dc.contributor.author | Sulikowska-Dejena, Agata | |
dc.contributor.author | Porczyński, Dominik | |
dc.contributor.author | Wejbert-Wąsiewicz, Ewelina | |
dc.date.accessioned | 2024-09-03T12:04:20Z | |
dc.date.available | 2024-09-03T12:04:20Z | |
dc.date.issued | 2024-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53100 | |
dc.description.abstract | In this introduction to the journal issue, the editors characterize the individual scholarly articles included in the volume. They also briefly recall their research interests in the field of art. The texts in the volume deal with three intertwining dimensions: cultural and art institutions, communities (artistic and aesthetic), and space. Most of the authors presented their research at the academic conference ‘Esthetic Communities and Artistic Institutions’ (2023), organized by the Art Sociology Section of the Polish Sociological Association. Polish contemporary sociology of art is mainly empirical sociology. Qualitative research in the field of art sociology in Poland has been used since the 1960s. Initially, they had been treated as experimental, gradually transforming into an increasingly common approach. Sociologists most often used various types of qualitative analyses of materials as well as interviews. Researchers still often use these techniques today, but one can also see the use of other methods, e.g., as part of the art-based research approach (this methodological orientation was used in one of the articles). | en |
dc.description.abstract | W niniejszym wprowadzeniu do numeru czasopisma redaktorzy charakteryzują poszczególne artykuły naukowe zamieszczone w tomie. Przypominają także krótko zainteresowania naukowe na polu sztuki. Teksty zamieszczone w tomie dotyczą trzech wzajemnie przenikających się wymiarów: instytucji kultury i sztuki, wspólnot (artystycznych i estetycznych) oraz przestrzeni. Większość autorów prezentowała swoje badania na konferencji naukowej „Wspólnoty estetyczne i instytucje artystyczne” (2023), organizowanej przez Sekcję Socjologii Sztuki Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Polska współczesna socjologia sztuki to socjologia w głównej mierze empiryczna. Badania jakościowe na polu socjologii sztuki w Polsce były stosowane od lat sześćdziesiątych XX wieku. Początkowo traktowane były jako eksperymentalne, stopniowo przekształcając się w podejście coraz bardziej powszechne. Socjologowie najczęściej stosowali różnego rodzaju analizy jakościowe materiałów, wywiady. Te techniki nadal są często wykorzystywane przez badaczy, lecz możemy dostrzec również sięganie do innych metod, np. w ramach podejścia art-based research (tę orientację metodologiczną wykorzystano w jednym z artykułów). | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | qualitative research | en |
dc.subject | sociology of art | en |
dc.subject | cultural institutions | en |
dc.subject | artistic communities | en |
dc.subject | space | en |
dc.subject | badania jakościowe | pl |
dc.subject | socjologia sztuki | pl |
dc.subject | instytucje kultury | pl |
dc.subject | wspólnoty estetyczne | pl |
dc.subject | przestrzeń | pl |
dc.title | Looking at Arts Institutions, Communities, and Space: Reflections and Research from the Field of Art Sociology | en |
dc.title.alternative | Patrząc na instytucje artystyczne, wspólnoty i przestrzeń. Refleksje i badania z pola socjologii sztuk | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 6-13 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Sulikowska-Dejena, Agata - The Section of the Sociology of Art, The Polish Sociological Association, Poland | en |
dc.contributor.authorAffiliation | Porczyński, Dominik - University of Rzeszów, Poland | en |
dc.contributor.authorAffiliation | Wejbert-Wąsiewicz, Ewelina - University of Lodz, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Becker Howard S. (2008), Art worlds: 25 anniversary edition, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press. | en |
dc.references | Becker Howard S. (2009), Outsiderzy: studia z socjologii dewiacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Blumer Herbert (2007), Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda, Kraków: Oficyna Wydawnicza Nomos. | en |
dc.references | Bocharova Olena, Kamińska Aneta (2022), Historia i kierunki rozwoju badań jakościowych za granicą i ich wymiar rozwojowy, “Forum Pedagogiczne”, vol. 12, pp. 311–327. | en |
dc.references | Bourdieu Pierre (1984), Distinction: a social critique of the judgment of taste, Cambridge: Harvard University Press. | en |
dc.references | Clifford James (2000), Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa: Wydawnictwo KR. | en |
dc.references | Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009), Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 19–76. | en |
dc.references | Elias Norbert (2006), Mozart: portret geniusza, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. | en |
dc.references | Fine Gary Alan (2004), Everyday Genius: Self-Taught Art and the Culture of Authenticity, Chicago: University of Chicago Press. | en |
dc.references | Geertz Clifford (2005), Wiedza lokalna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | en |
dc.references | Gell Alfred (1998), Art and agency: an anthropological theory, Oxford–New York: Clarendon Press. | en |
dc.references | Griswold Wendy (1981), American character and the American novel, “American Journal of Sociology”, vol. 86, pp. 740–765. | en |
dc.references | Luhmann Niklas (2016), Pisma o sztuce i literaturze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | en |
dc.references | Ossowski Stanisław (1966), U podstaw estetyki. Vol. 1, [in:] Stanisław Ossowski, Dzieła, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 363–392. | en |
dc.references | Porczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), Past Presencing in Local Museums: Remarks on the Use of Art in the Creation of Representations of a Locality, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 142–162, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.08 | en |
dc.references | Szenajch Piotr (2022), Odczarowanie talentu: socjografia stawania się uznanym artystą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | en |
dc.references | Wejbert-Wąsiewicz Ewelina, Porczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), On Contemporary Issues in the Sociology of Art: Introduction, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 6–26, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.01 | en |
dc.references | Zimnica Emilia (1996), Hermeneutyka H.G. Gadamera jako teoria rozumienia i interpretacji dzieła sztuki, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 26, pp. 21–44. | en |
dc.references | Znaniecki Florian (1937), Rola społeczna artysty, “Wiedza i Życie”, vol. 12(8–9), pp. 503–517. | en |
dc.references | Znaniecki Florian (2008), Metoda socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.contributor.authorEmail | Sulikowska-Dejena, Agata - agata.s.dejena@gmail.com | |
dc.contributor.authorEmail | Porczyński, Dominik - dporczynski@ur.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Wejbert-Wąsiewicz, Ewelina - ewelina.wejbert@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.20.3.01 | |
dc.relation.volume | 20 | |