Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrzeczewski, Kacper
dc.date.accessioned2025-04-26T06:30:06Z
dc.date.available2025-04-26T06:30:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55440
dc.description.abstractW niniejszej rozprawie doktorskiej skupiono się na połączeniu analizy językowej i ramowej newsów w serwisach informacyjnych w telewizji publicznej (TVP1 – „Wiadomości”) i komercyjnej (TVN – „Fakty”) w Polsce. Cele tej pracy to z jednej strony zaprezentowanie triangulacji powyższych metod badawczych, która pozwoliła na badanie frame interior analysis, a więc wnętrza ramy. Z drugiej strony to dostarczenie odpowiedzi, jak serwisy informacyjne kreują językowy wizerunek kandydatów w newsach – za pomocą jakich narzędzi (środków językowych i ram). Materiał badawczy dotyczy okresu kampanii prezydenckiej w 2020 roku (15.05.2020 – 10.07.2020). Podzielono ją na trzy etapy (15.05.2020 – 2.06.2020 [okres od deklaracji startu Rafała Trzaskowskiego w wyborach do ogłoszenia ich nowego terminu]), 3.06.2020 – 26.06.2020 [okres poprzedzający I turę], 29.06.2020 – 10.07.2020 [okres między I a II turą]), a newsy na trzy kategorie (w zależności od tego, jaką rolę w prezentowanej relacji pełnili kandydaci – pierwszoplanową, drugoplanową czy dalszoplanową). Newsy występujące w serwisach przypisywano do ram: ekonomii, konfliktu, ludzkiego interesu, odpowiedzialności lub moralności. Wybór ram nastąpił na podstawie publikacji takich autorów jak: H. A. Semetko i P. M. Valkenburg [2000] oraz W. R. Neuman, M. R. Just i A. N. Crigler [1992]. Operacjonalizacji ram dokonano w oparciu o publikację M. Palczewskiego [2011]. Analiza retoryczno-erystyczna polegała natomiast na odnalezieniu tropów i figur retorycznych, sofizmatów oraz zabiegów argumentacyjnych wykorzystanych do stworzenia wiadomości przez nadawców serwisów informacyjnych.pl_PL
dc.description.abstractThis doctoral dissertation focuses on combining linguistic and frame analysis of news in the TV news services on public television (TVP1 – "Wiadomości") and commercial television (TVN – "Fakty") in Poland. The aim of this work seeks to present a combination of research methods – rhetorical-eristic and frame analysis, which allowed for the study of frame interior analysis. Moreover, the dissertation aims to provide an answer to the question of how TV news services create the linguistic image of candidates in news using different tools (linguistic resources and frames). The research material concerns the period of the presidential campaign in 2020 (15.05.2020 – 10.07.2020). It was divided into three stages (15.05.2020 – 2.06.2020 [the period from Rafał Trzaskowski’s declaration of running in the election to announcing its new date]), 3.06.2020 – 26.06.2020 [the period preceding the first ballot], 29.06.2020 – 10.07.2020 [the period between the first and the second ballot]), and the news into three categories (depending on the candidates’ position in the presented news – primary, secondary or insignificant). Pieces of news can be assigned to one of the frames including economy, conflict, human interest, responsibility or morality. The selection of frames based on the publications of authors such as: H. A. Semetko, P. M. Valkenburg [2000] and W. R. Neuman, M. R. Just, A. N. Crigler [1992]. The operationalization of frames was based on the publication by M. Palczewski [2011]. The rhetorical-eristic analysis consisted on finding tropes, rhetorical figures, eristic tricks and argumentative devices used to create the message by the senders in TV news services.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectretorykapl_PL
dc.subjectframingpl_PL
dc.subjectjęzykowe kreowanie wizerunkupl_PL
dc.subject„Wiadomości”pl_PL
dc.subject„Fakty”pl_PL
dc.subjectrhetoricpl_PL
dc.subjectframingpl_PL
dc.subjectlinguistic image creationpl_PL
dc.subject"Wiadomości"pl_PL
dc.subject"Fakty"pl_PL
dc.titleJęzykowe kreowanie wizerunku kandydatów a koncepcja framingu. Kampania prezydencka 2020 w Polsce w „Wiadomościach” i „Faktach”pl_PL
dc.title.alternativeLinguistic Creation of Candidates’ Image and the Concept of Framing. The 2020 presidential campaign in Poland in »Wiadomości« and »Fakty«pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number429pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UŁpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteZ Uniwersytetem Łódzkim związany od czasów studenckich – ukończył na nim kierunek Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna I i II stopnia. Następnie przygotował rozprawę doktorską z zakresu językoznawstwa (wykorzystywanie języka w mediach do kreowania wizerunku kandydatów w kampanii prezydenckiej). Zainteresowania badawcze: lingwistyka mediów (szczególnie w aspektach retoryki i erystyki), analiza zawartości mediów, agenda-setting i framing, postprawda, logowizualność, górskie ekspedycje.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkacper.krzeczewski@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorHabrajska, Grażyna
dc.dissertation.directorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.dissertation.reviewerBogołębska, Barbara
dc.dissertation.reviewerLeśniczak, Rafał
dc.dissertation.reviewerLoewe, Iwona
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord