dc.contributor.author | Szykowna, Sylwia | |
dc.date.accessioned | 2025-07-08T14:20:24Z | |
dc.date.available | 2025-07-08T14:20:24Z | |
dc.date.issued | 2025-05-29 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55874 | |
dc.description.abstract | This article touches on the issue of human-technology relations in the age of artificial intelligence. It poses questions about the changes that have taken place in the field of art under the influence of advanced machine learning systems. The last decade of AI’s successes enforces the need to rethink the aesthetic categories, including an attempt to redefine the place and role of the artist in a technologically determined reality. The cited historical examples of aesthetic reflection accompanying computer art of the 1960s largely anticipated the changes taking place today, while also serving an important metacritical function. Today’s critical AI art can play a key role in raising awareness of the processes taking place and uncovering the workings of artificial intelligence algorithms, which are often locked in black boxes and their operations and assumptions inaccessible to human understanding. | en |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł porusza kwestię relacji człowiek-technologia w dobie sztucznej inteligencji. Stawia pytania o zmiany, jakie zaszły w polu sztuki pod wpływem zaawansowanych systemów uczenia maszynowego. Ostatnia dekada sukcesów AI wymusza konieczność przemyślenia kategorii estetycznych, w tym próbę redefinicji miejsca i roli artysty w zdeterminowanej technologicznie rzeczywistości. Przytoczone historyczne przykłady refleksji estetycznej towarzyszącej sztuce komputerowej lat 60. XX wieku w dużej mierze antycypowały zachodzące dziś zmiany, pełniąc jednocześnie ważną funkcję metakrytyczną. Dzisiejsza krytyczna sztuka AI może odegrać kluczową rolę w podnoszeniu świadomości na temat zachodzących procesów i odkrywaniu pracy algorytmów sztucznej inteligencji, które zamknięte w czarnych skrzynkach, są niedostępne ludzkiemu zrozumieniu. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;45 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | artificial intelligence | en |
dc.subject | aesthetics | en |
dc.subject | human-computer interaction | en |
dc.subject | computer art | en |
dc.subject | postproduction | en |
dc.subject | posthumanism | en |
dc.subject | sztuczna inteligencja | pl |
dc.subject | estetyka | pl |
dc.subject | interakcja człowiek-komputer | pl |
dc.subject | sztuka komputerowa | pl |
dc.subject | postprodukcja | pl |
dc.subject | posthumanizm | pl |
dc.title | When Machine and Human Meet. Art in the Age of Artificial Intelligence | en |
dc.title.alternative | Kiedy spotykają się maszyna i człowiek. Sztuka w dobie sztucznej inteligencji | pl |
dc.type | Article | |
dc.contributor.authorAffiliation | Adam Mickiewicz University | en |
dc.identifier.eissn | 2353-9631 | |
dc.references | Astray, M. (2024). [Instagram account] milesastray. Available at: https://www.instagram.com/p/C8KTUy7xdwm/?utm_source=ig_embed&ig_rid=a6e9bab5-6ffd-477a-8b9b-b05b2d131130&img_index=1 [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Bense, M. (1969), Einführung in die informationische Ästhetik. Reinbek: Rowohlt. | en |
dc.references | Bourriaud, N. (2002). Postproduction: Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World, New York: Lukas & Sternberg. | en |
dc.references | Bryan-Kinns, N. (2024). Reflections on Explainable AI for the Arts (XAIXARTS). Available at: https://interactions.acm.org/archive/view/january-february-2024/reflections-on-explainable-ai-for-the-arts-xaixarts [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Burnham, J., (2015). Dissolve into Comprehension: Writings and Interviews, 1964–2004. Cambridge: MIT Press. | en |
dc.references | Burnham, J. W. (1968). Systems Esthetics. Artforum, 7 (1), pp. 30–35. | en |
dc.references | Burnham, J. W. (1970). Software. Information Technology. It’s new meaning for art. [Catalog of an exhibition held at the Jewish Museum, New York, September 16 through November 8, 1970]. Available at: https://monoskop.org/images/3/31/Software_Information_Technology_Its_New_Meaning_for_Art_catalogue.pdf [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Burnham, J. W. (1970a). The Aesthetics of Intelligent Systems. In On the Future of Art. New York: The Viking Press. | en |
dc.references | Coeckelbergh, M. (2020). AI Ethics. Cambridge, Massachusetts, USA: The MIT Press. | en |
dc.references | Crawford, K. (2021). Atlas of AI: Power, Politics, and the Planetary Costs of Artificial Intelligence. New Haven, London: Yale University Press. | en |
