dc.contributor.author | Pacek, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2025-04-25T09:26:38Z | |
dc.date.available | 2025-04-25T09:26:38Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.other | RPS4745 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55435 | |
dc.description | Z uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Pomimo że od śmierci Tadeusza Kantora minęło już wiele lat, zainteresowanie jego twórczością nie maleje i wciąż przybywa nowych publikacji poświęconych temu artyście. Początkowo polska krytyka sztukę Tadeusza Kantora utożsamiała z ruchami awangardowymi, jednakże artysty tego nie uznawano za oryginalnego, postrzegano go raczej jako twórcę wtórnego wobec zagranicznych wzorców, jako naśladowcę obcych pomysłów, ulegającego wpływom chwilowych, zagranicznych mód w sztuce. Nie wszystkie opinie o nim były pozytywne. W latach pięćdziesiątych, po jego odczytach dla studentów o współczesnej sztuce, przylgnęły do niego określenia formułowane przez komentatorów sztuki: ,,komiwojażer nowinek", ,,sejsmograf aktualności ". Sytuacja zmieniła się po premierze „Umarłej klasy”, która została entuzjastycznie przyjęta przez publiczność i krytykę całego świata, nie wykluczając Polski. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Tadeusz Kantor | pl_PL |
dc.subject | Teatr Śmierci | pl_PL |
dc.subject | Umarła klasa | pl_PL |
dc.subject | awangarda | pl_PL |
dc.subject | Denis Bablet | pl_PL |
dc.title | Idea i realność teatru śmierci Tadeusza Kantora | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 378 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury i Sztuk Audiowizualnych, Katedra Teorii Dramatu | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kuligowska-Korzeniewska, Anna | |