Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKasprzak, Tomasz
dc.date.accessioned2025-03-10T10:34:28Z
dc.date.available2025-03-10T10:34:28Z
dc.date.issued2025-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54914
dc.description.abstractThe aim of the article is to show the conditions for taking up work and employment opportunities for deafblind people in Poland. The study is a report on research that the author carried out in 2022–2023 among deafblind people and people associated with the deafblind community (including a volunteer and a translator-guide). As part of them, 10 autobiographical narrative interviews were conducted. The deafblind people examined by the author experienced stereotypical perception and reluctance to employ them. The research results indicate the need to create vocational schools addressed exclusively to deafblind students. Both institutional and non-institutional support from the community is important in entering the labor market. The research is located within disability studies and deafblind studies.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie uwarunkowań podejmowania pracy przez osoby głuchoniewidome w Polsce oraz ich szans zatrudnieniowych. Opracowanie jest relacją z badań, które autor zrealizował w latach 2022–2023 wśród osób głuchoniewidomych oraz osób związanych ze środowiskiem osób głuchoniewidomych (m.in. z wolontariuszką i tłumaczem-przewodnikiem). W ich ramach przeprowadzono dziesięć autobiograficznych wywiadów narracyjnych. Badane przez autora osoby głuchoniewidome doświadczyły stereotypowego postrzegania i niechęci do ich zatrudnienia. Wyniki badań wskazują na potrzebę tworzenia szkół zawodowych skierowanych wyłącznie do uczniów głuchoniewidomych, a następnie wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego ze strony środowiska w wejściu na rynek pracy. Badania lokowane są w obrębie disability studies i deaf blind studies.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectdeafblind peopleen
dc.subjectlabor marketen
dc.subjectprofessional activationen
dc.subjectosoba głuchoniewidomapl
dc.subjectrynek pracypl
dc.subjectaktywizacja zawodowapl
dc.title„Były problemy ze znalezieniem pracy”. Doświadczenia osób głuchoniewidomych na rynku pracypl
dc.title.alternative“There Were Problems with Finding a Job”: The Experiences of Deafblind People in the Labor Marketen
dc.typeArticle
dc.page.number54-75
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBloeming-Wolbrink Kitty A., Janseen Marleen J., Weerth Carolina de, Ruijssenaars Wied A.J.J.M., Sweep Fred C.G.J., Eijsbouts Agnes, Riksen-Walraven J. Marianne A. (2012), Stress in adults with congenital deafblindness and an intellectual disability: Information from their cortisol curves, „British Journal of Visual Impairment”, vol. 30(3), s. 149–159, https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0264619612456375#tab-contributors [dostęp: 5.03.2024].pl
dc.referencesBodsworth Sarah M., Clare Isabel C.H., Simblett Sara K., Deafblind UK (2011), Deafblindness and mental health: Psychological distress and unmet need among adults with dual sensory impairment, „British Journal of Visual Impairment”, vol. 29(1), s. 6–26, https://doi.org/10.1177/0264619610387495pl
dc.referencesCharmaz Kathy (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesEhn Mattias, Möller Kerstin, Danermark Berth, Möller Claes (2016), The Relationship between Work and Health in Persons with Usher Syndrome Type 2, „Journal of Visual Impairment & Blindness”, vol. 110(4), s. 233–244, https://doi.org/10.1177/0145482X1611000403pl
dc.referencesEhn Mattias, Wahlqvist Moa, Möller Claes, Anderzén-Carlsson Agneta (2020), The lived experiences of work and health of people living with deaf-blindness due to Usher syndrome type 2, „International Journal of Qualitative Studies in Health and Well-being”, vol. 15(1), s. 1–12, https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1846671pl
dc.referencesEllis Liz, Hodges Liz (2013), Life and change with Usher. The experiences of diagnosis for people with Usher Syndrome, Birmingham: University of Birmingham.pl
dc.referencesGąciarz Barbara (2014), Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji aktywizacji społecznej, „Studia Socjologiczne”, nr 2(213), s. 15–42.pl
