Perswazyjne środki językowe zastosowane w tematach internetowej korespondencji handlowej (na przykładzie marek odzieżowych Esotiq i Triumph)
Streszczenie
The topics of commercial correspondence are an element of broadly understood branding. Their goal is to maintain contact with the customer or interest potential buyers in the offered products or services by bringing them closer to the recipient. The number of messages sent to the modern technological consumer is enormous, which means that many of these types of messages remain unread and/or ignored. The primary goal of text creators is to retain the attention of the recipient-consumer by using an unconventional e-mail header. This linguistic analysis includes the study of persuasive linguistic means in the titles of e-mails of lingerie brands (Esotiq and Triumph), determining their lexical, grammatical and graphic determinants, which constitute a set that allows shaping the image of each of them.E-mail headers are treated as genres of statements, forming a resource in a temporal distance, they were treated as genres in the form of a collection due to their monothematic nature, expressive and compositionally load-bearing textual frame. Tematy korespondencji handlowej stanowią element szeroko pojętego brandingu. Ich celem jest utrzymanie kontaktu z klientem lub zainteresowanie potencjalnych nabywców oferowanymi produktami czy usługami poprzez zbliżenie do odbiorcy. Liczba wiadomości przesyłanych do współczesnego stechnicyzowanego konsumenta jest ogromna, przez co wiele z tych gatunków wypowiedzi pozostaje nieodczytanych i/lub zignorowanych. Celem nadrzędnym kreatorów tekstów jest zatrzymanie uwagi odbiorcy-konsumenta poprzez zastosowanie nieszablonowego nagłówka e-maila. Niniejsza analiza lingwistyczna obejmuje badanie perswazyjnych środków językowych w tytułach e-maili marek bieliźniarskich (Esotiq i Triumph), z wyznaczeniem ich leksykalnych, gramatycznych i graficznych determinant, które stanowią zbiór pozwalający na ukształtowanie wizerunku każdej z nich.