by pedagogy students from the University of Lodz. The students’ observations confirm that it is worth reflecting on the sound in the ocularcentric world, which seems more than before dominated by sight, considered a sense of distancing by Wolfgang Welsch.en
dc.description.abstractW niniejszym artykule proponuję spojrzenie na wspólnotę kultury od strony będącej jej immanentną częścią – wspólnoty dźwięków. Środowisko dźwiękowe stanowi istotny element budowania poczucia przynależności i tożsamości: narodowej, lokalnej, grupowej, pokoleniowej i innej. Dźwięki mogą funkcjonować jako symbole, być częścią rytuałów oraz stanowić nośnik wartości. Potraktowanie audiosfery jako jednego z wyznaczników wspólnoty otwiera na nowy wymiar refleksji nad znaczeniem pejzażu dźwiękowego, rozumianego za R. M. Schaferem jako całość lub wycinek środowiska dźwiękowego wraz z jego percepcyjnym, społecznym i historyczno-społecznym kontekstem. Dźwięk jest odbiciem stworzonych przez ludzi systemów organizacji społecznej, w środowisku dźwiękowym więc odzwierciedlają się społeczne zmiany. W analizie tego zagadnienia wykorzystuję nagrania terenowe i ich opisy, dokonane przez studentów pedagogiki Uniwersytetu Łódzkiego. Spostrzeżenia studentów potwierdzają, że warto podjąć refleksję nad dźwiękiem w świecie okulocentrycznym, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej zdominowanym przez wzrok, który Wolfgang Welsch nazywa zmysłem dystansowania.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectaudiosphereen
dc.subjectfeeling of communityen
dc.subjectacoustic ecologyen
dc.subjectsoundwalksen
dc.subjectfield recordingen
dc.subjectaudiosferapl
dc.subjectpoczucie wspólnotypl
dc.subjectekologia akustycznapl
dc.subjectsoundwalkspl
dc.subjectnagrania terenowepl
dc.titleCommunity of Sounds – Community of Culture. Sound in Social Situationsen
dc.title.alternativeWspólnota dźwięków – wspólnotą kultury. Dźwięk w sytuacjach społecznychpl
dc.typeArticle
dc.page.number178-192
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAmato J. (2002) Rethinking Home: A Case for Writing Local History, Berkeley, University of California Press, https://doi.org/10.1525/9780520936331en
dc.referencesBernat S. (2008) Kierunki kształtowania krajobrazów dźwiękowych, “Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”, vol. XI, pp. 100–121.en
dc.referencesBernat S. (2014) Turystyka dźwiękowa jako nowa forma turystyki zrównoważonej, “Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja”, no. 1, pp. 25–39.en
dc.referencesBorawski A. (1921) O ludwisarstwie i dzwonach w Polsce, Kraków, published by M. Muzeum Przemysłowe im. A. Baranieckiego.en
dc.referencesDziura M. (2019) Rola i znaczenie dźwięku dzwonów w kształtowaniu poczucia zadomowienia, “Journal of Urban Technology”, no. 17, pp. 259–278, https://doi.org/10.23858/JUE17.2019.016en
dc.referencesGuzy-Steinke H. (2010) Tradycja kulturowa jako przyczyna inkluzji społecznej in: Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 271–281.en
dc.referencesHofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. (2011) Kultury i organizacje, trans. M. Durska, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.en
dc.referencesKapelański M. (2005) Narodziny i rozwój ekologii akustycznej pod banderą szkoły pejzażu dźwiękowego, “Muzyka”, no. 2, pp. 107–118.en
dc.referencesKołacki R. (2011) Prezentacja multimedialnego projektu Tonopolis. Rola krajobrazu dźwiękowego w turystyce miejskiej Torunia, “Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”, no. 15, pp. 206–212.en
dc.referencesLosiak R. (2010) O opisach pejzaży dźwiękowych, “Prace Kulturoznawcze”, vol. XI, pp. 224–232.en
dc.referencesLosiak R. (2012) Autentyczność dźwięków. Kulturowy kontekst schizofonii, “Kultura współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, vol. 72, no. 1, pp. 94-101.en
