Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrochala, Beata
dc.contributor.authorBiernacka, Michalina
dc.date.accessioned2024-09-06T10:46:57Z
dc.date.available2024-09-06T10:46:57Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53135
dc.description.abstractThe aim of this article is to draw attention to the general changes that teaching Polish as a foreign language underwent after its emergence as a subdiscipline. The concepts organizing the current way of thinking about its goals and research subject, as well as the development of individual research areas, have resulted in its transformations or turns in new, inspiring directions. Reference was also made to selected breakthrough events that had or may have a significant impact on it. Its representatives were placed at the center of its development. They directly shape its new image in science by addressing current and important contemporary research problems.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest zwrócenie uwagi na ogólne przemiany, jakim podlegała glottodydaktyka polonistyczna, po wyodrębnieniu się w charakterze subdyscypliny. Koncepcje porządkujące dotychczasowy sposób myślenia o jej celach i przedmiocie badań, a także rozwój poszczególnych obszarów badawczych zaowocowały jej przeobrażeniami czy zwrotami w nowych, inspirujących kierunkach. Odniesiono się również do wybranych wydarzeń przełomowych, które miały lub mogą mieć na nią istotny wpływ. W centrum jej rozkwitu postawiono jej reprezentantów, którzy – podejmując aktualne i współcześnie ważne problemy badawcze – bezpośrednio kształtują jej nowy wizerunek w nauce.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectdevelopment directionsen
dc.subjectchangesen
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl
dc.subjectkierunki rozwojupl
dc.subjectprzemianypl
dc.titlePrzemiany glottodydaktyki polonistycznejpl
dc.title.alternativeChanges in teaching polish as a foreign languageen
dc.typeArticle
dc.page.number11-20
dc.contributor.authorAffiliationGrochala, Beata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.contributor.authorAffiliationBiernacka, Michalina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBiernacka M., Grochala B., 2023, Cele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 roku, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 9–19. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.01pl
dc.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg [online], https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 [03.01.2024].pl
dc.referencesDakowska M., 2014, O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa. https://doi.org/10.31338/uw.9788323514121pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.pl
dc.referencesGębal P.E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.pl
dc.referencesGębal P.E., 2016, Nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej. Rozważania terminologiczne, „Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” VII, s. 52–66.pl
dc.referencesGębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.pl
dc.referencesGębal P.E., Miodunka W.T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesGrucza F., 2007, Lingwistyczne uwarunkowania i implikacje glottodydaktyki, w: H. Kardela, T. Zygmunt (red.), Rola językoznawstwa w metodyce nauczania języka obcego, Chełm, s. 12–24.pl
dc.referencesJanowska I., 2021, Od nauczania języków obcych do glottodydaktyki polonistycznej – przegląd koncepcji, w: I. Janowska, M. Biernacka (red.), Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, Kraków, s. 13–31.pl
dc.referencesJaroszewska A., 2014, O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 52–66.pl
dc.referencesMiodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.pl
dc.referencesPfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.pl
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.pl
dc.referencesZarzycka G., 2017, Glottodydaktyka polonistyczna w procesie rozwoju. Rozważania na marginesie monografii Władysława T. Miodunki, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 56–73.pl
dc.referencesŻmigrodzki P. (red.), Wielki słownik języka polskiego (WSJP), [on-line], https://wsjp.pl/haslo/do_druku/15330/przemiana [04.06.2024].pl
dc.contributor.authorEmailGrochala, Beata - beata.grochala@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailBiernacka, Michalina - michalina.biernacka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.01
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0