dc.contributor.author | Żyto, Kamila | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Krogulec, Martyna | |
dc.date.accessioned | 2024-10-18T13:21:35Z | |
dc.date.available | 2024-10-18T13:21:35Z | |
dc.date.issued | 2020-12-30 | |
dc.identifier.citation | Żyto K., Miasto kobiet w obiektywie dokumentalisty, czyli kilka uwag o łódzkich prządkach, [w:] Miasto pracujących kobiet, Desperak I., Krogulec M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 153-162 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-429-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53400 | |
dc.description.abstract | W artykule omówiono trzy filmy dokumentalne wybitnych polskich twórców, którzy portretują w swoich dziełach łódzkie włókniarki. Wszystkie obrazy powstały w podobnym momencie historycznym, pod koniec lat 60. lub w pierwszej połowie lat 70. XX wieku, a więc w okresie rozczarowania socjalistyczną rzeczywistością. Krzysztof Kieślowski, Wojciech Wiszniewski i Krystyna Gryczełowska, choć wykorzystują odmienne tryby reprezentacji, krytycznie odnoszą się w analizowanych dokumentach do figury „Kobiety Pracującej”, wzorca kobiecości obowiązującego w sztuce socrealistycznej, a także w kinie, oraz dekonstruują jeden z największych propagandowych mitów poprzedniej dekady. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article discusses three well-known Polish documentaries directed by established/ major filmmakers. The works present women of different ages working in the Łódź textile industry. Made in the late 1960s and the first half of the following decade, these films are all set in a crucial historical time marking the final disillusionment with the character and workings of the socialist reality. Using different modes of representation the artists (Krzysztof Kieślowski, Wojciech Wiszniewski and Krystyna Gryczełowska) critically address the figure of ‘Working Woman’ created and promoted in the art of social realism. In doing so they consequently deconstruct one of the greatest propaganda myths of the previous era. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Krogulec M. (red.), Miasto pracujących kobiet, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza feminizmu; | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Miasto kobiet w obiektywie dokumentalisty, czyli kilka uwag o łódzkich prządkach | pl_PL |
dc.title.alternative | City of Women through Documentarian Lenses, or some Remarks on Lodz Textile Workers | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 153-162 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-430-1 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kamila Żyto – dr hab., adiunkt w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego, współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową „Bliżej kina” i Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”), DKF PWSFTviT; jest wykładowcą Uniwersytetu Łódzkiego, Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Aleksandrowie Łódzkim, a także prowadzi zajęcia filmowe w IBL PAN i IS PAN. Opublikowała dwie książki autorskie: Strategie labiryntowe w filmie fikcji (2010) oraz Film noir i kino braci Coen (2017). Współredagowała tomy: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (2011), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (2011) oraz Od Cervantesa do Perez--Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (2011), Autorzy kina europejskiego VII (2018). Regularnie publikuje recenzje „polecające” na portalu Edukacja Filmowa.
W kręgu jej zainteresowań znajduje się: kino polskie (ze szczególnym uwzględnieniem wątków związanych z wizerunkami Żydów i relacjami polsko-żydowskimi oraz twórczości Roberta Glińskiego), kino amerykańskie (kino noir, zarówno klasyczne, hollywoodzkie z lat 40. i 50., jak i współczesne filmy neo-noir ze szczególnym uwzględnieniem twórczości braci Coen) oraz kino świata hiszpańskojęzycznego (głównie twórczość Carlosa Saury czy Juana Antonio Bardema z okresu późnego frankizmu i transformacji). Prywatnie jest wielbicielką literatury pięknej i podróży. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-429-5.10 | |