dc.referencesLosiak R. (2017) Wokół idei ekologii akustycznej. Koncepcje i praktyki, “Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, no. 17, pp. 115–126.en
dc.referencesLosiak R., Tańczuk R. (2015) Pejzaż dźwiękowy miejsca zamieszkania w doświadczeniu wrocławian, “Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, no. 1, pp. 191–203.en
dc.referencesMcLuhan M. (2004) Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, trans. M. Szczucka-Kubisz, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.en
dc.referencesMisiak T. (2009) Estetyczne konteksty audiosfery, Poznań, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.en
dc.referencesMisiak T. (2014) Sound studies. Badania na stykach in: Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem, A. Kisielewska (ed.), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, pp. 263–274.en
dc.referencesMisiak T. (2015) Spóźniony projekt ekologii akustycznej. Dźwięk jako fenomen kulturowy in: Więcej niż obraz, E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch, M. Gulik (eds.), Gdańsk, Wydawnictwo Naukowe Katedra.en
dc.referencesOlcoń-Kubicka M. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesOliveros P. (2005) Deep Listening. A Composer’s Sound Practise, Bloomington, iUniverse.en
dc.referencesOng W. J. (1992) Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, trans. J. Japola, Lublin, Redakcja Wydawnictw KUL.en
dc.referencesPaine G. (2017) Acoustic Ecology 2.0, “Contemporary Music Review”, no. 36, pp. 171–181, https://doi.org/10.1080/07494467.2017.1395136en
dc.referencesPinch T., Bijsterveld K. (eds.) (2011) The Oxford Handbook of Sound Studies, New York, Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195388947.001.0001en
dc.referencesReymont W. (1977) Ziemia obiecana, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.en
dc.referencesRypiński M. (2013) Dźwięk jako element produktu turystycznego na wybranych przykładach, “Turystyka Kulturowa”, no. 8, pp. 24–37.en
dc.referencesSasin M. (2021) Ekologia akustyczna jako istotny element nowoczesnej pedagogiki muzycznej, “Ars Inter Culturas”, no. 10, pp. 119–130.en
dc.referencesSasin M. (2022) Stosunek do doznań słuchowych człowieka a świadomość ciała i cielesności. Perspektywa ekologii akustycznej, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, vol. 14(1), pp. 58–72, https://doi.org/10.18778/2450-4491.14.05en
dc.referencesSchafer R. M. (1967) Ear Cleaning. Notes for an Experimental Music Course, Clark & Cruickshank, BMI Canada Limited.en
dc.referencesSchafer R. M. (1977) The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World, Rochester–Vermont, Destiny Books, Alfred A. Knopf.en
dc.referencesSchafer R. M. (1982) Muzyka środowiska, trans. D. Gwizdalanka, “Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej”, no. 9, pp. 289–315.en
dc.referencesSendyka R. (2011) Antropologia zmysłów, “Autoportret”, vol. 35(3), pp. 20–27.en
dc.referencesSzałasek F. (2017) Nagrania terenowe, Gdańsk, Wydawnictwo w Podwórku.en
dc.referencesWelsch W. (2001) Na drodze do kultury słyszenia? in: Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, E. Wilk (ed.), trans. K. Wilkoszewska, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 56–74.en
dc.referencesEuropean Capitals of Culture, https://culture.ec.europa.eu/policies/culture-in-cities-and-regions/european-capitals-of-culture (access: 19.09.2023).en
dc.referencesHörstadt – Verein für Akustik, Raum und Gesellschaft, www.hoerstadt.at (access: 19.09.2023).en
dc.referencesWesterkamp H. (1974) Soundwalking, “Sound Heritage”, vol. III, no. 4, Victoria B.C., https://hildegardwesterkamp.ca/writings/writings-by/?post_id=13&title=soundwalking (access: 30.09.2018).en
dc.contributor.authorEmailmagdalena.sasin@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.18.14
dc.relation.volume18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0