Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDembowska-Wosik, Iwona
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:02Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:02Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53147
dc.description.abstractThe article discusses the descriptions of orthographic competence in CEFR, Programy nauczania JPJO. Poziomy A1–C2 and the requirements for Polish certificate exams. Using this competence as an example, the author analyzes the similarities and differences between the common European framework and the two publications created by teachers of Polish 1 as a foreign language. She points to those places in the descriptions of the particular levels which may require clarification and addition. Based on the relationship between orthographic competence, other linguistic competences and language activities she compiles a collection of criteria that could be used in the process of expanding the understanding of the orthographic competence in teaching the Polish language. Finally, she adds her own suggestions of useful criteria.en
dc.description.abstractTekst poświęcony jest opisom kompetencji ortograficznej w ESOKJ, Programach nauczania JPJO. Poziomy A1–C2 oraz standardach wymagań egzaminacyjnych obowiązujących na państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie tej kompetencji autorka analizuje podobieństwa i różnice pomiędzy ramą, jaką stanowi europejski system opisu kształcenia językowego, a dwoma odwołującymi się do niego dokumentami powstałymi na gruncie glottodydaktyki polonistycznej. Wskazuje, które miejsca w charakterystyce poszczególnych poziomów wymagają doprecyzowania i uzupełnienia. Na podstawie relacji pomiędzy kompetencją ortograficzną a innymi kompetencjami lingwistycznymi oraz działaniami językowymi kompletuje zbiór kryteriów, które powinny zostać uwzględnione w procesie rozbudowywania rozumienia kompetencji ortograficznej w dydaktyce jpjo, a także uzupełnia je o własne propozycje.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectESOKJ/CEFRpl
dc.subjectpisowniapl
dc.subjectkompetencja ortograficznapl
dc.subjectprogramy nauczania jpjopl
dc.subjectstandardy wymagań egzaminacyjnychpl
dc.subjectCEFRen
dc.subjectCEFR 2020 – Companion Volumeen
dc.subjectspellingen
dc.subjectorthographic competenceen
dc.subjectcurricula for teaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectrequirements for Polish certificate examsen
dc.titleEuropejski system opisu kształcenia językowego a pisownia polska jako obca na poziomach A1-C2pl
dc.title.alternativeCommon European Framework of Reference for Languages and polish spelling at levels A1–C2en
dc.typeArticle
dc.page.number209-223
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAwramiuk E., 2006, Lingwistyczne podstawy nauki czytania i pisania po polsku, Białystok.pl
dc.referencesBielski K., 1999, Niektóre zagadnienia dystynktywności cech w znakach diakrytycznych liter „ą” i „ę”, w: Wybrane tendencje ruchu determinujące uzewnętrznianie się zjawiska powtarzalności w elementach konstrukcyjnych owali, trzonów oraz niektórych znaków diakrytycznych, „Zeszyty Metodyczne Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego”, nr 1, Warszawa, s. 79–100.pl
dc.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment [CEFR], 2001, [online] https://rm.coe.int/16802fc1bf [03.01.2024].pl
dc.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg, [online] https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 [03.01.2024].pl
dc.referencesDembowska-Wosik I., 2023, Realizacje grafemów ą i ę w piśmie Polaków i cudzoziemców (na przykładzie studentów z Ukrainy uczących się języka polskiego jako drugiego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 30, s. 117–130. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.08pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.pl
dc.referencesFigueredo L., Varnhagen C.K., 2005, Didn’t you run the spell checker? Effects of type of spelling error and use of a spell checker on perceptions of the author, „Reading Psychology”, nr 26 (4–5), s. 441–458. https://doi.org/10.1080/02702710500400495pl
dc.referencesJanowska I. i in., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesKreiner D.S., Schnakenberg S.D., Green A.G., Costello M.J., McClin A.F., 2002, Effects of spelling errors on the perception of writers, „The Journal of General Psychology”, nr 129 (1), s. 5–17. https://doi.org/10.1080/00221300209602029pl
dc.referencesLewandowski W., 1999, Zespół cech dystynktywnych zlokalizowanych w znakach diakrytycznych liter „ą” i „ę”, w: Wybrane tendencje ruchu determinujące uzewnętrznianie się zjawiska powtarzalności w elementach konstrukcyjnych owali, trzonów oraz niektórych znaków diakrytycznych, „Zeszyty Metodyczne Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego”, nr 1, Warszawa, s. 79–100.pl
dc.referencesStandardy wymagań egzaminacyjnych, 2016, w: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, Dz.U. z dnia 20 marca 2016, [online] http://prawo.sejm.gov.pl [14.12.2023].pl
dc.contributor.authorEmailiwona.dembowska-wosik@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.13
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0