Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁukaszewicz, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-07-08T14:20:25Z
dc.date.available2025-07-08T14:20:25Z
dc.date.issued2025-06-04
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55876
dc.description.abstractThe virtualization of public art, which I approach as art in public space, street art, and graffiti, can be viewed from one side as its medialization, that is, a mediation of reception through media images functioning online. This process makes our experience of these art forms virtual in terms of their potentiality. On the other hand, the virtualization of public art can be approached as a process of gradually transferring it into the virtual space. In this second case, virtual space constitutes, if not the foundation, then at least an equal element of artistic realizations. These realizations are increasingly manifesting themselves primarily in a digital form, although each time in a physical space, which gradually loses its significance, undergoing hybridization. The process of virtualizing public art is illustrated by referring to examples of graffiti made in the form of stencils with artistic QR codes. Then, I point out artistic projects that explore the city by searching for contemporary art objects in the form of augmented reality, located in selected and marked areas on a map. As the final examples, I mention the work of Kenyan artists who create and promote the creation of graffiti in virtual space.en
dc.description.abstractWirtualizacja sztuki publicznej, przez którą rozumiem sztukę w przestrzeni publicznej, street art i graffiti, może być postrzegana z jednej strony jako ich medializacja, zapośredniczenie odbioru poprzez inne obrazy medialne także funkcjonujące online. Sprawia ona, że nasze doświadczenie tych rodzajów sztuki ma charakter wirtualny w sensie jego potencjalności. Z drugiej strony do wirtualizacji sztuki publicznej można podejść jako do procesu stopniowego przenoszenia jej w przestrzeń wirtualną. W tym drugim przypadku przestrzeń wirtualna stanowi, jeśli nie podstawę, to przynajmniej równoprawny element realizacji artystycznych. Te realizacje coraz częściej przejawiają się przede wszystkim w sposób cyfrowy, choć każdorazowo zachodzi to w pewnej przestrzeni fizycznej, która niemniej jednak stopniowo traci na znaczeniu, co ma zasadniczy związek z przekształceniami zachodzącymi współcześnie w przestrzeni publicznej. Wskazany proces wirtualizacji sztuki publicznej obrazuję odnosząc się do przykładów graffiti wykonywanego w formie szablonów z kodami QR o charakterze artystycznym. Wspominam również projekty artystyczne polegające na odkrywaniu miasta poprzez poszukiwanie obiektów sztuki współczesnej istniejących w formie rozszerzonej rzeczywistości w wybranych i zaznaczonych na mapie lokalizacjach. Jako ostatnie przywołuję przykłady działania artystów i artystek kenijskich, którzy tworzą i popularyzują tworzenie dzieł graffiti w przestrzeni wirtualnej.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;45pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpublic arten
dc.subjectstreet arten
dc.subjectgraffitien
dc.subjectmedializationen
dc.subjectvirtualizationen
dc.subjecthybridization of public spaceen
dc.subjectsztuka publicznapl
dc.subjectstreet artpl
dc.subjectgraffitipl
dc.subjectmedializacjapl
dc.subjectwirtualizacjapl
dc.subjecthybrydyzacja przestrzeni publicznejpl
dc.titleThe Process of Virtualizing Public Art: QR Graffiti, Art in Augmented Reality in Public Space, and Graffiti Created in VRen
dc.title.alternativeProces wirtualizacji sztuki publicznej: QR graffiti, sztuka w rozszerzonej rzeczywistości w przestrzeni publicznej oraz graffiti VRpl
dc.typeArticle
dc.page.number11-29
dc.contributor.authorAffiliationPolish Society for Aestheticsen
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesAustin, J. (2010). More to See than a Canvas in a White Cube: For an Art in the Streets. City, 14 (1–2), pp. 33–47.en
dc.referencesBaldini, A. (2017). Dangerous Liaisons: Graffiti in Da Museum. In Rivasi, P. (ed.), Un(Authorized)//Commissioned. Rome: WholeTrain Press, pp. 26–32.en
dc.referencesBaldini, A. (2018). A Philosophy Guide to Street Art and the Law. Leiden: Brill.en
dc.referencesBaldini, A. (2020). Street Art in the Digital Age: Photos, Documents, Urban Agency. Arch Daily, February 18. Available at: https://www.archdaily.com/933982/street-art-in-the-digital-age-photos-documents-urban-agency [Accessed 7.04.2025].en
