Show simple item record

dc.contributor.authorSadowska, Joanna
dc.date.accessioned2025-05-05T09:19:20Z
dc.date.available2025-05-05T09:19:20Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.otherRPS4040
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55511
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractAutorka rozprawy proponuje wprowadzenie terminu “sztuka postludowa” jako określenie całego powojennego nurtu sztuki wiejsko-małomiasteczkowej. Nurt ten obejmuje dwa zasadnicze prądy zarysowane po opracowaniu materiałów terenowych. Jest to: sztuka postludowa tradycyjna przechowująca z różnych względów wartości typowe dla dawnej sztuki ludowej (są to na ogół względy marketingowe) oraz sztuka postludowa nowoczesna oparta o rozwiązania niewystępujące w dawnej sztuce ludowej. Ważnym postulatem badawczym jest spojrzenie na szeroko rozumianą twórczość ludową z perspektywy należnej sztuce, która podlega naturalnym przeobrażeniom. Dysertacja składa się z trzech części: pierwszej – historycznej, opartej o materiał źródłowy, drugiej – teoretycznej, zawierającej główne założenia teoretyczne sformułowane na potrzeby tej pracy, trzeciej – empirycznej, opartej o materiał zgromadzony w czasie badań terenowych. Zaplanowane badania terenowe składały się z trzech etapów. Realizowane były w latach 1997–1999, na trzech odrębnych, specjalnie w tym celu wybranych terenach badawczych: (1) pierwsze objęły tereny Kaszub, a ściśle okolice Wdzydz Kiszewskich; odbywały się we wrześniu 1997 r.; (2) drugie skoncentrowały się na terenach byłego województwa nowosądeckiego; były prowadzone w lipcu 1998 r.; (3) trzeci, ostatni etap, objął okolice byłego województwa radomskiego; został przeprowadzony w lipcu 1999 r. Dodatkowo do pracy dołączony został aneks prezentujący sylwetki trzech – wybranych przez wzgląd na różnorodność postaw twórczych – artystów z rejonów objętych badaniami.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectsztuka postludowapl_PL
dc.subjectbadania etnograficznepl_PL
dc.subjectsztuka ludowapl_PL
dc.subjectartyści ludowipl_PL
dc.subjectstudium etnologiczne sztuki ludowejpl_PL
dc.titleEtnologiczne studium współczesnych twórców postludowychpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number258+15pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.dissertation.directorBaranowski, Władysław


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe