Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.contributor.authorOlszewska, Anna
dc.date.accessioned2024-12-03T07:18:00Z
dc.date.available2024-12-03T07:18:00Z
dc.date.issued2024-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53854
dc.description.abstractThe article explores the challenges associated with ensuring accessibility in museums for visitors with various disabilities. The analysis encompasses strategies for implementing technology and universal design to enhance accessibility while preserving esthetic and informational values. The study highlights multimodality as a promising solution integrating different forms of reception within museum collections. Research conducted at the Czartoryski Museum, a branch of the National Museum in Kraków, gathered experiences and opinions from visitors with disabilities regarding current accessibility solutions. The findings suggest that modern museums should offer multiple access channels to meet diverse needs, enabling visitors to effectively utilize resources. Additionally, the engagement of individuals with disabilities in evaluating and co-creating accessible solutions is crucial, as their input provides valuable and constructive insights. These conclusions emphasize the necessity of taking action toward inclusivity, which may contribute to redefining accessibility strategies in museums worldwide.en
dc.description.abstractArtykuł ukazuje wyzwania związane z zapewnieniem dostępności muzeów dla osób odwiedzających z różnymi niepełnosprawnościami. Analiza objęła strategie wdrażania technologii i uniwersalnego designu, aby poprawić dostępność przy zachowaniu wartości estetycznych i informacyjnych. W badaniu ukazano multimodalność jako obiecujące rozwiązanie integrujące różne formy odbioru w zbiorach muzealnych. Badania przeprowadzone w Muzeum Czartoryskich, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, zebrały doświadczenia i opinie odwiedzających z niepełnosprawnościami na temat dostępnych rozwiązań. Wyniki badań pokazują, że nowoczesne muzea powinny oferować wiele kanałów dostępu, aby sprostać różnym potrzebom, umożliwiając odwiedzającym efektywne korzystanie z zasobów. Ponadto zaangażowanie osób z niepełnosprawnościami w ocenę i współtworzenie rozwiązań jest kluczowe, ponieważ ich wkład dostarcza cennych i konstruktywnych spostrzeżeń. Wskazuje to na konieczność podejmowania działań na rzecz inkluzywności, co może przyczynić się do redefinicji strategii dostępności w muzeach na całym świecie.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectuniversal designen
dc.subjectassistive technologiesen
dc.subjectmultimodalityen
dc.subjectdisabilityen
dc.subjectaccessen
dc.subjectprojektowanie uniwersalnepl
dc.subjecttechnologie wspomagającepl
dc.subjectmultimodalnośćpl
dc.subjectniepełnosprawnośćpl
dc.subjectdostępnośćpl
dc.titleShadowing as a Method of Monitoring the Museum Experience of People with Disabilities: Toward a Comprehensive Multimodality Designen
dc.title.alternativeShadowing jako metoda badania doświadczeń muzealnych osób z niepełnosprawnościami: w kierunku kompleksowego projektu multimodalnegopl
dc.typeArticle
dc.page.number256-273
dc.contributor.authorAffiliationŻuchowska-Skiba, Dorota - AGH, University of Kraków, Polanden
dc.contributor.authorAffiliationOlszewska, Anna - AGH, University of Kraków, Re: Senster Lab, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAilisto Heikki, Plomp Johan, Pohjanheimo Lauri, Strömmer Esko (2003), A Physical Selection Paradigm for Ubiquitous Computing, https://www.researchgate.net/publication/220774875_A_Physical_Selection_Paradigm_for_Ubiquitous_Computing [accessed: 15.08.2024].en
dc.referencesBartkowiak-Theron Isabelle, Sappey Jennifer Robyn (2012), The methodological identity of shadowing in social science research, “Qualitative Research Journal”, vol. 12(1), pp. 7–16.en
dc.referencesBellotti Francesco, Berta Riccardo, De Gloria Alessandro, Margarone Massimiliano (2003), Supporting Efficient Design of Mobile HCI, [in:] Luca Chittaro (ed.), Human Computer Interaction with Mobile Devices and Services, Berlin–Heidelberg: Springer, pp. 241–255, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-45233-1_18 [accessed: 15.08.2024].en
dc.referencesBryant Diane Pedrotty, Bryant Brian (2003), Assistive Technology for People with Disability, Boston: Pearson Education.en
dc.referencesCock Matthew, Bretton Molly, Fineman Anna, France Richard, Madge Claire, Sharp Melanie (2018), State of Museum Access: Does Your Museum Website Welcome and Inform Disabled Visitors?, http://vocaleyes.co.uk/state-of-museum-access-2018 [accessed: 3.06.2021].en
dc.referencesDel Chiappa Giacomo, Andreu Luisa, Gallarza Martina G. (2014), Emotions and visitors’ satisfaction at a museum, “International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research”, vol. 8(4), pp. 420–431.en
dc.referencesDubiel Monika (2020), Together or Separated? The Segregative and Integrative Model of Cultural Accessibility for Persons with Disability, “Studia Humanistyczne AGH”, vol. 19(3), pp. 139–156, https://doi.org/10.7494/human.2020.19.3.139en
dc.referencesEardley Alison, Mineiro Clara, Ride Peter, Neves Joselia (2016), Redefining Access: Embracing multimodality, memorability and shared experience in Museums, “Curator: The Museum Journal”, vol. 59(3), pp. 263–286.en
dc.referencesGawron Grzegorz (2015), Universal Design – Projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych, „Roczniki Nauk Społecznych”, vol. 43(1), pp. 125–144.en
dc.referencesGoldberg Larry (2010), Exhibit Design Relating to Low Vision and Blindness: Current Media Technology, Appropriate Application of Technology, Future Research Needs, “White Paper”, Bloomington: Indiana University.en
dc.referencesJiménez Hurtado Catalina, Seibel Claudia, Soler Gallego Silvia (2012), Museums for all. Translation and Interpreting for Multimodal Spaces as a Tool for Universal Accessibility, https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/26955/1/MonTI_04_16_trans.pdf [accessed: 3.06.2022].en
dc.referencesKelly Lynda (2004), Evaluation, research and communities of practice: Program evaluation in museums, “Archival Science”, vol. 4(1–2), pp. 45–69.en
dc.referencesKress Gunther (2010), Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication, London: Routledge.en
dc.referencesKriegstein Katharina von, Giraud Anne-Lise (2006), Implicit multisensory associations influence voice recognition, “PLoS Biology”, vol. 4(10), pp. 326–327.en
dc.referencesLehmann Sandra, Murray Micah M. (2005), The role of multisensory memories in unisensory object discrimination, “Cognitive Brain Research”, vol. 24(2), pp. 326–334.en
dc.referencesMcDonald Seonaidh (2005), Studying actions in context: a qualitative shadowing method for organizational research, “Qualitative Research”, vol. 5(4), pp. 455–473, https://doi.org/10.1177/1468794105056923en
dc.referencesMcManus Paulette M. (1993), Memories as indicators of the impact of museum visits, “Museum Management and Curatorship”, vol. 12(4), pp. 367–380.en
dc.referencesMurray Micah M., Molholm Sophie, Michel Christoph M., Heslenfeld Dirk J., Ritter Walter, Javitt Daniel C., Schroeder Charles E., Foxe John J. (2005), Grabbing your ear: rapid auditory – somatosensory multisensory interactions in low-level sensory cortices are not constrained by stimulus alignment, “Cerebral Cortex”, vol. 15(7), pp. 963–974.en