dc.references | Ehn, P. (2002). Manifesto for a Digital Bauhaus. In Beardon, C. and Malmborg, L. (eds.), Digital Creativity: a Reader (Innovations in Art and Design). Lisse, Abingdon, Exton (PA), Tokyo: Swets&Zeitlinger Publishers, pp. 18–28. | en |
dc.references | Goodfellow, P. (2024). The Distributed Authorship of Art in the Age of AI. Available at: https://www.mdpi.com/2076-0752/13/5/149 [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Habermas, J. (1996). Moderna — niedokończony projekt (1980). Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria, 1, pp. 47–61. | en |
dc.references | Haraway, D. (1985). Manifesto for cyborgs: science, technology, and socialist feminism in the 1980s. Available at: https://monoskop.org/images/4/4c/Haraway_Donna_1985_A_Manifesto_for_Cyborgs_Science_Technology_and_Socialist_Feminism_in_the_1980s.pdf [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Haraway, D. J. (2016). Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press. | en |
dc.references | Hayles, N. K. (1999). How We Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago. London: The University of Chicago Press. | en |
dc.references | Krewani, A. (2024). Where Machine and Muse Meet – Towards a Creativity of AI Art. In Voigts, E. et al. (eds.), Artificial Inteligence. Inteligence Art. Human-Machine Interaction and Creative Practice. Bielefeld: Transcript. | en |
dc.references | Licklider, J. C. R. (1960). Man-Computer Symbiosis. Available at: https://groups.csail.mit.edu/medg/people/psz/Licklider.html [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Manovich L. (2019). AI Aesthetics. Available at: https://manovich.net/index.php/projects/ai-aesthetics [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Manovich, L. and Arielli E. (2021–2024). Artificial Aesthetics: Generative AI, Art and Visual Media. Available at: https://manovich.net/index.php/projects/artificial-aesthetics [Accessed: 10.12.2024]. | en |
dc.references | Nake, F. (2002). Personal Recollections of a Distant Beginning. In L. Candy, E. A. Edmonds and F. Poltronieri (eds.), Explorations in Art and Technology, London: Springer. | en |
dc.references | Navas, E. (2023). The Rise of Metacreativity. AI Aesthetics After Remix. New York–London: Routledge. | en |
dc.references | Negroponte, N. (1970). The Architecture Machine. Toward A More Human Environment. Cambridge–Massachusetts–London: The MIT Press. | en |
dc.references | Pias, C. (2007). „Hollerith ‘Feathered Crystal’”: Art, Science, and Computing in the Era of Cybernetics, Grey Room, 39 (29), pp. 111–133. | en |
dc.references | Ploin, A., Eynon, R., Hjorth I. and Osborne, M. A. (2022). AI and the Arts: How Machine Learning is Changing Artistic Work. Report from the Creative Algorithmic Intelligence Research Project. Oxford Internet Institute, University of Oxford, UK. | en |
dc.references | Ridler, A. and Sinders C. (2023). AI is human after All. The New Real Magazine., 1 (1), Generative AI Arts: A Synthetic Future Foretold. https://doi.org/10.2218/newreal.9255 | en |
dc.references | Schelling, F. W. (1983). Filozofia sztuki. Translated by K. Krzemieniowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe. | en |
dc.references | Shanken, E. A. (2001). Sztuka w epoce informacji – technologia a sztuka konceptualna. Translated by L. Kettner. Kwartalnik filmowy, 35/36 (95/96), pp. 302–322. | en |
dc.references | Shanken, E. A. (2016). Contemporary Art and New Media: Digital Divide or Hybrid Discourse? In Ch. Paul (ed.) A Companion to Digital Art. London: Wiley-Blackwell. | en |
dc.references | Stewart, W. (2020). “The Higher Forms Are Also the Weaker Ones”: Technics and Humanism in Max Bense’s “Technical Existence”. Grey Room, 81, pp. 36–47. | en |
dc.references | Szykowna, S. (2024). Sztuka AI i hakowanie antropocentrycznego mitu kreatywności. Kultura Współczesna, 4 (129), pp. 45–59. | en |
dc.references | Walewska-Choptiany, J. (2021). Cyfrowa Dekada. Związki sztuki i technologii w latach 1969–1975. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | en |
dc.references | Weiser, M. (1991). The Computer for the 21st Century. Available at: https://ics.uci.edu/~corps/phaseii/Weiser-Computer21stCentury-SciAm.pdf [Accessed: 11.12.2024]. | en |
dc.references | Vaswani, et al. (2017). Attention is All You Need. Available at: https://proceedings.neurips.cc/paper_files/paper/2017/file/3f5ee243547dee91fbd053c1c4a845aa-Paper.pdf [Accessed: 11.12.2024]. | en |
dc.references | Zeilinger, M. (2021). Tactical Entanglements: AI Art, Creative Agency, and the Limits of Intellectual Property. Lüneburg: Meson Press. | en |
dc.references | Żylińska, J. (2020). AI Art. Machine Visions and Warped Dreams. London: Open Humanities Press. | en |
dc.contributor.authorEmail | szykowna@amu.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6107.2024.07 | |