dc.referencesBaldini, A. (2022). What Is Street Art? ESTETIKA. The European Journal of Aesthetics, LIX/XV (1), pp. 1–21. https://doi.org/10.33134/eeja.234en
dc.referencesBaudrillard, J. (1996). Precesja symulakrów. Translated by T. Komendant. In Nycz, R. (ed.), Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, pp. 175–189.en
dc.referencesBaudrillard, J. (1994). The Precession of Simulacra. In Baudrillard, J., Simulacra and Simulation, transl. S. F. Glaser. Ann Arbor: University of Michigan Press, pp. 1–42.en
dc.referencesBaudrillard, J. (1995). The Gulf War Did Not Take Place. Translated by P. Patton. Bloomington: Indiana University Press.en
dc.referencesBaudrillard, J. (2006). Wojny w Zatoce nie było. Translated by S. Królak. Warszawa: Sic!en
dc.referencesBelting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Translated by M. Bryl. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.en
dc.referencesBengtsen, P. (2015). Carelessness or Curatorial Chutzpah? On Controversies Surrounding Street Art in the Museum. Konsthistorisk Tidskrift / Journal of Art History, 84 (4), pp. 220–233.en
dc.referencesBenjamin, W. (1968). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In H. Arendt (Ed.), Illuminations (H. Zohn, Trans., pp. 217–251). New York: Schocken Books.en
dc.referencesBenjamin, W. (1975). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. Translated by J. Sikorski. In Benjamin, W., Twórca jako wytwórca, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 66–105.en
dc.referencesBenjamin, W., Twórca jako wytwórca. Translated by J. Sikorski. In Benjamin, W., Twórca jako wytwórca, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 46–65.en
dc.referencesBenjamin, W. (1999). The Author as Producer. Address at the Institute for the Study of Fascism, Paris, April 27, 1934. In Benjamin, W., Selected Writings. Volume 2, part 2, 1931–1934, transl. R. Livingstone and Others, Jennings, M. W., Eiland, H. Smith, G. (eds.). Cambridge, Massachusetts, and London, England: The Belknap Press of Harvard University Press, pp. 768–792.en
dc.referencesBerleant, A. (1991). Art and Engagement. Philadelphia: Temple University Press.en
dc.referencesBerleant, A. (2004). Re-thinking Aesthetics: Rouge Essays on Aesthetics and the Arts. Aldershot: Ashgate Pub.en
dc.referencesBerleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce. Translated by M. Korusiewicz. Kraków: UNIVERSITAS.en
dc.referencesCastells, M. (2002). Virtual Communities or Network Society? In Castells, M., The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford: Oxford University Press, pp. 116–136. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199255771.003.0005en
dc.referencesChmielecki, K. (2016). Obrazy, które nie są już obrazami. Wizualność obrazu cyfrowego w antropologii obrazu Hansa Beltinga. In Łukaszewicz-Alcaraz, A. (ed.), Widzialność/ Wizualność obrazu cyfrowego pomiędzy fenomenologią a kulturą wizualną, Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, pp. 114–135.en
dc.referencesCrotti, S. (1997). Interspaces: From Public Site to Common Places. In Architecture of Public Space: Forms of the Past, Forms of the Present. Milano: Electa.en
dc.referencesCzekalski, S. (2000). Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.en
dc.referencesde Souza e Silva, A. (2006). From Cyber to Hybrid: Mobile Technologies as Interfaces of Hybrid Spaces. Space and Culture, 9(3), pp. 261–278. https://doi.org/10.1177/1206331206289022en
dc.referencesdi Marino, M., Tabrizi, H. A., Chavoshi, S. H. and Sinitsyna, A. (2023). Hybrid Cities and New Working Spaces – The Case of Oslo. Progress in Planning, 170(100712), pp. 1–35. https://doi.org/10.1016/j.progress.2022.100712en
dc.referencesGrochowska, A. (2013). Murale symbolem rewitalizacji czy gentryfikacji? Przykład Wrocławia. XXVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście, pp. 149–158.en
dc.referencesHampton, K. (2002). Place-based and IT Mediated ‘Community’. Planning Theory & Practice, 3(2), pp. 228–231.en
dc.referencesIveson, K. (2009). Graffiti and the politics of public space. City, 13(4), pp. 367–379.en
dc.referencesJankowska, M. (2004). Wideo, wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973–1994. Historia, artyści, dzieła. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.en
dc.referencesJones, O. (2009). Nature–Culture. In Kitchin, R. and Thrift, N. (eds.), International Encyclopedia of Human Geography. Elsevier, pp. 309–323. https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.00716-1en
dc.referencesKita, J. (2015). Ilustracje z dziewiętnastowiecznej prasy Królestwa Polskiego jako źródło do badań nad kulturą uzdrowiskową. Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku, XIV, pp. 37–48. http://dx.doi.org/10.18778/2080-8313.14.03en
dc.referencesLessing, L. (2006). Code: Version 2.0. New York: Basic Book.en
dc.referencesŁukaszewicz-Alcaraz, A. (2014a). Foreword. The eye and the palm. The dynamic of the painting as an artistic, social, and political expression „Breaking the walls of graffiti. The correspondence between street–artists”. In Łukaszewicz-Alcaraz, A. (ed.), Breaking the Walls of Graffiti. The Correspondence Between Street-Artists. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Akademii Sztuki w Szczecinie, pp. 7–9.en
dc.referencesŁukaszewicz-Alcaraz, A. (2014b). The event and the painting Abusa Crew and Chinarte about femininity and community. In Łukaszewicz-Alcaraz, A. (ed.), Breaking the Walls of Graffiti. The Correspondence Between Street-Artists. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Akademii Sztuki w Szczecinie, pp. 38–45.en
dc.referencesŁukaszewicz-Alcaraz, A. (2016). Wybrane wątki pragmatyczne, ontologiczne i estetyczne w filozoficznej analizie obrazów miejskich. Kultura i Historia, 30, Lublin, pp. 9–23.en
dc.referencesŁukaszewicz-Alcaraz, A. (2017). Urban Images: Street-Art, Graffiti, and Vandalism – in the Context of Arnold Berleant’s Aesthetics of Environment. In Proceedings of ICA 2016: Aesthetics and Mass Culture. Seoul: The Korean Society of Aesthetics, pp. 653–661.en
dc.referencesMcLuhan, M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill.en
dc.referencesMcLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, transl. N. Szczucka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.en
dc.referencesMitchell, W. J. T. (2011). Cloning Terror: The War of Images, 9/11 to the Present. Chicago: University of Chicago Press.en
dc.referencesMoch, W. (2016). Street Art i Graffiti. Litery, słowa i obrazy w przestrzeni miasta. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki.en
dc.referencesNajjar, O. A. (2011). Emergent Structure in the Abu Ghraib Political Cartoons of Emad Hajjaj. The International Journal of the Image, 1(3), pp. 1–18. https://doi.org/10.18848/2154-8560/CGP/v01i03/44212en
dc.referencesOECD (2020). Policy Responses to Coronavirus (COVID-19). Available at: https://www.oecd.org/en/publications/capacity-for-remote-working-can-affect-lockdown-costs-differently-across-places_0e85740e-en.html [Accessed: 3.04.2025].en
dc.referencesPublic Art (n.d). Tate Gallery [official website]. Available at: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/p/public-art [Accessed: 3.04.2025].en
dc.referencesRamirez Blanco, J. (2013). Reclaim The Streets! From Local to Global Party Protest. Third Text: Critical Perspectives on Contemporary Art and Culture, 123. Available at: http://thirdtext.org/domains/thirdtext.com/local/media/images/medium/Julia_Blanco_Reclaim_the_streets_1.pdf [Accessed: 3.04.2025].en
dc.referencesSalad Days (2016). 23 Giugno / Modena ’1984. Evoluzione e rigenerazione del writing’. Salad.Days Magazine, June 8, https://www.saladdaysmag.com/23-giugno-modena-1984-evoluzione-e-rigenerazione-del-writing/ [Accessed: 4.04.2025].en
dc.referencesSetti, G. (2013). Beyond Public Spaces: Shared Spaces in the Contemporary City. Journal of Civil Engineering and Architecture, 7(7), pp. 833–840.en
dc.referencesSoulages, F. (2012). Estetyka fotografii. Starta i zysk. Translated by B. Mytych-Forajter and W. Forajter. Kraków: Universitas.en
dc.referencesVert, S., Andone, D. and Vasiu, R. (2019). Augmented and Virtual Reality for Public Space Art. ITM Web of Conferences, 29 (03006), pp. 1–9. https://doi.org/10.1051/itmconf/20192903006en
dc.referencesZizek, S. (1997). The Plague of Fantasies. London: Verso.en
dc.referencesZizek, S. (2001). Przekleństwo fantazji. Translated by A. Chmielewski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.en
dc.referencesInvader2006 (2008). SPACE INVADER VRN_12 QR CODE INDIA, Available at: https://youtu.be/koovHRADjxI?si=uRyV0PdlkOCk7ATM [Accessed: 7.04.2025].en
dc.contributor.authorEmailaleksandra.alcaraz@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.2024.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0