Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻyła, Weronika
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-08-23T11:29:23Z
dc.date.available2024-08-23T11:29:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationŻyła, W. (2024). Queer History. The Prison Camp Experience of Queer People in Julia Holewińska’s Drama "Katyń. Teoria Barw". Zagadnienia Rodzajów Literackich The Problems of Literary Genres, 67(1), 89–102. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.1/13pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53009
dc.description.abstractIn this work, the author undertakes a comprehensive analysis of the drama Katyń. Teoria barw [The drama of Katyń. The theory of colors] by Julia Holewińska within the framework of queer theory. The study addresses the significance of this exploration, emphasising the limited representation of non-normative groups in historical narratives, a consequence of the specific political trajectory adapted by the then government. The article posits that artistic expressions, such as films, books, or performances, can be construed as counter-hegemonic interventions within the realm of the arts. In this regard, the artistic domain stands out as a unique space where marginalised histories find a platform for development. The Katyn massacre is a poignant symbol within Polish memory policies, and Katyń. Teoria barw disrupts the official narrative surrounding this historical event by incorporating the experiences of queer persons and women into the storyline. The theoretical underpinnings of this research encompass concepts related to counter-memory, the performance of history, queer theory, and its influence on altering historical narratives, along with the application of Chantal Mouffe’s agonistic model of democracy. The analysis of the drama reveals the potential for constructing a counter-historical narrative, characterising it as an endeavour that challenges the hegemony of the system by reclaiming aspects of Polish history through artistic activities. Holewińska’s narrative is presented as a paradigm of counter-hegemonic artistic practice, employing tools that subvert hegemony. These tools include the deconstruction of the dominant heterosexual and masculine fiction through the introduction of a counter-historical narrative portraying the homosexual camp experience, and the representation of the body using categories described by Ewa Domańska as “necros.”pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectmemory policiespl_PL
dc.subjectcounter-hegemonic artpl_PL
dc.subjectqueer representationpl_PL
dc.subjectcounter-historypl_PL
dc.subjectqueer bodypl_PL
dc.subjectmasculinity studiespl_PL
dc.titleQueerowa historia. Doświadczenie obozu jenieckiego w perspektywie osób queer w dramacie Julii Holewińskiej "Katyń. Teoria barw"pl_PL
dc.title.alternativeQueer History. The Prison Camp Experience of Queer People in Julia Holewińska’s Drama "Katyń. Teoria Barw"pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number89-102pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznychpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAgamben Giorgio (2008), Co zostaje z Auschwitz?, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBogucki Marcin (2019), Queer po polsku, „Dialog” nr 5.pl_PL
dc.referencesBojarska Katarzyna, Solarska Maria (2014), Przeciw-pamięć [w:] Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBugajewski Maciej, Solarska Maria (2017), Wspólnota i zmiana. Dwugłos o przeciw-historii, „Historia@Teoria” nr 2(4), DOI: 10.14746/ht.2017.4.2.11.pl_PL
dc.referencesCzapski Józef (1979), Wspomnienia starobielskie, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2017), Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1998), Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2000), Nietzsche, genealogia, historia [w:] M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław.pl_PL
dc.referencesHalperin David (2012), Jak uprawiać historię męskiego homoseksualizmu?, przeł. J. Bednarek [w:] Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesHeger Heinz (2016), Mężczyźni z różowym trójkątem, przeł. A. Rosenau, Ośrodek Karta, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHolewińska Julia (2020), Katyń. Teoria barw, „Dialog” nr 12.pl_PL
dc.referencesJaworska Justyna (2020), Kłamstewka katyńskie. Rozmowa z Julią Holewińską, „Dialog” nr 12.pl_PL
dc.referencesKalicka Joanna (2014), Historia [w:] Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKalicka Joanna, Piotr Witek (2014), Polityka historyczna [w:] Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKatyń. Barwy — projekt edukacyjny towarzyszący spektaklowi „Katyń. Teoria barw” (b.r.), www.katyn-barwy.pl [dostęp: 29.02.2024].pl_PL
dc.referencesKitowska-Łysiak Małgorzata (2023), Józef Czapski, „Culture.pl”, culture.pl/pl/tworca/jozef-czapski [dostęp: 29.02.2024].pl_PL
dc.referencesKobielska Maria (2016), Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKosicka-Pajewska Aleksandra (2021), Dramatyczność kolorów historii, „Przestrzenie Teorii” nr 36, DOI: 10.14746/pt.2021.36.3.pl_PL
dc.referencesKrakowska Joanna (2020), Odmieńcza rewolucja. Performans na cudzej ziemi, Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków–Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrakowska Joanna (2021), Queerstoria domowa, „Dwutygodnik” nr 322, www.dwutygodnik.com/artykul/9789-queerstoria-domowa.html [dostęp: 29.02.2024].pl_PL
dc.referencesMouffe Chantal (2015), Agonistyka, przeł. B. Szelewa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNora Pierre (2011), Między pamięcią a historią: les lieux de memoire, przeł. M Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” nr 105.pl_PL
dc.referencesObóz w Starobielsku (b.r.) [hasło/lokalizacja], Historianamapie.org, historianamapie.org/item/oboz-w-starobielsku [dostęp: 29.02.2024].pl_PL
dc.referencesRokem Freddie (2010), Wystawianie historii. Teatralne obrazy przeszłości we współczesnym teatrze, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesShusterman Richard (2008), Somatoestetyka i „Druga płeć”: pragmatystyczne odczytanie arcydzieła feminizmu, przeł. W. Małecki, „Teksty Drugie” nr 1/2(109/110).pl_PL
dc.referencesSzcześniak Magda (2012), Queerowanie historii, czyli dlaczego współcześni geje nie są niczyimi dziećmi, „Teksty Drugie” nr 5(137).pl_PL
dc.referencesSzpakowska Małgorzata (2020), W kolorach, „Dialog” nr 12.pl_PL
dc.referencesŚmieja Wojciech (2016), Hegemonia i trauma. Literatura wobec dominujących fikcji męskości, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWątpliwy repertuar teatru w Bydgoszczy? (2021), TVP3 Bydgoszcz, 9 września, bydgoszcz.tvp.pl/55739256/watpliwy-repertuar-teatr-bydgoszcz [dostęp: 29.02.2024].pl_PL
dc.referencesWitoń Marta (2020), Katyń. Teoria Barw | Marta Witoń | v. 2 [Józef Czapski prywatnie], YouTube, kanał: Teatr Śląski | Silesia Theatre, www.youtube.com/watch?v=WHrsWgN3TF0 [dostęp: 29.02.2024].pl_PL
dc.contributor.authorEmailweronika.zyla@edu.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.1/13
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe