Model rzeczywistości teatralnej w estetyce i dramaturgii klasycznego teatru indyjskiego
Streszczenie
Praca jest próbą opisania modelu rzeczywistości teatralnej w klasycznym teatrze indyjskim. W przeprowadzonej analizie główny akcent położony jest na zagadnienia wyszczególnione w tytule rozprawy, tzn. dotyczące problematyki dramatu i estetycznej koncepcji teatru indyjskiego. Istnieją jednak ważne przesłanki, przemawiające za tym, by do omawianych zagadnień włączyć również problem taki jak: kontekst religijny i filozoficzny teatru indyjskiego, i to nie jedynie w celu wskazania szeroko rozumianego tła kulturowego, ale dla uzmysłowienia organicznego związku między indyjską wizją rzeczywistości, a modelem teatru indyjskiego. Tak więc pytanie o model rzeczywistości teatralnej jest implicite pytaniem o model rzeczywistości w ogóle. Jego dodatkowym aspektem jest ponadto kwestia dotycząca podmiotów, czy też lepiej podmiotu rzeczywistości teatralnej. Problem ten poruszył jeden z najsłynniejszych estetyków indyjskich Abhinawagupta, który jako jeden z pierwszych
rozważał tę kwestię.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: