Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaki, Andrzej
dc.date.accessioned2024-07-30T11:28:32Z
dc.date.available2024-07-30T11:28:32Z
dc.date.issued2024-04-05
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52906
dc.description.abstractThe change in the Polish classification of fields of science and scientific disciplines as well as artistic disciplines introduced in 2018 expanded the research scope of the existing management sciences with a broad context of qualitative management determinants, introducing the discipline of Management and Quality Science. Taking into account the OECD classification, the equivalent of this discipline is Economics and Business in the field of Business and Management. Within the discipline of Management and Quality Science, 18 subdisciplines have been distinguished, which made it necessary to undertake in‑depth studies relating to the areas and research issues undertaken within the distinguished sub‑disciplines. This article, focusing on the sub‑discipline of financial management and managerial accounting, adopts as its primary objective the identification and systematization of research scopes and problems undertaken in the field of enterprise value management, which is indicated as one of the research issues within the mentioned sub‑discipline. An auxiliary objective is to demonstrate the coherence of the scope of research carried out within it with the research perspectives of management and quality sciences. The needs resulting from the pursuit of the above‑mentioned goals determined the selection of research methods. First of all, this refers to the analysis and critical evaluation of the literature dealing with the issues of classification of Management and Quality Sciences (including the identification of research trends and perspectives and related subdisciplines, as well as diverse research areas and issues), as well as showing various scopes and research problems addressed in scientific publications in the mentioned discipline. The use of both inductive and deductive ways of reasoning makes it possible to combine the results of the detailed research. The article distinguishes five areas of research conducted as part of the value‑based management, indicating a list of detailed research problems within them. The proposal to identify and systematize the scope of research and research problems undertaken in the framework of value‑based management, proposed in this article, is also aimed at integrating the research community focused around the mentioned research issue, as well as initiating a discussion on its evolutionary and adaptive nature.en
dc.description.abstractZmiana obowiązującej w Polsce klasyfikacji dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych wprowadzona w 2018 roku poszerzyła zakres badawczy dotychczasowych nauk o zarządzaniu o szeroki kontekst jakościowych uwarunkowań zarządzania, wprowadzając dyscyplinę nauki o zarządzaniu i jakości. Biorąc pod uwagę klasyfikację OECD, odpowiednikiem tej dyscypliny jest ekonomia i biznes (Economics and Business) w zakresie biznesu i zarządzania (Business and Management). W obrębie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości wyróżniono 18 subdyscyplin, co wywołało konieczność podjęcia pogłębionych studiów odnoszących się do obszarów i zagadnień badawczych w ramach wyróżnionych subdyscyplin. Niniejszy artykuł, koncentrujący się na subdyscyplinie zarządzanie finansami i rachunkowość menedżerska, przyjmuje za swój podstawowy cel identyfikację oraz systematyzację zakresów i problemów badawczych podejmowanych w ramach zarządzania wartością przedsiębiorstwa, które jest wskazywane jako jedno z zagadnień badawczych w wymienionej subdyscyplinie. Pomocniczym celem jest wykazanie spójności zakresów badań realizowanych w jego obrębie z perspektywami badawczymi nauk o zarządzaniu i jakości. Potrzeby wynikające z dążenia do realizacji wymienionych celów wytyczyły dobór metod badawczych. W pierwszej kolejności odnosi się to do analizy i krytycznej oceny literatury podejmującej zagadnienia klasyfikacji nauk o zarządzaniu i jakości (w tym wyodrębnienia nurtów i perspektyw badawczych oraz związanych z nimi subdyscyplin, a także zróżnicowanych obszarów i zagadnień badawczych), jak również ukazującej różne zakresy i problemy badawcze podejmowane w publikacjach naukowych wpisujących się w wymienioną dyscyplinę. Zastosowanie zarówno indukcyjnego, jak i dedukcyjnego sposobu rozumowania umożliwiło łączenie wyników szczegółowych badań. W artykule wyróżniono pięć zakresów badań prowadzonych w ramach zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wskazując w ich obrębie listę szczegółowych problemów badawczych. Przedstawiona propozycja identyfikacji i systematyzacji zakresów badań oraz problemów badawczych podejmowanych w ramach zarządzania wartością przedsiębiorstwa ma także na celu integrację środowiska badawczego skupionego wokół wymienionego zagadnienia badawczego oraz zainicjowanie dyskusji na temat jego ewolucyjności i adaptacyjności.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;365en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectmanagement and quality sciencesen
