dc.contributor.author | Łukaszewicz, Barbara | |
dc.date.accessioned | 2024-09-06T10:47:00Z | |
dc.date.available | 2024-09-06T10:47:00Z | |
dc.date.issued | 2024-09-06 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53140 | |
dc.description.abstract | The aim of the article is to present the preferences of foreigners learning Polish at the highest levels of proficiency in terms of: (1) interest in Polish culture, (2) thematic areas related to Polish culture, (3) ways of teaching Polish culture in Polish classes and (4) ways of learning about it by the respondents outside Polish language lessons. The results of a survey conducted among 150 foreigners participating in group courses at B2, C1 and C2 levels in selected native academic centers in 2022 are described in the text. The results of the survey testify to the willingness to explore issues related primarily to everyday life, study and work, the state and society, as well as the positive attitude of the respondents to the use of the feeding method in developing (inter)cultural competences and to discussions on cultural topics with other learners during the lesson. Most of the respondents get to know Polish culture by reading books and communicating with native Polish speakers in public places. The use of the results of the study may contribute to the development of the discussion on the differentiation of cultural material in Polish as a foreign language classes depending on the level of language proficiency of the learners. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest przedstawienie preferencji cudzoziemców uczących się języka polskiego na najwyższych poziomach zaawansowania w zakresie: (1) zainteresowania kulturą polską, (2) obszarów tematycznych związanych z kulturą polską, (3) sposobów nauczania kultury polskiej na zajęciach oraz (4) sposobów poznawania jej przez ankietowanych poza lekcjami języka polskiego. Opisano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród 150 obcokrajowców uczestniczących w kursach grupowych na poziomach B2, C1 i C2 w wybranych, rodzimych ośrodkach akademickich w 2022 roku. Wyniki badania świadczą o chęci zgłębiania zagadnień związanych przede wszystkim z życiem codziennym, nauką i pracą oraz państwem i społeczeństwem, a także o pozytywnym stosunku ankietowanych do wykorzystywania metody podawczej w rozwijaniu kompetencji (między) kulturowej i do dyskusji na tematy kulturowe prowadzonych z innymi uczącymi się w trakcie lekcji. Większość ankietowanych poznaje kulturę polską poprzez lekturę książek i komunikowanie się z rodzimymi użytkownikami polszczyzny w miejscach publicznych. Wykorzystanie wyników badania może przyczynić się do rozwoju dyskusji dotyczącej różnicowania materiału kulturowego na lekcjach języka polskiego jako obcego w zależności od poziomu zaawansowania uczących się. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | glottodydaktyka polonistyczna | pl |
dc.subject | techniki nauczania języków obcych | pl |
dc.subject | wielokulturowość | pl |
dc.subject | kompetencja międzykulturowa | pl |
dc.subject | komunikacja międzykulturowa | pl |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | foreign language teaching techniques | en |
dc.subject | multiculturalism | en |
dc.subject | intercultural competence | en |
dc.subject | intercultural communication | en |
dc.title | Treści kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomach B2–C2 | pl |
dc.title.alternative | Cultural content in teaching polish as a foreign language at B2–C2 levels | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 73-89 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | enveniste É., 1980, Struktura języka i struktura społeczeństwa, w: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa. | pl |
dc.references | Bolten J., 2006, Interkulturowa kompetencja, Poznań. | pl |
dc.references | Byram M., Tost Planet M., 2000, Social Identity and the European Dimension: Intercultural Competence Through Foreign Language Learning, Strasbourg. | pl |
dc.references | Gudykunst W.B., Kim Y.Y., 2002, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, w: J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa, s. 496–514. | pl |
dc.references | Guilherme M.M., 2002, Critical Citizens for an Intercultural World: Foreign Language Education as Cultural Politics, Bristol. https://doi.org/10.21832/9781853596117 | pl |
dc.references | Hadley G., 1997, Lexis and Culture: Bound and Determined?, „Journal of Psycholinguistic Research”, t. 26, nr 4, s. 483–496. | pl |
dc.references | Harbig A.M., 2010, Kształcenie kompetencji interkulturowej przyszłych menedżerów – rola zajęć z języka obcego, w: M. Mackiewicz (red.), Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej, Poznań, s. 211–220. | pl |
dc.references | Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków. | pl |
dc.references | Kuo M.-M., Lai C.C., 2006, Linguistics across Cultures: The Impact of Culture on Second Language Learning, „Journal of Foreign Language Instruction” t. 1, nr 1, s. 1–9. | pl |
dc.references | Łukaszewicz B., 2022a, Codzienność jako kategoria lingwakulturowa w glottodydaktyce polonistycznej, w: S. Cygan, M. Marczewska, K. Ostrowska (red.), Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś, jutro. Między doświadczeniem a wyzwaniami współczesności, Kielce, s. 141–152. | pl |
dc.references | Łukaszewicz B., 2022b, Wspomaganie autonomii uczących się języka polskiego jako obcego w procesie poznawania kultury polskiej, w: E. Awramiuk, K. Szamryk (red.), Z problematyki kształcenia językowego IX, Białystok, s. 65–77. | pl |
dc.references | Meyer R., 2023, Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie, Kraków. | pl |
dc.references | Sapir E., 1978, Kultura, język, osobowość, Warszawa. | pl |
dc.references | Straub J., 2010, Lerntheoretische Grundlagen, w: A. Weidemann, J. Straub, S. Nothnagel (red.), Wie lehrt man interkulturelle Kompetenz? Theorien, Methoden und Praxis in der Hochschulausbildung. Ein Handbuch, Bielefeld, s. 31–98. | pl |
dc.references | Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. | pl |
dc.references | Windmüller F., 2011, Français langue étrangère (FLE): l’approche culturelle et interculturelle, Paryż. | pl |
dc.contributor.authorEmail | barbara.lukaszewicz@uw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.31.06 | |
dc.relation.volume | 31 | |