Show simple item record

dc.contributor.authorKarkowska, Magda
dc.date.accessioned2024-10-21T06:57:03Z
dc.date.available2024-10-21T06:57:03Z
dc.date.issued2024-10-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53461
dc.description.abstractThe article is devoted to the analysis of the role of intergenerational transmission in the shaping of an artist’s identity on the example of the Lodz-Lviv Minich family. My main purpose was to capture the content and meanings contained in the aforementioned transmission, to look for examples and explanations of how the intellectual atmosphere of Minich`s home, a pioneering vision of practicing art, inscribed in the context of post-war social and political events in Poland, were reflected in the identity of the artist’s daughter, how all factors were stimulating her development and building social knowledge and self-knowledge. Family patterns, people with whom the creator surrounds himself/herself and with whom she/he cooperates, works of art and its field are of key importance in shaping artistic identity. In addition, an important role is played not only by first contact with art dating back to childhood, but also the motives of its creation inscribed in the biographical process, as well as the broadly understood values guiding her life, such as freedom, courage, and faithfulness to herself.en
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest analizie roli przekazu międzypokoleniowego w kształtowaniu tożsamości artysty na przykładzie łódzko-lwowskiej rodziny Minichów. Moim głównym celem było uchwycenie treści i znaczeń zawartych we wspomnianym przekazie, poszukiwanie przykładów i wyjaśnień tego, jak intelektualna atmosfera domu Minichów i pionierska wizja uprawiania sztuki, wpisana w kontekst powojennych wydarzeń społeczno-politycznych w Polsce, znalazły odzwierciedlenie w tożsamości córki artystki, jak wszystkie wymienione czynniki stymulowały jej rozwój i budowanie wiedzy społecznej i samowiedzy. W kształtowaniu tożsamości artysty kluczowe znaczenie mają rodzinne wzorce, osoby, z którymi twórca się otacza i z którymi współpracuje, tworzone dzieła sztuki i jej dziedzina. Podsumowując, chodzi tu nie tylko o początki kontaktu ze sztuką sięgające dzieciństwa, ale także wpisane w proces biograficzny motywy tworzenia i kontaktu z różnymi formami sztuki oraz o szeroko rozumiane wartości przyświecające życiu Narratorki, takie jak: wolność, odwaga i wierność sobie.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecttransgenerational transmissionen
dc.subjectartisten
dc.subjectidentityen
dc.subjectvaluesen
dc.subjectnarrative interviewen
dc.subjectinterpretationen
dc.subjectprzekaz międzypokoleniowypl
dc.subjectartystapl
dc.subjecttożsamośćpl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectwywiad narracyjnypl
dc.subjectinterpretacjapl
dc.titleŻycie jest… galerią – rola przekazu międzygeneracyjnego w kształtowaniu tożsamości artysty na przykładzie rodziny Minichówpl
dc.title.alternativeLife is... a Gallery – the Role of Intergenerational Transmission in Shaping an Artist’s Identity on the Example of the Minich Familyen
dc.typeArticle
dc.page.number141-156
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesDemetrio D. (2000) Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, tłum. A. Skolimowska, Kraków, Impuls.pl
dc.referencesDubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red.) (2021) Biografie rodzinne i uczenie się, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesFarnicka M. (2016) W poszukiwaniu uwarunkowań transmisji międzypokoleniowej – znaczenie pełnionej roli rodzinnej w kontynuowaniu wzorców rodzicielstwa, „Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego”, nr 1, s. 11–35.pl
dc.referencesGolka M. (2012) Socjologia artysty nowożytnego, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.pl
dc.referencesHermans H., Hermans-Jansen E. (2000) Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii, tłum. P. Oleś, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.pl
dc.referencesJezierska-Wiejak P. (2013) Rodzina jako płaszczyzna międzypokoleniowej transmisji wartości, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 2, s. 285–299, https://doi.org/10.61905/wwr/171139pl
dc.referencesKarkowska M., Krawczyk A. (2021) Doświadczanie wielokulturowości osób pochodzenia żydowskiego w perspektywie dialogu międzypokoleniowego, „Podstawy Edukacji. Miedzykulturowość. Wielokulturowość. Transkulturowość”, t. 14, s. 87–106, https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.07pl
dc.referencesKozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesKrzychała S. (2016) Od analizy sekwencji do rekonstrukcji dialogiczności – wykorzystanie metody dokumentarnej w analizie narracyjno-biograficznej, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, nr (23)2, s. 75–92.pl
dc.referencesLinton R. (2002) Kulturowe podstawy osobowości, tłum. A. Jasińska-Kania, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesMajewska A. (2017) Rodzinna transmisja międzypokoleniowa w świetle teorii transgresji, Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 2(30), s. 145–153.pl
dc.referencesMead M. (1978) Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka,Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesMinich M. (2015) Pod wiatr, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.pl
dc.referencesMinich-Scholz A. (2015) Wspomnienia wojenne. Szalona galeria, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.pl
dc.referencesOwerczuk B. (2007) Obraz kobiety w międzygeneracyjnym przekazie kulturowym. Babka–matka–córka, „Kultura i Edukacja”, nr 4, s. 126.pl
dc.referencesSchütze F. (1997) Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, tłum. M. Czyżewski , „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 11–56.pl
dc.referencesSobocińska M. (2020) Tożsamość, rola i mit artysty jako uwarunkowania jego wizerunku, „Zarządzanie w Kulturze”, nr 20 (2), s. 143-155, https://doi.org/10.4467/20843976ZK.19.010.10527pl
dc.referencesTrempała J. (2000) Modele rozwoju psychologicznego: czas i zmiana, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.pl
dc.referencesZiębińska B. (2014) Genogram jako narzędzie służące do badania relacji międzypokoleniowych w rodzinie, P. Szukalski (red.), Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 149–162.pl
dc.referencesWywiad z Agnieszką Minich-Scholz, wysiedloną w czasie II wojny światowej mieszkanką osiedla Montwiłła-Mireckiego (2023), https://www.youtube.com/watch?v=_RZd3cIzW40&t=134s (dostęp 12.07.2024).pl
dc.contributor.authorEmailmagda.karkowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.19.10
dc.relation.volume19


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0