dc.subjectsub-disciplinesen
dc.subjectvalue-based managementen
dc.subjectnauki o zarządzaniu i jakościpl
dc.subjectsubdyscyplinypl
dc.subjectzarządzanie wartością przedsiębiorstwapl
dc.titleZarządzanie wartością przedsiębiorstwa jako zagadnienie badawcze w ramach nauk o zarządzaniu i jakościpl
dc.title.alternativeValue‑Based Management As a Research Issue Within Management and Quality Sciencesen
dc.typeArticle
dc.page.number33-49
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Kraków, Polskapl
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBełz G., Cyfert Sz., Czakon W., Dyduch W., Latusek Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A., Szpitter A., Urbaniak M., Wiktor J. (2019), Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu i jakości 2.0, Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Warszawa, http://www.knoiz.pan.pl/images/stories/pliki/pdf/Subdyscypliny_nauk_o_zarzadzaniu_i_jakosci.pdf [dostęp: 20.05.2023].pl
dc.referencesBlack A.P., Wright P., Bachman J.E. (1998), In Search of Shareholder Value: Managing the Drives of Performance, Pitman Publishing, London.pl
dc.referencesBlatz M., Kraus K. J., Haghani S. (red.) (2006), Corporate Restructuring. Finance in Times of Crisis, Springer Verlag, Berlin–Heidelberg.pl
dc.referencesBrohawn D.K., Hardiman S.F., Kurland N., Simon T.J. (2010), Justice Based Management: A Framework for Equity and Efficiency in the Workplace https://www.cesj.org/wp-content/uploads/2014/01/jbm cwp.pdf [dostęp: 20.05.2023].pl
dc.referencesCopeland T., Koller T., Murrin J. (1990), Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies, John Wiley & Sons Inc., New York.pl
dc.referencesCornell B. (1993), Corporation Valuation. Tools for Effective Appraisal and Decision Making, Business One IRWIN, Inc., Homewood.pl
dc.referencesCwynar A., Cwynar W. (2002), Zarządzanie wartością spółki kapitałowej. Koncepcje – systemy – narzędzia, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa.pl
dc.referencesCyfert Sz., Dyduch W., Latusek Jurczak D., Sopińska A. (2014), Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu – logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość tematyczna, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1(161), s. 37–49.pl
dc.referencesCzakon W. (2019), Tożsamość nauk o zarządzaniu – rozwój, legitymizacja, wyróżniki, [w:] M. Gorynia (red.), Ewolucja nauk ekonomicznych. Jedność a różnorodność, relacje do innych nauk, problemy klasyfikacyjne, Komitet Nauk Ekonomicznych PAN, Warszawa, s. 111–126.pl
dc.referencesCzapla T., Walińska E. (2021), Rachunkowość z perspektywy nauk o zarządzaniu i jakości – głos w dyskusji, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, t. 45, nr 3, s. 29–50.pl
dc.referencesDoyle P. (2003), Marketing wartości, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.pl
dc.referencesDrucker P. (1954), Practice of Management, HarperCollins Publishers, New York.pl
dc.referencesEhrbar A. (1998), EVA – The Real Key to Creating Wealth, John Wiley & Sons Inc., New York.pl
dc.referencesGulski B. (2017), Zjawisko zawłaszczania wartości a zachowania obronne przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin.pl
dc.referencesJabłoński M. (2013), Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl
dc.referencesJaki A. (2008), Wycena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Polska, Kraków.pl
dc.referencesJaki A. (2012), Mechanizmy procesu zarządzania wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.pl
dc.referencesJaki A. (2014), Mechanizmy rozwoju paradygmatów zarządzania, „Przegląd Organizacji”, nr 2(889), s. 8–13.pl
dc.referencesJaki A., Kruk S. (2022), Analiza rentowności w badaniu efektywności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.pl
dc.referencesJaki A., Siuta Tokarska B. (2019), New Imperative of Corporate Value Creation in Face of the Challenges of Sustainable Development, „Entrepreneurial Business and Economics Review”, nr 7(2), https://doi.org/10.15678/EBER.2019.070204pl
dc.referencesJaki A., Ćwięk W., Rojek T. (2021), Kształtowanie wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Aspekt teoretyczno aplikacyjny, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.pl
dc.referencesJensen M., Meckling W. (1976), Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Cost and Ownership Structure, „Journal of Financial Economics”, nr 3(4), s. 305–360.pl
dc.referencesKnight J.A. (1998), Value Based Management: Developing a Systematic Approach to Creating Shareholder Value, McGraw Hill, New York.pl
dc.referencesKołodko G.W. (2014), Nowy Pragmatyzm, czyli ekonomia i polityka przyszłości, „Ekonomista”, nr 3, s. 161–180.pl
dc.referencesKrysiak Z. (2011), Wartość ryzyka, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” nr 19(2), s. 32–40.pl
