dc.contributor.author | Sadowska, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2025-05-05T09:19:20Z | |
dc.date.available | 2025-05-05T09:19:20Z | |
dc.date.issued | 2000 | |
dc.identifier.other | RPS4040 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55511 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Autorka rozprawy proponuje wprowadzenie terminu “sztuka postludowa” jako określenie całego powojennego nurtu sztuki wiejsko-małomiasteczkowej. Nurt ten obejmuje dwa zasadnicze prądy zarysowane po opracowaniu materiałów terenowych. Jest to: sztuka postludowa tradycyjna przechowująca z różnych względów wartości typowe dla dawnej sztuki ludowej (są to na ogół względy marketingowe) oraz sztuka postludowa nowoczesna oparta o rozwiązania niewystępujące w dawnej sztuce ludowej. Ważnym postulatem badawczym jest spojrzenie na szeroko rozumianą twórczość ludową z perspektywy należnej sztuce, która podlega naturalnym przeobrażeniom. Dysertacja składa się z trzech części: pierwszej – historycznej, opartej o materiał źródłowy, drugiej – teoretycznej, zawierającej główne założenia teoretyczne sformułowane na potrzeby tej pracy, trzeciej – empirycznej, opartej o materiał zgromadzony w czasie badań terenowych. Zaplanowane badania terenowe składały się z trzech etapów. Realizowane były w latach 1997–1999, na trzech odrębnych, specjalnie w tym celu wybranych terenach badawczych: (1) pierwsze objęły tereny Kaszub, a ściśle okolice Wdzydz Kiszewskich; odbywały się we wrześniu 1997 r.; (2) drugie skoncentrowały się na terenach byłego województwa nowosądeckiego; były prowadzone w lipcu 1998 r.; (3) trzeci, ostatni etap, objął okolice byłego województwa radomskiego; został przeprowadzony w lipcu 1999 r. Dodatkowo do pracy dołączony został aneks prezentujący sylwetki trzech – wybranych przez wzgląd na różnorodność postaw twórczych – artystów z rejonów objętych badaniami. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | sztuka postludowa | pl_PL |
dc.subject | badania etnograficzne | pl_PL |
dc.subject | sztuka ludowa | pl_PL |
dc.subject | artyści ludowi | pl_PL |
dc.subject | studium etnologiczne sztuki ludowej | pl_PL |
dc.title | Etnologiczne studium współczesnych twórców postludowych | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 258+15 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny | pl_PL |
dc.dissertation.director | Baranowski, Władysław | |