Show simple item record

dc.contributor.authorLetkiewicz, Ewa
dc.date.accessioned2025-03-25T12:04:15Z
dc.date.available2025-03-25T12:04:15Z
dc.date.issued2024-06-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55083
dc.description.abstractJohn L. Austin’s 1960s speech act theory marked an important turn in the study of performativity and causality. Jacques Derrida in 1972 pointed out that not only speech but also writing has performative, causal powers of action. At the end of the 1990s, attention was drawn to the causality of things (objects) as active creators of social life, non-human entities and the induced changes created by them in cooperation with humans. Among objects, jewellery has a particular causal power.In this article, I propose to address the practices associated with cast-iron patriotic jewellery, created between 1806 and 1814 in the wave of patriotic exultation in Prussia’s war against Napoleon, exploring the effects exerted on the spectators viewing it, the results and the changes it caused in social and cultural reality.en
dc.description.abstractTeoria aktów mowy Johna L. Austina z lat 60. XX wieku stała się ważnym zwrotem w badaniach nad performatywnością i sprawczością. Jacques Derrida w 1972 roku wskazał, że nie tylko mowa, ale też pismo ma performatywną, sprawczą moc działania. Pod koniec lat 90. XX wieku zwrócono uwagę na sprawczość rzeczy (przedmiotów) jako aktywnych kreatorów życia społecznego, bytów nie-ludzkich i wywołane przez nie zmiany powstałe w kooperacji z ludźmi. Wśród przedmiotów szczególną moc sprawczą ma biżuteria.W niniejszym artykule proponuję odniesienie się do praktyk związanych z żeliwną biżuterią patriotyczną, powstałą w latach 1806–1814 na fali uniesień patriotycznych w wojnie Prus z Napoleonem, zbadanie skutków wywieranych na oglądających ją widzach, rezultatów i zmian, jakie spowodowały w społecznej i kulturowej rzeczywistości.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectiron patriotic jewelleryen
dc.subject19th centuryen
dc.subjectżeliwna biżuteria patriotycznapl
dc.subjectXIX wiekpl
dc.titleO performatywności biżuterii. Żeliwna biżuteria patriotycznapl
dc.title.alternativeOn the performativity of jewellery. Cast iron patriotic jewelleryen
dc.typeArticle
dc.page.number123-136
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Nauk o Kulturzepl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesAUSTIN 1993 – John Langshaw Austin, Jak działać słowami, [w:] idem, Mówienie i poznawanie, tłum. Bohdan Chwedończuk, przekład przejrzał Jan Woleński, Warszawa 1993.pl
dc.referencesCHOMĘTOWSKI 1876 – Władysław Chomętowski, Pamiętnik Feliksa hr. Łubieńskiego ministra sprawiedliwości, Warszawa 1876.pl
dc.referencesCHWALBA 2008 – Andrzej Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008.pl
dc.referencesCLIFFORD 1971 – Anne Clifford, Cut-Steel and Berlin Iron Jewellery, Bath 1971.pl
dc.referencesDEMANDT 2003 – Philipp Demandt, Luisenkult. Die Unsterblichkeit der Königin von Preußen, Köln 2003, s. 225, 226.pl
dc.referencesDE MARINIS 2013 – Marco De Marinis, Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem, [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. Ewa Bal, Wanda Świątkiewicz, Kraków 2013, s. 20–29.pl
dc.referencesDERRIDA 1972 – Jacques Derrida, Sygnatura zdarzenie kontekst, [w:] idem, Pismo filozofii, tłum. Bogdan Banasiuk, Kraków 1992, s. 278 282.pl
dc.referencesDĘBOWSKA 2000 – Elżbieta Dębowska, Dziewiętnastowieczna biżuteria żeliwna, Gliwice 2000, [b.p.].pl
