dc.contributor.author | Sztabnicka-Gradowska, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2024-09-06T10:47:02Z | |
dc.date.available | 2024-09-06T10:47:02Z | |
dc.date.issued | 2024-09-06 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53146 | |
dc.description.abstract | The main aim of this article is to present the young Ukrainians’ opinion of Polish linquistic politeness. Two research techniques were used to collect research material: an unstructured in person interview and an online survey. The project was carried out in accordance with an intercultural approach – foreigners living in Poland described Polish politeness. In the collected material, most of the rules governing the system of Polish linguistic politeness were found. The Ukrainians’ statements showed a picture of Poles who are polite and willing to help. The greatest difficulty for respondents at the beginning of their stay in Poland was usually the correct use of addressing expressions and honorifics, which is why this issue was provided with a longer commentary. The analysis carried out in this article may facilitate teaching practice because it draws attention to elements that are difficult for learners. | en |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest przedstawienie opinii młodych Ukraińców na temat polskiej grzeczności językowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano dwie techniki badawcze: wywiad swobodny oraz ankietę internetową. Projekt zrealizowano zgodnie z podejściem interkulturowym – to cudzoziemcy mieszkający w Polsce opisywali polską grzeczność. W zebranym materiale udało się odnaleźć większość praw rządzących systemem polskiej grzeczności językowej. Z wypowiedzi Ukraińców wyłania się obraz Polaków, którzy są na co dzień uprzejmi i chętni do pomocy. Największą trudność na początku pobytu w Polsce zwykle sprawiało respondentom poprawne posługiwanie się zwrotami adresatywnymi, dlatego to zagadnienie opatrzono dłuższym komentarzem. Analiza przeprowadzona w tym artykule może ułatwić praktykę dydaktyczną, gdyż zwraca się tu uwagę na elementy trudne dla uczących się. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | grzeczność językowa | pl |
dc.subject | opinie Ukraińców o polskiej grzeczności | pl |
dc.subject | glottodydaktyka polonistyczna | pl |
dc.subject | linquistic politeness | en |
dc.subject | Ukrainians’ opinions of polish politeness | en |
dc.subject | methodology of Polish language teaching | en |
dc.title | Młodzi Ukraińcy o polskiej grzeczności | pl |
dc.title.alternative | The young Ukrainians about polish politeness | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 183-207 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka, Centrum Językowe | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Antas J., 2002, Polskie zasady grzeczności, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II. Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 347–363. | pl |
dc.references | Bednarska K., 2014, Rola transferu językowego w nauczaniu języka polskiego Słoweńców, Łódź. | pl |
dc.references | Biernacka M., Grochala B., 2023, Cele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 roku, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 9–19. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.01 | pl |
dc.references | Harmer J., 2008, The Practice of English Language Teaching, Londyn. | pl |
dc.references | Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa. | pl |
dc.references | Korol L., 2007, Kłopoty Ukraińców z polską etykietą językową, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język w kontekstach i kontaktach światowych, Poznań, s. 873–878. | pl |
dc.references | Krasowska H., 2013, Ukraińcy, w: M. Marcjanik (red.), Jak zwracają się do siebie Europejczycy, Warszawa, s. 71–87. | pl |
dc.references | Krawczuk A., 2008, Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata), w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 301–312. | pl |
dc.references | Marcjanik M., 2002, Proces przewartościowania polskiej grzeczności językowej, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II, tom 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 391–396. | pl |
dc.references | Marcjanik M., 2008, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa. | pl |
dc.references | Marcjanik M., 2010, Problem kodyfikacji współczesnej normy grzecznościowej, w: Słowa – kładki, na których spotykają się ludzie różnych światów, Warszawa, s. 281–291. | pl |
dc.references | Marcjanik M. (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Warszawa. | pl |
dc.references | Ożóg K., 2004, Model współczesnej polskiej grzeczności językowej, w: J. Bartmiński (red.), Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, Lublin, s. 143–149. | pl |
dc.references | Ożóg K., 2005, Współczesny model polskiej grzeczności językowej, „Język a Kultura”, nr 17. | pl |
dc.references | Rabczuk A., 2015, „Jak całować polskim kobietom ręce?” Analiza i interpretacja wyników badań na temat polskiej grzeczności językowej cudzoziemców, w: Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność, Kijów, s. 499–514. | pl |
dc.references | Skudrzyk A., 2007, Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoir-vivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa), w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 105–122. | pl |
dc.references | Szulc A., 1997, hasło: interferencja, w: Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa, s. 91–94. | pl |
dc.references | Zarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 63–78. | pl |
dc.references | http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_021_17.PDF [12.05.2017]. | pl |
dc.references | https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_030_21.PDF [23.01.2024]. | pl |
dc.references | https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_033_23.PDF [23.01.2024]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | emilia.sztabnicka-gradowska@p.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.31.12 | |
dc.relation.volume | 31 | |