Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKownacka, Patrycja
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:03Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:03Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53149
dc.description.abstractThis article explores various techniques for improving spontaneous speaking in Polish, with a particular emphasis on the “speed dating” technique. The local glottodidactic event “Rozmówki polsko-polskie”, organized for both Poles and foreigners residing in Białystok, serves as an illustrative example. The primary objective of the article is to introduce the event’s concept, with a detailed focus on highlighting the benefits of employing the “speed dating” technique in glottodidactic activities. The research methodology involved conducting interviews with participants of the event, including both foreigners and Polish individuals. Furthermore, the article presents examples of discussion methods aimed at improving speaking competence, with special consideration given to the “speed dating” technique. Additionally, a characterization of the local glottodidactic event is provided. Examples of games and coaching tools used to encourage participants to speak spontaneously on various topics during the events are also included. The article concludes by emphasizing the value of the event in developing communication, lexical, and intercultural competences among participants in the meetings, encompassing both Poles and foreigners.en
dc.description.abstractW niniejszym artykule omówiono różne techniki doskonalenia swobodnego mówienia po polsku, ze szczególnym uwzględnieniem techniki ,,szybkich randek”. Posłużono się przykładem lokalnego wydarzenia glottodydaktycznego ,,Rozmówki polsko-polskie”, organizowanego dla cudzoziemców i Polaków mieszkających w Białymstoku. Głównym celem artykułu jest prezentacja koncepcji wydarzenia, zaś szczegółowym wskazanie korzyści związanych z wykorzystaniem techniki ,,szybkich randek” w działaniach glottodydaktycznych. W badaniach posłużono się metodą wywiadu z uczestnikami wydarzenia – cudzoziemcami i Polakami. W artykule przedstawiono przykłady technik dyskusyjnych w doskonaleniu sprawności mówienia, ze szczególnym uwzględnieniem techniki ,,szybkich randek”. Ponadto dokonano charakterystyki lokalnego wydarzenia glottodydaktycznego. Podano również przykłady gier i narzędzi coachingowych wykorzystywanych podczas spotkań w celu pobudzenia uczestników (w szczególności cudzoziemców uczących się polszczyzny) do swobodnego wypowiadania się na różne tematy. Konkluzją artykułu jest podkreślenie wartości wydarzenia w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej, leksykalnej i interkulturowej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl
dc.subjectszybkie randkipl
dc.subjectmówieniepl
dc.subjectmetody aktywizującepl
dc.subjectPolish glottodidacticsen
dc.subjectspeed datingen
dc.subjectspeakingen
dc.subjectactivating methodsen
dc.title,,Szybkie randki” i inne techniki doskonalenia swobodnego wypowiadania się w języku polskim (na przykładzie ,,Rozmówek polsko-polskich”)pl
dc.title.alternative“Speed dating” and other techniques for improving fluency in speaking polish (exemplified by “Rozmówki polsko-polskie”)en
dc.typeArticle
dc.page.number243-262
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Zakład Stosowanego Językoznawstwa Polonistycznegopl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBeare K., 2018, Speed Dating Lesson. Practicing Language Functions With Role Plays, [online] https://www.thoughtco.com/speed-dating-lesson-1210289 [15.04.2023].pl
dc.referencesBiałek M., 2017, Kształcenie wrażliwości interkulturowej w edukacji językowej, „Języki obce w szkole”, nr 4, s. 14–20.pl
dc.referencesBiałostocka Kawiarnia Językowa, [online] https://espero.bialystok.pl/pl/bialostocka-kawiarniajezykowa/?v=9b7d173b068d [16.04.2023].pl
dc.referencesCalzada M., 2022, The Blob Tree Psychology Test, [online] https://thecaduceustimes.com/2022/03/the-blob-tree-psychology-test/ [10.04.2023].pl
dc.referencesDobosz A., Koło życia – narzędzie coachingowe, [online] https://www.annadobosz.pl/kolo-zycia/ [20.03.2023].pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.pl
dc.referencesHarash R., 2021, Language ‘speed dating’ attract Jewish and Palestinian students in Jerusalem, [online] https://www.reuters.com/world/middle-east/language-speed-dating-attracts-jewish-palestinian-students-jerusalem-2021-11-01/ [05.05.2023].pl
dc.referencesKomorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesLipińska E., 2016, Przekład intersemiotyczny w glottodydaktyce polonistycznej, w: E. Lipińska (red.), Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym: monografia zbiorowa, Kraków, s. 141–163.pl
dc.referencesMorcinek B., 2007, Kształcenie sprawności mówienia – perspektywa nauczyciela, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 238–243.pl
dc.referencesPolish cafe – po polsku z obcokrajowcami, [online] https://www.poznan.pl/mim/info/news/polish-cafe-po-polsku-z-obcokrajowcami,179798.html [25.03.2023].pl
dc.referencesSeretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesSeretny L., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesSpychała M.J., 2020, Mali Rebelianci.pl
dc.referencesStempek I., 2017, Polski krok po kroku. Gry i zabawy językowe junior, Kraków.pl
dc.referencesWorld Cafe, [online] https://partycypacjaobywatelska.pl/strefa-wiedzy/techniki/world-cafe/ [14.03.2023].pl
dc.contributor.authorEmailpkownackaa@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.15
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0