dc.referencesNyberg Lars, Habib Reza, McIntosh Anthony R., Tulving Endel (2000), Reactivation of encoding-related brain activity during memory retrieval, “Proceedings of the National Academy of Sciences”, vol. 97(20), pp. 11120–11124, https://doi.org/10.1073/pnas.97.20.11120en
dc.referencesOsterman Mark (2017), Accessibility and Technology: Developing a Virtual Access Tour, MW17: Museums and the Web, https://mw17.mwconf.org/paper/accessibility-and-technology-developing-a-virtual-access-tour/ [accessed: 3.06.2022].en
dc.referencesParzyńska Iwona, Żuchowska-Skiba Dorota, Cichy Beata, Gajoch Paulina (2023), Pułapki (nie)dostępności – muzeum w dobie nowoczesnych technologii: na przykładzie Muzeum Narodowego w Krakowie, [in:] Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Mariola Racław, Marta Sałkowska, Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz, Dorota Żuchowska-Skiba (eds.), Niepełnosprawność i edukacja, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 163–177.en
dc.referencesPine Joseph B., Gilmore James H. (1998), Welcome to the experience economy, “Harvard Business Review”, vol. 76, pp. 97–105.en
dc.referencesQuinlan Elizabeth (2008), Conspicuous invisibility: Shadowing as a data collection strategy, “Qualitative Inquiry”, vol. 14(8), pp. 1480–1499.en
dc.referencesRappolt-Schlichtmann Gabrielle, Daley Samantha G. (2013), Providing access to engagement in learning: The potential of Universal Design for Learning in museum design, “Curator: The Museum Journal”, vol. 56(3), pp. 307–321.en
dc.referencesRizzo Alessandra (2019), Museums as disseminators of niche knowledge: Universality in accessibility for all, “Journal of Audiovisual Translation”, vol. 2(2), pp. 92–136.en
dc.referencesRuiz Belén, Pajares José Luis, Utray Francisco, Moreno Lourdes (2011), Design for All in multimedia guides for museums, “Computers in Human Behaviour”, vol. 27(4), pp. 1408–1415.en
dc.referencesSandell Richard (1998), Museums as agents of social inclusion, “Museum Management and Curatorship”, vol. 17(4), pp. 401–418.en
dc.referencesSantoro Carmen, Paternò Fabio, Ricci Giulia, Leporini Barbara (2007), A multimodal Mobile Museum Guide for All, Workshop on Mobile Interaction with the Real World (MIRW 2007), pp. 21–25, https://www.researchgate.net/publication/228569329_A_multimodal_mobile_museum_guide_for_all [accessed: 15.08.2024].en
dc.referencesSeitz Aaron R., Kim Robin, Shams Ladan (2006), Sound facilitates visual learning, “Current Biology”, vol. 16(14), pp. 1422–1427.en
dc.referencesShakespeare Tom (2008), The social model of disability, [in:] Lennard J. Davis (ed.), The Disability Studies Reader, New York–London: Routledge, pp. 214–221.en
dc.referencesSteinfeld Edward, Maisel Jordana (2010), Advancing universal design. The state of the science in universal design: emerging research and development, Buffalo: State University of New York, Bentham eBooks, s. 1–19.en
dc.referencesStory Molly F., Mueller James L., Mace Ronald L. (1998), The universal design file: Designing for people of all ages and abilities, Raleigh: Center for Universal Design – North Carolina State University.en
dc.referencesWeele Simon van der, Bredewold Femmianne (2021), Shadowing as a qualitative research method for intellectual disability research: Opportunities and challenges, “Journal of Intellectual & Developmental Disability”, vol. 46(4), pp. 340–350.en
dc.referencesWyman Bruce, Timpson Corey, Gillam Scott, Bahram Sina (2016), Inclusive design: From approach to execution, https://mw2016.museumsandtheweb.com/paper/inclusive-design-from-approach-to-execution/ [accessed: 20.09.2024].en
dc.contributor.authorEmailŻuchowska-Skiba, Dorota - zuchowska@agh.edu.pl
dc.contributor.authorEmailOlszewska, Anna - aolsz@agh.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.4.12
dc.relation.volume20


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0