dc.referencesDĘBOWSKA 2006 – Elżbieta Dębowska, Królewska Pruska Odlewnia Żeliwa w Gliwicach, [w:] Barbara Friedhofen, Elżbieta Dębowska, Elisabeth Bartel, Europäischer Eisenkunstguss Die Königlich-Preußische Eisengießereien Glwice, Berlin, Sayn. Żeliwo europejskie Królewskie Pruskie Odlewnie Żeliwa, Sayn 2006, s. 87–115.pl
dc.referencesDictionary 1890 – A Dictionary of Greek and Roman Antiquities, ed. by William Smith, William Wayate, G. E. Marindin, London 1890, [online] https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.04.0063:entry=anulus-cn [dostęp: 13.10.2023].pl
dc.referencesDOMAŃSKA 2006 – Ewa Domańska, Ku historii nieantropocentrycznej, [w:] eadem, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006, s. 104–127.pl
dc.referencesEleonore Prochaska [b.d.] – Eleonore Prochaska [online] https://pl.wikipedia.org/wiki/Eleonore_Prochaska [dostęp: 2.11.2023].pl
dc.referencesESTREICHER 1935 – Karol Estreicher, Zniszczenie polskich insygniów koronnych, „Przegląd Współczesny”, t. 52, 1935.pl
dc.referencesFIELD 2019 – Jemma Field, A’Cipher of A and C set on the one Syde witf diamonds’: Anna of Denmark’s Jewellery and the Politics of Dynastic Display, [w:] Sartorial Politics in Early Modern Europe: Fashioning Women, red. Erin Griffey, Amsterdam 2019, s. 139–160.pl
dc.referencesFILIPIAK 2021 – Karolina Filipiak, Lorelei czeka. Opowieści o Niemczech, Kraków 2021.pl
dc.referencesFRIEDHOFEN/DĘBOWSKA/BARTEL 2006 – Barbara Friedhofen, Elżbieta Dębowska, Elisabeth Bartel, Europäischer Eisenkunstguss Die Königlich-Preußische Eisengießereien Gliwice, Berlin, Sayn. Żeliwo europejskie Królewskie Pruskie Odlewnie Żeliwa, Sayn 2006, s. 10–13.pl
dc.referencesGALIK 2007 – Piotr Galik, Krzyż Żelazny, „Odkrywca” 2007, nr 2, s. 47–49.pl
dc.referencesGIEYSZTOR 1978 – Aleksander Gieysztor, Spektakl i liturgia – polska koronacja królewska, [w:] Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza, red. Bronisław Geremek, Wrocław 1978, s. 9–23.pl
dc.referencesGOFFMAN 2008 – Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak, wstęp Jerzy Szacki, Warszawa 2008.pl
dc.referencesLETKIEWICZ 2021 – Ewa Letkiewicz, Konteksty polskiej biżuterii patriotycznej. Konfederacja barska i powstania narodowe w XIX wieku. Historia kulturowa, Lublin 2021.pl
dc.referencesLETKIEWICZ 2022 – Ewa Letkiewicz, Kolczyki jako medium komunikacji niewerbalnej, [w:] Wszystko na mojej głowie, red. Małgorzata Wrześniak, Norbert Mojżyn, Warszawa 2022, s. 39–53.pl
dc.referencesMANN 2007 – Golo Mann, Niemieckie dzieje w XIX i XX wieku, Olsztyn 2007.pl
dc.referencesMaria Anna Amalie [b.d.] – Maria Anna Amalie z Hesji-Homburga, [online] https://de.metapedia.org/wiki/Maria_Anna_Amalie_von_Hessen-Homburg [dostęp: 1.11.2023].pl
dc.referencesMARQUARDT 1989 – Brigitte Marquardt, Schmuck. Klassizismus und Biedermeier 1780–1850. Deutschland, Ősterreich, Schweiz, Monachium–Berlin 1989.pl
dc.referencesMÜNKLER 2013 – Herfried Münkler, Mity Niemców, tłum. Andrzej Kopacki, Warszawa 2013.pl
dc.referencesPerformans, performatywność… 2013 – Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Kraków 2013.pl
dc.referencesSCHACHNER 2006 – Richard Schachner, Performatyka: Wstęp, tłum. Tomasz Kubikowski, Wrocław 2006.pl
dc.referencesWOUTERS 2019 – Kim Wouters, What is the history behind wearing earrings?, Baunat, 2019, [online], https://www.baunat.com/en/golden-earrings-history-political-culture [dostęp: 13.09.2023].pl
dc.contributor.authorEmailewaletkiewicz@umcs.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.17.06
dc.relation.volume1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/