dc.referencesGąciarz Barbara, Giermanowska Ewa (red.) (2009), Zatrudniając niepełnosprawnych: wiedza, opinie i doświadczenia pracodawców, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa (2016), Niepełnosprawni. Ukryty segment polskiego rynku pracy, „Prakseologia”, nr 158, t. 1, s. 275–298.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa (2018), O roli socjologii i socjologów w diagnozowaniu i wspieraniu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, [w:] Łukasz Koperski (red.), Niepełnosprawność w socjologii. Stan obecny i perspektywy rozwoju, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 43–60.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa, Racław Mariola (2014), Pomiędzy polityką życia, emancypacją i jej pozorowaniem. Pytania o nowy model polityki społecznej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych, „Studia Socjologiczne”, nr 2(213), s. 107–127.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa, Kumaniecka-Wiśniewska Agnieszka, Racław Mariola, Zakrzewska-Manterys Elżbieta (2015), Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa (red.) (2014), Zatrudniając niepełnosprawnych. Dobre praktyki pracodawców w Polsce i innych krajach Europy, Kraków: Wydawnictwo AGH.pl
dc.referencesGlaser Barney G. (1978), Theoretical Sensitivity. Advances in the Methodology of Grounded Theory, San Francisco: The Sociology Press.pl
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.referencesJakoniuk-Diallo Anna (2020), Formy komunikacji wykorzystywane w porozumiewaniu się osób głuchoniewidomych, „Studia Edukacyjne”, nr 57, s. 67–75, https://doi.org/10.14746/se.2020.57.5pl
dc.referencesKaźmierska Kaja, Waniek Katarzyna (2020), Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142-868-2pl
dc.referencesKocejko Magdalena (2017), Specyfika zatrudnienia wspomaganego osób głuchoniewidomych, [w:] Ewa Domagała-Zyśk, Grzegorz Wiącek, Małgorzata Książek (red.), Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności, Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 215–230.pl
dc.referencesKodeks etyki socjologa (2012), https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf [dostęp: 5.03.2024].pl
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesMasłyk Tomasz (2023), Osoby z niepełnosprawnościami w pracy. Analiza porównawcza cech pracy i oceny satysfakcji z pracy osób z niepełnosprawnościami i osób sprawnych, „Polityka Społeczna”, nr 9, s. 8–16.pl
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (2021), Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych przez powiatowe urzędy pracy, https://www.nik.gov.pl/plik/id,25417,vp,28178.pdf [dostęp: 5.03.2024].pl
dc.referencesRacław Mariola (2018), Sprawny badacz wśród niepełnosprawnych badanych. Wybrane etyczne i polityczne ograniczenia procesu gromadzenia i upowszechniania danych, „Societas/Communitas”, nr 2(2), s. 161–180.pl
dc.referencesRymsza Marek (2013), Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.pl
dc.referencesRymsza Marek (2016), Niepełnosprawny jako aktywny obywatel – problematyka integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych w Polsce, [w:] Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski (red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–46, https://doi.org/10.18778/8088-074-0.02pl
dc.referencesSecond Global Report on the Situation of Persons with Deafblindness. Good Practices and Recommendation for the Inclusion of Persons with Deafblindness (2023), https://wfdb.eu/wp-content/uploads/2023/03/ENG_WFDB-2nd-Global-Report_-FINAL-V6.pdf [dostęp: 5.03.2024].pl
dc.referencesSimcock Peter (2016), One of society’s most vulnerable groups? A systematically conducted literature review exploring the vulnerability of deafblind people, „Health & Social Care in the Community”, vol. 25(3), s. 813–839, https://doi.org/10.1111/hsc.12317pl
dc.referencesTowarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym (2016), Głuchoniewidomi w Polsce 2016, Warszawa.pl
dc.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776).pl
dc.referencesWojda Piotr, Kozłowski Grzegorz (2021), Wspieranie osób głuchoniewidomych w komunikowaniu się i przewodnictwie w świetle polskich rozwiązań prawnych i nowych propozycji, „Rocznik Przekładoznawczy”, nr 16, s. 229–255, https://doi.org/10.12775/RP.2021.011pl
dc.referencesZaorska Marzenna (1998), Rewalidacja indywidualna głuchoniewidomych dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie studium przypadku, [w:] Stanisław Kowalik, Augustyn Bańka (red.), Perspektywy rehabilitacji osób głuchoniewidomych, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, s. 121–130.pl
dc.contributor.authorEmailtomasz.kasprzak@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.21.1.03
dc.relation.volume21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/