dc.referencesLichtarski J. (2008), O współczesnych orientacjach w teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem, [w:] J. Lichtarski (red.), Kierunki i dylematy rozwoju nauki o przedsiębiorstwie, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 34, s. 52–55.pl
dc.referencesMaćkowiak E. (2009), Ekonomiczna wartość dodana, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesMarshall A. (1890), Principles of Economics, MacMillan & Co., New York.pl
dc.referencesMartin J.D., Petty J.W., Wallace J.S. (2009), Value Based Management with Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, New York.pl
dc.referencesMcTaggart J.M., Kontes P.W., Mankis M.C. (1994), The Value Imperative. Managing for Superior Shareholder Returns, The Free Press, New Yorkpl
dc.referencesMicherda B. (2003), Rachunkowość w kreowaniu wiarygodnego obrazu działalności gospodarczej dla menedżera, [w:] B. Micherda (red.), Sprawozdawczość i rewizja finansowa w procesie podnoszenia kwalifikacji kadry menedżerskiej, AE DTP, Kraków, s. 464–478.pl
dc.referencesNogalski B., Szpitter A.A., Niewiadomski P. (2017), Problematyka badań w postępowaniach habilitacyjnych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu podejmowanych w latach 2007–2016, [w:] Cz. Zając (red.), Nauki ekonomiczne w XXI wieku – dylematy, wyzwania, perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 225–240.pl
dc.referencesOECD (2007), Revised Field of Science and Technology (FOS) Classification in the Frascati Manual, https://unstats.un.org/wiki/display/EC/Revised+Field+of+Science+and+Technology+%28FOS%29+classification+in+the+Frascati+Manual [dostęp: 17.01.2024].pl
dc.referencesPorter M.E. (2006), Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymanie lepszych wyników, Wydawnictwo Helion, Gliwice.pl
dc.referencesPorter M.E., Kramer M.R. (2011), The Big Idea: Creating Shared Value. How to Reinvent Capitalism – and Unleash a Wave of Innovation and Growth, „Harvard Business Review”, nr 89(1–2), s. 62–77.pl
dc.referencesRappaport A. (1986), Creating Shareholder Value. The New Standard for Business Performance, The Free Press, New York.pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (Dz.U. z 2011 r. Nr 179, poz. 1065).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1818).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2202).pl
dc.referencesRudny W. (2017), Finansjalizacja we współczesnej gospodarce, [w:] K. Jędralska, W. Dyduch (red.), Nauki o zarządzaniu. Dokonania, trendy, wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 313–325.pl
dc.referencesSalerno Kochan R., Popek S., Halagarda M., Krzywonos M. (2020), Nauki o jakości jako subdyscyplina w naukach o zarządzaniu i jakości. Identyfikacja obszarów badawczych, „Przegląd Organizacji”, nr 8, s. 3–12.pl
dc.referencesSchierenbeck H., Lister M. (2002), Value Controlling. Grundlagen Wertorientierter Unternehmensführung, R. Oldenbourg Verlag, München.pl
dc.referencesSchultze W., Hirsch C. (2005), Unternehmenswertsteigerung durch wertorientiertes Controlling. Goodwill Bilanzierung in der Unternehmenssteuerung, Verlag Vahlen, München.pl
dc.referencesSiuta Tokarska B. (2017), Nauki o zarządzaniu – podstawowe zagadnienia, [w:] K. Jędralska, W. Dyduch (red.), Nauki o zarządzaniu. Dokonania, trendy, wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 95–105.pl
dc.referencesSlywotzky A.J. (1996), Value Migration, Harvard Business School Press, Boston.pl
dc.referencesSteward III G.B. (1991), The Quest for Value. A Guide for Senior Managers, Harper Business, New York.pl
dc.referencesSudoł S. (2012), Nauki o zarządzaniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesSudoł S. (2016), Zarządzanie jako dyscyplina naukowa, „Przegląd Organizacji”, nr 4(915), s. 4–11.pl
dc.referencesSudoł S. (2017), O kilku ważnych problemach nauk o zarządzaniu, [w:] K. Jędralska, W. Dyduch (red.), Nauki o zarządzaniu. Dokonania, trendy, wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 84–94.pl
dc.referencesSwacha J. (2022), Ewolucja tematyki badań z zakresu nauk o zarządzaniu w Polsce w latach 1990–2021 na podstawie publikacji „Przeglądu Organizacji”, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2(191), s. 13–28.pl
dc.referencesSzablewski A. (2009), Migracja kapitału w globalnej gospodarce, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl
dc.referencesSzablewski A., Pniewski K., Bartoszewicz B. (red.) (2008), Value Based Management. Koncepcje, narzędzia, przykłady, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.pl
dc.referencesSzczepankowski P. (2007), Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesUrbanek P. (2006), Wynagrodzenia zarządu w spółkach kapitałowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesWoźniak Sobczak B. (red.) (2011), Strategiczny controlling wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.pl
dc.referencesZarzecki D. (2013), Współczesne wyzwania wyceny przedsiębiorstw, Zarzecki, Lasota i Wspólnicy, Szczecin.pl
dc.contributor.authorEmailjakia@uek.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.365.02
dc.relation.volume4


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0