Show simple item record

dc.contributor.authorSzmidt, Krzysztof J.
dc.contributor.authorSasin, Magdalena
dc.date.accessioned2025-07-08T14:21:20Z
dc.date.available2025-07-08T14:21:20Z
dc.date.issued2025-07-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55885
dc.description.abstractThe authors present arguments for the existence of methodological specificity of pedagogical research, providing examples from Polish and foreign research practice. They consider this issue in relation to three basic stages of research: discovering and posing research questions; selecting research strategies and methods and their implementation; analysis, interpretation, evaluation and communication of results. The essence of pedagogical research is its practical aspect and taking into account the situational context of the phenomena being studied. The questions asked (stage 1) must have a broad scope, taking into account the genesis of the phenomenon. At the stage of analysis and interpretation (3), it is crucial to develop guidelines for practice, and even implementation programs and projects, which define pedagogy as a practical science. Due to the fact that currently the research methods are the least specific (2), the authors draw attention to research conducted using the arts-based research (ABR) method, analyzing its features that are valuable from the point of view of pedagogy, such as: methodological novelty and creativity, a clear ethical perspective, the possibility of investigating issues that have not been addressed before, empowerment of research participants, resistance to artificial intelligence interference, an attractive form of communicating results in the social environment, etc. The ABR method can also foster the hitherto little realized interdisciplinarity of pedagogical research.en
dc.description.abstractAutorzy przedstawiają argumenty przemawiające za istnieniem swoistości metodologicznej badań pedagogicznych, podając przykłady z praktyki badawczej polskiej i zagranicznej. Rozważają to zagadnienie w odniesieniu do trzech podstawowych etapów badań: odkrywania i stawiania pytań badawczych; doboru strategii i metod badań i ich realizacji; analizy, interpretacji i ewaluacji oraz komunikowania wyników. Istotą badań pedagogicznych jest ich aspekt praktyczny oraz uwzględnianie kontekstu sytuacyjnego badanych zjawisk. Stawiane pytania (etap 1) muszą mieć szeroki zakres, uwzględniający genezę zjawiska. Na etapie analizy i interpretacji (3) kluczowe jest wypracowanie wskazówek dla praktyki, a nawet programów i projektów realizacyjnych, co definiuje pedagogikę jako naukę praktyczną. W związku z tym, że obecnie najmniejszą swoistość wykazują metody badań (2), autorzy zwracają uwagę na badania prowadzone metodą ABR (arts-based research), analizując jej cechy cenne z punktu widzenia pedagogiki, takie jak: odkrywczość i kreatywność metodologiczna, wyrazista perspektywa etyczna, możliwość badania nieporuszanych dotąd zagadnień, upełnomocnienie uczestników badań, odporność na ingerencję sztucznej inteligencji, atrakcyjna forma komunikowania wyników w środowisku społecznym i in. Metoda ABR może też sprzyjać realizowanej dotąd w niewielkim stopniu interdyscyplinarności badań pedagogicznych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectspecificity of pedagogical researchen
dc.subjectmethodologyen
dc.subjectmethodological innovativenessen
dc.subjectarts-based researchen
dc.subjectinterdisciplinarityen
dc.subjectswoistość badań pedagogicznychpl
dc.subjectmetodologiapl
dc.subjectodkrywczość metodologicznapl
dc.subjectarts-based researchpl
dc.subjectinterdyscyplinarnośćpl
dc.titleSwoistość i oryginalność metodologii badań pedagogicznychpl
dc.title.alternativeThe Specificity and Originality of Pedagogical Research Methodologyen
dc.typeArticle
dc.page.number56-71
dc.contributor.authorAffiliationSzmidt, Krzysztof J. - Uniwersytet Łódzkipl
dc.contributor.authorAffiliationSasin, Magdalena - Uniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesBogusławski M. (2020) Wariacje (post)humanistyczne, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142-653-4pl
dc.referencesBroom C. (2015) Empowering Students: Pedagogy That Benefits Educators and Learners, Citizenship, Social and Economics Education, nr 14(2), s. 79–86, https://doi.org/10.1177/2047173415597142pl
dc.referencesBrożek A. (2007) Pytania i odpowiedzi. Tło filozoficzne, teoria i zastosowania praktyczne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Semper.pl
dc.referencesCahnmann-Taylor M., Siegesmund R. (2008) Arts-based Research in Education. Foundations for Practice, Nowy Jork, NY, Routledge.pl
dc.referencesCałek A. (2024) Mosty zamiast barier. Literaturoznawstwo a psychologia – o relacjach i współzależnościach, Kraków, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, https://doi.org/10.12797/9788383681009pl
dc.referencesCharzyńska E., Wysocka E. (2015) Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT). Podręcznik testu – książka użytkownika (wersje dla uczniów gimnazjum i liceum), Katowice, Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym.pl
dc.referencesDenzin N., Lincoln Y. (red.) (2009) Metody badań jakościowych, t. 2, tłum. F. Schmidt, M. Podgórski, M. Skowrońska et al., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesDesyllas M. C. (2014) Using Photovoice with Sex Workers: The Power of Art, Agency and Resistance, