Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKroczak, Justyna
dc.date.accessioned2014-09-03T14:11:36Z
dc.date.available2014-09-03T14:11:36Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2084-140X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/5371
dc.description.abstractТhis paper focuses on the philosophical issue known as the metaphysics of the heart within Orthodox Christianity – both Russian and Byzantie versions. Russian religious thought is based on patristic tradition. Influences and connections can be seen in Florensky’s philosophy of All-Unity. This Russian philosopher was highly inspired by Gregory Palamas, fourteenth-century Eastern Church. These two Orthodox thinkers, mainly their metaphysics of heart are objects of interests.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (Lodz University Press)pl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Ceranea. Journal of the Waldemar Ceran Research Center for the History and Culture of the Mediterranean Area and South-East Europe;Vol. 3/2013
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.titlePalamas and Florensky: The Metaphysics of the Heart in Patristic and Russian Philosophical Traditionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number69-82pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Zielonogórskipl_PL
dc.referencesKroczak J., Palamas i Florenski. Metafizyka serca w patrystycznej i rosyjskiej tradycji filozoficznej i literackiej, [in:] Metafizyka a literatura w kulturze rosyjskiej (Метафизика и литература в русской культуре), red. T. Obolevitch, Kraków 2012, p. 311–326.
dc.referencesТопоров В.Н., О сердце в ранних произведениях Достоевского, „Russian Literature” 54, 2003, p. 311–313.
dc.referencesМочалов Е.В., Антропологические темы в философии всеединства в России ХIХ–ХХ в., Нижний Новгород 2002.
dc.referencesFlorensky P., The Pillar and Ground of the Truth: An Essay in Orthodox Theodicy in Twelve Letters, trans. B. Jakim, Princeton 2004.
dc.referencesФлоренский П.А., Столп и утверждение истины, Москва 1990.
dc.referencesFlorensky P., Iconostasis, trans. D. Sheehan, O. Andrejev, New York 1996.
dc.referencesФлоренский П.А., Иконостас, [in:] П.А. Флоренский, Имена, Москва 2008.
dc.referencesSt. Gregory Palamas, In defense of those who devoutly Practice a Life at Stillness, [in:] The Philokalia. The complete text, trans. G.E.H. Palmer, P. Sherrard, K. Ware, vol. IV, London 1995, p. 331–342.
dc.referencesGregorii Palamae De Hesychastis, [in:] Patrologiae cursus completus, Series graeca, ed. J.-P. Migne Paris 1857–1866, vol. CL (cetera: Palamas, De Hesychastis), col. 1101B–1116B.
dc.referencesSt. Gregory Palamas, On Prayer and Purity of Heart, [in:] The Philokalia. The complete text, trans. G.E.H. Palmer, P. Sherrard, K. Ware, vol. IV, London 1995, p. 343–345.
dc.referencesGregorii Palamae De oratione et puritate cordis, [in:] The Philokalia. The complete text, trans. G.E.H. Palmer, P. Sherrard, K. Ware, vol. IV, London 1995,, vol. CL, col. 1117D–1122B.
dc.referencesOuspensky L., La Theologie de l’icone, Paris 1980.
dc.referencesLossky V., Vision de Dieu, Neuchatel 1962.
dc.referencesBehr-Sigel E., The Place of the Heart: An Introduction to Orthodox Spirituality, trans. S. Bigham, Torrance 1992.
dc.referencesKapuścik J., Sens życia. Antropologiczne aspekty rosyjskiego renesansu duchowego XX wieku w świetle prawosławia, Kraków 2000.
dc.referencesLeloup J.-Y., Being Still: A Forgotten Mystical Tradition, trans. M. Laird, Mahwah 2003.
dc.referencesŠpidlik T., The Spirituality of the Christian East: A Systematic Handbook, trans. A.P. Gythiel, Kalamazoo 1986.
dc.referencesMaslin M., Heart, trans. K. Anderson, [in:] The Encyclopedia of Religion, ed. M. Eliade, vol. V, New York 1993, p. 236–237.
dc.referencesEvdokimov P., L’Orthodoxie, Neuchatel 1959.
dc.referencesAn Athonite Gerontikon: Sayings of the Holy Fathers of Mount Athos, ed. I. Kotsonis, Thessaloniki 1997.
dc.referencesEvagrius of Pontus, The Greek Ascetic Corpus, trans. R. Sinkewicz, Oxford–New York 2003.
dc.referencesS. Macarii Agyptii Homiliae, hom. XV, [in:] Patrologiae cursus completus, Series graeca, ed. J.-P. Migne Paris 1857–1866, vol. XXXIV, col. 589B.
dc.referencesМейендорф И., Жизнь и труды святителя Григория Паламы, trans. Г.Н. Начинкин, Санкт-Петербург 1997.
dc.referencesTorrance A., Precedents for Palamas’ Essence-Energies Theology in the Cappadocian Fathers, „Vigiliae christianae: A Review of Early Christian Life and Language” 63, 2009.
dc.referencesMnisi Góry Atos o duchowości prawosławnej, ed. G. Krańczuk, Hajnówka 1995.
dc.referencesTofiluk J., Hezychazm i jego wpływ na rozwój duchowości, „Elpis. Czasopismo Teologiczne Katedry Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku” 6, 2002, p. 83.
dc.referencesNaumowicz J., Wstęp, [in:] Filokalia. Teksty o modlitwie serca, ed. J. Naumowicz, Tyniec 1998, p. 39–40.
dc.referencesThe Way of a Pilgrim: and The Pilgrim Continues His Way, trans. R.M. French, Pasadena 1993.
dc.referencesИларион Алфеев, Священная тайна церкви. Введение в историю и проблематику имяславских споров, vol. I, Санкт-Петербург 2002.
dc.referencesФлоренский П.A., Имеславие как философская предпосылка, [in:] П.A. Флоренский, Сочинения в четырех томах, vol. III, pars 1, Москва 1999, p. 252–287.
dc.referencesФлоренский П.A., Об имени Божием, [in:] П.A. Флоренский, Сочинения в четырех томах, vol. III, pars 1, Москва 1999, p. 352–362.
dc.referencesФлоренский П.A., Отрывок письма, написанного П.А. Флоренским по просьбе о. Архимандрита Давида в ответ на письмо Афонских имяславцев с Кавказа, [in:] П.A. Флоренский, Сочинения в четырех томах, vol. III, pars 1, Москва 1999, p. 362–363.
dc.referencesФлоренский П.A., Общечеловеческие корни идеализма, „Богословский Вестник” 1.2, 1909, р. 284–297.
dc.referencesБулгаков С.Н., Философия Имени, Санкт-Петербург 1999.
dc.referencesЛосев А.Ф., Имяславие, [in:] А.Ф. Лосев, Имя, Санкт-Петербург 1997, p. 7–17.
dc.referencesЛосев А.Ф., 11 тезисов о Софии, церкви, имени, [in:] А.Ф. Лосев, Имя, Санкт-Петербург 1997, p. 23.
dc.referencesSawa (Hrycuniak), Modlitwa Jezusowa, [in:] Prawosławie. Światło ze Wschodu, red. K. Leśniewski, Lublin 2009, p. 470–471.
dc.referencesMeyendorff J., Byzantine Hesychasm: Historical, Theological and Social Problems – collected Studies, London 1974.
dc.referencesMeyendorff J., St Gregory Palamas and Orthodox Spirituality, New York 1974.
dc.referencesSinkewicz R.E., The ‘Solutions’ Addressed to George Lapithes by Barlaam the Calabrian and Their Philosophical Context, „Mediaeval Studies, Pontifical Institute of Mediaeval Studies” 43, 1981, p. 151–217.
dc.referencesSinkewicz R.E., Saint Gregory Palamas, The One Hundred and Fifty Chapters, Toronto 1988.
dc.referencesSpiteris Y., Ostatni Ojcowie Kościoła. Kabasilas. Palamas, trans. B. Widła, Warszawa 2006, p. 151–356.
dc.referencesMantzaridis G., The Deification of Man, trans. L. Sherrard, New York 1984.
dc.referencesGregorii Palamae De oratione et puritate cordis, [in:] Patrologiae cursus completus, Series graeca, ed. J.-P. Migne Paris 1857–1866, vol. CL, col. 1120C–1121A.
dc.referencesSiemianowski A., Tomizm a palamizm. Wokół kontrowersji doktrynalnych chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu w średniowieczu, Poznań 1998.
dc.referencesTatakis B., La philosophie byzantine, Paris 1959.
dc.referencesСковорода Г.С., Начальная дверь к христианскому добронравию, [in:] Г.С. Сковорода, Собрание Сочинений в 12 томах, vol. I, Москва 1973, p. 111.
dc.referencesСковорода Г.С., Разговор пяти путников об истинное счастье, [in:] Г.С. Сковорода, Собрание Сочинений в 12 томах, vol. I, Москва 1973, p. 341.
dc.referencesЗеньковский В.В., История русской философии, vol. I, Paris 1948.
dc.referencesМаслин М.А., Сердца метафизика, [in:] М.А. Маслин, Русская философия. Словарь, Москва 1999.
dc.referencesХомяков А.С., Церковь одна, Москва 1991.
dc.referencesТрубецкой Е.Н., Смысл жизни, [in:] Е.Н. Трубецкой, Избранное, Москва 1995, p. 240.
dc.referencesSolovyov V., The Meaning of Love, New York 1947.
dc.referencesЮркевич П.Д., Сердце и его значение в духовной жизни человека по учению Слова Божия, [in:] П.Д. Юркевич, Философские произведения, Москва 1990, p. 69–103.
dc.referencesObolevitch T., Wiara jako locus philosophicus myśli rosyjskiej, [in:] Rosyjska metafizyka religijna, red. T. Obolevitch, W. Kowalski, Tarnów 2009, p. 48.
dc.referencesГараева Г.Ф., Павел Александрович Флоренский, Краснодар 2007.
dc.referencesKijas Z., Maryja w tajemnicy wcielenia w świetle antropologii trynitarnej Pawła Florenskiego, „Salvatoris Mater. Kwartalnik Mariologiczny” 2.1, 2000, p. 147.
dc.referencesKlinger J., Zarys prawosławnej mariologii, [in:] J. Klinger, O istocie prawosławia. Wybór pism, Warszawa 1983, p. 225.
dc.referencesSio V., Wziąć Maryję do siebie, Kraków 1993.
dc.referencesMeyendorff J., Wisdom-Sophia: Contrasting approaches to a complex theme, „Dumbarton Oaks Papers” 41, 1987, p. 398–400.
dc.referencesАшимбаева Н.Т., Особенности ≪сердцеведения≫ Достоевского, [in:] Н.Т. Ашимбаева, Достоевский: Контекст творчества и времени, Санкт-Петербург 2005, p. 67–87.
dc.referencesВышеславцев Б.П., Вечное в русской философии, [in:] Б.П. Вышеславцев, Кризис индустриальной культуры, Москва 2006, p. 618.
dc.referencesRomańczuk S., Cichość serca (кротость), [in:] Idee w Rosji. Идеи в России. Ideas in Russia, red. A. de Lazari, vol. II, Łodź 1999, p. 208.
dc.referencesLossky V., Mystical Theology of the Eastern Church, New York 1976.


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska