dc.contributor.author | Łacina-Łanowski, Artur | |
dc.date.accessioned | 2024-10-21T06:57:01Z | |
dc.date.available | 2024-10-21T06:57:01Z | |
dc.date.issued | 2024-10-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53455 | |
dc.description.abstract | The main aim of the article is to show the relationship that occurs between the model of family communication and social competences acquired by a young man. The author treats everyday communication as a paradigm of agreement between parents and children. The family is captured as a parental subsystem in which interactions and interpersonal relationships occur. In every family one of the three communication models is adopted, namely: one-way, two-way, or relational – also known as transactional. Only the last communication model allows to build a partnership between a parent and a child. Partnership is in this case the key value since the child is treated as a full-fledged and independent subject. According to Janusz Korczak, the child is supposed to be treated in a special way. The parent should obey the child’s right to speak their mind or the right to respect, in the name of a higher value, which is the child’s humanity. The scholar believed that the fulfilment of these conditions will create a space for a completely developed participation in social life. | en |
dc.description.abstract | Zasadniczym celem tego artykułu jest ukazanie pewnych kontrowersji dotyczących zależności, jaka zachodzi pomiędzy paradygmatem komunikowania w rodzinie a umiejętnościami (kompetencjami) społecznymi, które dzięki niemu może nabywać młody człowiek. Komunikację codzienną autor traktuje jako wzorzec porozumiewania się pomiędzy rodzicami a dziećmi. Rodzina jest ujmowana jako grupa, w której zachodzą interakcje i relacje międzyosobowe. Autor przyjął założenie, iż w każdym modelu rodziny – posttradycyjnym, modernistycznym i postmodernistycznym – występuje jeden z trzech paradygmatów komunikowania się, a mianowicie transmisyjny, dwustronny czy transakcyjny. Zastosowanie paradygmatu transakcyjnego stwarza rodzicowi możliwość zbudowania konstruktywnych relacji z dzieckiem. W takiej sytuacji dziecko jest traktowane jako pełnoprawny i niezależny podmiot. Obecnie realnym zagrożeniem dla dziecka stała się wszechobecna wirtualność. Postulaty Janusza Korczaka odnośnie zachowań rodziców względem swoich dzieci tracą moc w rodzinie postmodernistycznej. „Stary Doktor” uważał, iż spełnienie powyższych warunków stworzy dziecku przestrzeń do pełnoprawnego uczestnictwa w życiu społecznym, co współcześnie zaczyna nabierać nowego, niepokojącego wymiaru. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | everyday communication | en |
dc.subject | family | en |
dc.subject | transmissional communication model | en |
dc.subject | partnership | en |
dc.subject | children’s rights | en |
dc.subject | komunikacja codzienna | pl |
dc.subject | modele rodziny | pl |
dc.subject | paradygmat transakcyjny | pl |
dc.subject | relacje wewnątrzrodzinne | pl |
dc.subject | Janusz Korczak | pl |
dc.title | Komunikacja codzienna w rodzinie z perspektywy korczakowskiej partycypacji społecznej dziecka | pl |
dc.title.alternative | Everyday Communication in the Family from the Perspective of Korczak’s Concept of a Child’s Social Participation | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 46-56 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-4491 | |
dc.references | Bell D. (1994) Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Frydrychowicz S. (2003) Komunikacja interpersonalna w rodzinie a rozwój dorosłych w: Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, B. Harwas-Napierała (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 101–122. | pl |
dc.references | Frydrychowicz S. (2005) Sposoby i wymiary komunikowania interpersonalnego a rozwój człowieka, „Psychologia Rozwojowa”, nr 10(3), s. 93–100. | pl |
dc.references | Giddens A. (2002) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Goldberg H. (2000) Wrażliwy macho: mężczyzna 2000, tłum. P. Kołyszko, Warszawa, Diogenes. | pl |
dc.references | Harwas-Napierała B. (1995) Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, J. Trempała (red.), Bydgoszcz, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 303–316. | pl |
dc.references | Korczak J. (1958) Wybór pism pedagogicznych, t. 1, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | pl |
dc.references | Korczak J. (1978) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”. | pl |
dc.references | Korczak J. (1983) Idealna rodzina w: Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła, A. Lewin (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, s. 27–28. | pl |
dc.references | Korczak J. (1988) Prawidła życia. Pedagogika dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Pelikan. | pl |
dc.references | Korczak J. (2012) Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa, Rzecznik Praw Dziecka. | pl |
dc.references | Kwak A. (2005) Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa, -Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.references | McKay M., Davis M., Fanning P. (2013) Sztuka skutecznego porozumiewania się, tłum. A. Błaż, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Michalak M. (2013) Korczakowskie prawo do społecznej partycypacji dziecka. Dziecięce obywatelstwo w: Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie. The Year of Janusz Korczak 2012. There are no children, there are people, B. Smolińska-Theiss (red.), Warszawa, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, s. 33–43. | pl |
dc.references | Mitręga A. (2011) Od rodziny posttradycyjnej do postmodernistycznej – współczesne modele relacji rodzinnych w: Wychowanie w rodzinie. Współczesna rodzina w sytuacji zmiany, E. Jurczyk-Romanowska, L. Albański (red.), t. 3, Jelenia Góra, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, s. 55–84, https://doi.org/10.61905/wwr/171215 | pl |
dc.references | Ostrouch-Kamińska J. (2011) Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl |
dc.references | Plopa M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl |
dc.references | Postman N. (2001) W stronę XVIII stulecia, tłum. R. Frąc, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.references | Sikorska M. (2009) Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko: o nowym układzie sił w polskich rodzinach, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. | pl |
dc.references | Stewart J. (2008) Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami, tłum. J. Suchecki, w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 36–59. | pl |
dc.references | Szlendak T. (2010) Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Tyszkowa M. (1990) Rodzina, doświadczenie i rozwój jednostki. Paradygmat teoretyczny badań w: Rodzina a rozwój jednostki, M. Tyszkowa (red.), Poznań, Centralny Program Badań Podstawowych, s. 13–41. | pl |
dc.contributor.authorEmail | latinalanowski@gazeta.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.19.04 | |
dc.relation.volume | 19 | |