Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSadowska, Joanna
dc.date.accessioned2025-05-05T09:19:20Z
dc.date.available2025-05-05T09:19:20Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.otherRPS4040
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55511
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractAutorka rozprawy proponuje wprowadzenie terminu “sztuka postludowa” jako określenie całego powojennego nurtu sztuki wiejsko-małomiasteczkowej. Nurt ten obejmuje dwa zasadnicze prądy zarysowane po opracowaniu materiałów terenowych. Jest to: sztuka postludowa tradycyjna przechowująca z różnych względów wartości typowe dla dawnej sztuki ludowej (są to na ogół względy marketingowe) oraz sztuka postludowa nowoczesna oparta o rozwiązania niewystępujące w dawnej sztuce ludowej. Ważnym postulatem badawczym jest spojrzenie na szeroko rozumianą twórczość ludową z perspektywy należnej sztuce, która podlega naturalnym przeobrażeniom. Dysertacja składa się z trzech części: pierwszej – historycznej, opartej o materiał źródłowy, drugiej – teoretycznej, zawierającej główne założenia teoretyczne sformułowane na potrzeby tej pracy, trzeciej – empirycznej, opartej o materiał zgromadzony w czasie badań terenowych. Zaplanowane badania terenowe składały się z trzech etapów. Realizowane były w latach 1997–1999, na trzech odrębnych, specjalnie w tym celu wybranych terenach badawczych: (1) pierwsze objęły tereny Kaszub, a ściśle okolice Wdzydz Kiszewskich; odbywały się we wrześniu 1997 r.; (2) drugie skoncentrowały się na terenach byłego województwa nowosądeckiego; były prowadzone w lipcu 1998 r.; (3) trzeci, ostatni etap, objął okolice byłego województwa radomskiego; został przeprowadzony w lipcu 1999 r. Dodatkowo do pracy dołączony został aneks prezentujący sylwetki trzech – wybranych przez wzgląd na różnorodność postaw twórczych – artystów z rejonów objętych badaniami.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectsztuka postludowapl_PL
dc.subjectbadania etnograficznepl_PL
dc.subjectsztuka ludowapl_PL
dc.subjectartyści ludowipl_PL
dc.subjectstudium etnologiczne sztuki ludowejpl_PL
dc.titleEtnologiczne studium współczesnych twórców postludowychpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number258+15pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.dissertation.directorBaranowski, Władysław


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe