Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGralińska-Toborek, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-05-15T06:50:07Z
dc.date.available2025-05-15T06:50:07Z
dc.date.issued2025-02-28
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55585
dc.description.abstractFriedensreich Hundertwasser’s architecture sparks controversy and stirs emotions. For tourists and residents, it is an attraction that elicits enthusiasm, while specialists often regard it as a curiosity. His aesthetic elements – kitsch, camp, bricolage, DIY, and ecology – appeal to contemporary users and motivate their creativity. An extraordinary example is a community of homeless people in Jaworzno (Poland), who revitalized an old, over-century-old building gifted by the city authorities and are renovating another in Hundertwasser's style. Their fascination with Hundertwasser stems not just from admiration for his buildings but from his ideas in numerous manifestos. A deeper reading of his texts and personal experience of his art allowed amateurs to identify with his pro-environmental and pro-social views, actualizing them in place-making activities. This community’s efforts reflect the vitality of Hundertwasser’s aesthetics and architectural theory, encouraging creativity and action as part of the broader DIY culture.en
dc.description.abstractArchitektura Friedensreicha Hundertwassera wywołuje kontrowersje i emocje. Dla turystów i mieszkańców jest atrakcją, która budzi entuzjazm, podczas gdy specjaliści często uważają ją jedynie za ciekawostkę. Estetyczne aspekty tej architektury: kicz, kamp, bricolage, majsterkowanie i ekologia – przemawiają do współczesnych użytkowników i motywują ich do własnych działań. Nadzwyczajnym przykładem w Polsce jest społeczność bezdomnych w Jaworznie (Stowarzyszenie Betlejem), którzy odnowili stary, ponad stuletni budynek podarowany przez władze miasta i odnawiają kolejny w stylu Hundertwassera. Ich fascynacja Hundertwasserem wynika nie tylko z podziwu dla jego budynków, ale także jego idei zawartych w licznych manifestach. Głębsza lektura tekstów austriackiego artysty i osobiste doświadczenie jego sztuki pozwoliły amatorom utożsamić się z jego proekologicznymi i prospołecznymi poglądami i urzeczywistnić je w działaniach na rzecz kształtowania miejsca. Wysiłki tej społeczności odzwierciedlają witalność estetyki i teorii architektonicznej Hundertwassera, zachęcając do kreatywności i działania jako części szerszej kultury DIY.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;44pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectHundertwasseren
dc.subjectBethleem Association in Jaworznoen
dc.subjectDIY aestheticsen
dc.subjectHundertwasserpl
dc.subjectStowarzyszenie Betlejem Jaworznopl
dc.subjectestetyka DIYpl
dc.titleThe Leftovers Manifesto – About the Viability of Friedensreich Hundertwasser's Ideasen
dc.title.alternativeManifest resztek – o żywotności idei Friedensreicha Hundertwasserapl
dc.typeArticle
dc.page.number143-167
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesBarak, N. (2022). Friedensreich Hundertwasser (1928–2000). Architectural Review, 18. Available online: https://www.architectural-review.com/essays/reputations/friedensreich-hundertwasser [accessed: 09.11.2024].en
dc.referencesBroch, H. (1969). Notes on the Problem of Kitsch. In: Dorfles, G. (ed.), Kitsch. An Anthology of Bad Taste. London: Studio Vista.en
dc.referencesDanto, A. C. (1996), The Nation. July 29/August 5, p. 30–34.en
dc.referencesFinn, D. (2014). DIY urbanism: implications for cities. Journal of Urbanism, 7 (4), p. 381–398. http://dx.doi.org/10.1080/17549175.2014.891149en
dc.referencesFrancis, P. (2013), Apostolic Exhortation Evangelii Gaudium of The Holy Father Francis to The Bishops, Clergy, Consecrated Persons and the Lay Faithful on the Proclamation of the Gospel In Today’s World. Available online: https://www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesFürst, A. Ch. (2002). Hundertwasser, 1928–2000: Catalogue Raisonné, vol. 2. Cologne: Taschen.en
dc.referencesGralińska-Toborek, A. (2018), Art of serenity. Aestetic function of humor in Street Art. In: Blanché U. and Hoppe I. (eds.), Urban Art: Creating the Urban with Art. Proceedings of the International Conference at Humboldt-Universität zu Berlin. Lisbon: Urban Creativity, pp.73-80.en
dc.referencesJohnson, Ch. (2012). Bricoleur and Bricolage: From Metaphor to Universal Concept. Paragraph 35 (3), p. 355–372. https://doi.org/10.3366/para.2012.0064en
dc.referencesKouvou, M. (2010). Child Art and Modernity, Conference Paper. Available online: https://www.researchgate.net/publication/238078313_Child_Art_and_Modernityen
dc.referencesKraftl, P. (2009). Living in an artwork: the extraordinary geographies of the Hundertwasser-Haus, Vienna. Cultural Geographies, 16, pp. 111–134.en
dc.referencesKulka, T. (1996). Kitsch and Art. Pennsylvania: Penn State University Press.en
dc.referencesKuznetsov, S. and Paulos, E. (2010). Rise of the Expert Amateur: DIY Projects, Communities, and Cultures’. In: Conference: Proceedings of the 6th Nordic Conference on Human-Computer Interaction 2010. Reykjavik, Iceland. https://dl.acm.org/doi/10.1145/1868914.1868950en
dc.referencesLévi-Strauss, C. (1966). The Savage Mind. Transl. by G. Weidenfeld and Nicolson Ltd. London: Weidenfeld and Nicolson.en
dc.referencesLouridas, Panagiotis. (1999). Design as bricolage: anthropology meets design thinking. Design Studies, 20(6,) pp. 517–535.en
dc.referencesManifest resztek (Manifesto degli avanzi), 2016, www.betlejem.org/en/manifest-resztek/ [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesMars, R. (2024). The Latest 99% Invisible: Hundertwasser and His Fight Against the Godless Line, [podcast], Arch Daily. October 12. Available online: https://www.archdaily.com/556085/the-latest-99-invisible-hundertwasser-and-his-fight-against-the-godless-line [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesMedhurst, A. (1997). Camp. In: Medhurst, A. and Munt, S. (eds.), Lesbian and gay studies: a critical introduction. London–Washington: Unkno, pp. 274–293.en
dc.referencesMoles, A. (1971). Le kitsch: l'art du bonheur. Paris: Mame.en
dc.referencesPankenier Weld S. (2014). Voiceless Vanguard. The Infantilist Aesthetic of the Russian Avant-Garde, Evanston: Northwestern University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv43vs0den
dc.referencesPierce Van, I. (2017). Contemporary Debates: The Hundertwasser Art Centre with Wairau Maori Art Gallery. Back Story Journal of New Zealand Art Media & Design History, 2, p. 5–25. https://doi.org/10.24135/backstory.vi2.16en
dc.referencesRestany, P. (2001). Hundertwasser: The Painter-king With the Five Skins. Vienna: Taschen.en
dc.referencesRiegel, H.-P. (2013). Beuys. Die Biografie. Berlin: Aufbau Verlag.en
dc.referencesSchmied, W. (2002), Hundertwasser, 1928–2000: Catalogue Raisonné. Vol. 1. Cologne: Taschen.en
dc.referencesSchmied, W. (2004). Letter by Wieland Schmied to Hundertwasser. Available online: https://www.hundertwasser.com/en/texts/brief_von_wieland_schmied_an_hundertwasser [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesSchurian, W., (2004). The concept of children's creativity. In: Schurian, W. (ed.), Hundertwasser – Schöne Wege, Gedanken über Kunst und Leben. Munich: Langen Müller Verlag, pp. 305–306.en
dc.referencesSontag, S. (1966). Notes on “Camp”. In: Sontag, S., Against Interpretation and Other Essays, Farrar–New York: Straus & Giroux, p. 275–292.en
dc.referencesSprenger, F. (2015). Erfolgsgeschichte(n), Restaurator im Handwerk 2, p. 3.en
dc.referencesSurmacz, M. (2024). Konkurs plastyczny „Tworzymy Nie/Prostą Historię” – Grand Prix dla Surmacz” 24 czerwca 2024. Available online: https://jaw.pl/artykul/konkurs-plastyczny-tworzymy-n1592767en
dc.referencesTosza, M. and Zworski, P. (2021). Dzisiaj w Betlejem. Kraków: Esprit.en
dc.referencesHundertwasser Art Centre, About Hundertwasser Art Centre, https://www.hundertwasserartcentre.co.nz/about/hundertwasser-art-centre/ [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesBricolage. Tate Art Terms. Available online: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/b/bricolage [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1958). Mouldiness Manifesto Against Rationalism in Architecture. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1971). Forestation of the City. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1979). The Sacred Shit – The Shit Culture. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1981). The Cultural-Political Claim to Power (Reply to Wieland Schmied). Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1981). The Cultural-Political Claim to Power (Reply to Wieland Schmied). Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1981). Tree Tenants Are the Ambassadors of the Free Forests in the City. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1983). Peace Treaty with Nature1959 the Pintorarium. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1985). The Onion Tower. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1990). The Antipodal Timepiece. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.referencesHundertwasser F. (1990). The Garden Gnome. Available online: https://hundertwasser.com [accessed 30.11.2024].en
dc.contributor.authorEmailagnieszka.gralinska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.2024.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0