Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁacina-Łanowski, Artur
dc.date.accessioned2024-10-21T06:57:01Z
dc.date.available2024-10-21T06:57:01Z
dc.date.issued2024-10-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53455
dc.description.abstractThe main aim of the article is to show the relationship that occurs between the model of family communication and social competences acquired by a young man. The author treats everyday communication as a paradigm of agreement between parents and children. The family is captured as a parental subsystem in which interactions and interpersonal relationships occur. In every family one of the three communication models is adopted, namely: one-way, two-way, or relational – also known as transactional. Only the last communication model allows to build a partnership between a parent and a child. Partnership is in this case the key value since the child is treated as a full-fledged and independent subject. According to Janusz Korczak, the child is supposed to be treated in a special way. The parent should obey the child’s right to speak their mind or the right to respect, in the name of a higher value, which is the child’s humanity. The scholar believed that the fulfilment of these conditions will create a space for a completely developed participation in social life.en
dc.description.abstractZasadniczym celem tego artykułu jest ukazanie pewnych kontrowersji dotyczących zależności, jaka zachodzi pomiędzy paradygmatem komunikowania w rodzinie a umiejętnościami (kompetencjami) społecznymi, które dzięki niemu może nabywać młody człowiek. Komunikację codzienną autor traktuje jako wzorzec porozumiewania się pomiędzy rodzicami a dziećmi. Rodzina jest ujmowana jako grupa, w której zachodzą interakcje i relacje międzyosobowe. Autor przyjął założenie, iż w każdym modelu rodziny – posttradycyjnym, modernistycznym i postmodernistycznym – występuje jeden z trzech paradygmatów komunikowania się, a mianowicie transmisyjny, dwustronny czy transakcyjny. Zastosowanie paradygmatu transakcyjnego stwarza rodzicowi możliwość zbudowania konstruktywnych relacji z dzieckiem. W takiej sytuacji dziecko jest traktowane jako pełnoprawny i niezależny podmiot. Obecnie realnym zagrożeniem dla dziecka stała się wszechobecna wirtualność. Postulaty Janusza Korczaka odnośnie zachowań rodziców względem swoich dzieci tracą moc w rodzinie postmodernistycznej. „Stary Doktor” uważał, iż spełnienie powyższych warunków stworzy dziecku przestrzeń do pełnoprawnego uczestnictwa w życiu społecznym, co współcześnie zaczyna nabierać nowego, niepokojącego wymiaru.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecteveryday communicationen
dc.subjectfamilyen
dc.subjecttransmissional communication modelen
dc.subjectpartnershipen
dc.subjectchildren’s rightsen
dc.subjectkomunikacja codziennapl
dc.subjectmodele rodzinypl
dc.subjectparadygmat transakcyjnypl
dc.subjectrelacje wewnątrzrodzinnepl
dc.subjectJanusz Korczakpl
dc.titleKomunikacja codzienna w rodzinie z perspektywy korczakowskiej partycypacji społecznej dzieckapl
dc.title.alternativeEveryday Communication in the Family from the Perspective of Korczak’s Concept of a Child’s Social Participationen
dc.typeArticle
dc.page.number46-56
dc.contributor.authorAffiliationMałopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiupl
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesBell D. (1994) Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesFrydrychowicz S. (2003) Komunikacja interpersonalna w rodzinie a rozwój dorosłych w: Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, B. Harwas-Napierała (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 101–122.pl
dc.referencesFrydrychowicz S. (2005) Sposoby i wymiary komunikowania interpersonalnego a rozwój człowieka, „Psychologia Rozwojowa”, nr 10(3), s. 93–100.pl
dc.referencesGiddens A. (2002) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGoldberg H. (2000) Wrażliwy macho: mężczyzna 2000, tłum. P. Kołyszko, Warszawa, Diogenes.pl
dc.referencesHarwas-Napierała B. (1995) Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, J. Trempała (red.), Bydgoszcz, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 303–316.pl
dc.referencesKorczak J. (1958) Wybór pism pedagogicznych, t. 1, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.pl
dc.referencesKorczak J. (1978) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.pl
dc.referencesKorczak J. (1983) Idealna rodzina w: Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła, A. Lewin (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, s. 27–28.pl
dc.referencesKorczak J. (1988) Prawidła życia. Pedagogika dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Pelikan.pl
dc.referencesKorczak J. (2012) Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa, Rzecznik Praw Dziecka.pl
dc.referencesKwak A. (2005) Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa, -Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.referencesMcKay M., Davis M., Fanning P. (2013) Sztuka skutecznego porozumiewania się, tłum. A. Błaż, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesMichalak M. (2013) Korczakowskie prawo do społecznej partycypacji dziecka. Dziecięce obywatelstwo w: Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie. The Year of Janusz Korczak 2012. There are no children, there are people, B. Smolińska-Theiss (red.), Warszawa, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, s. 33–43.pl
dc.referencesMitręga A. (2011) Od rodziny posttradycyjnej do postmodernistycznej – współczesne modele relacji rodzinnych w: Wychowanie w rodzinie. Współczesna rodzina w sytuacji zmiany, E. Jurczyk-Romanowska, L. Albański (red.), t. 3, Jelenia Góra, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, s. 55–84, https://doi.org/10.61905/wwr/171215pl
dc.referencesOstrouch-Kamińska J. (2011) Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesPlopa M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesPostman N. (2001) W stronę XVIII stulecia, tłum. R. Frąc, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesSikorska M. (2009) Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko: o nowym układzie sił w polskich rodzinach, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.referencesStewart J. (2008) Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami, tłum. J. Suchecki, w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 36–59.pl
dc.referencesSzlendak T. (2010) Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesTyszkowa M. (1990) Rodzina, doświadczenie i rozwój jednostki. Paradygmat teoretyczny badań w: Rodzina a rozwój jednostki, M. Tyszkowa (red.), Poznań, Centralny Program Badań Podstawowych, s. 13–41.pl
dc.contributor.authorEmaillatinalanowski@gazeta.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.19.04
dc.relation.volume19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0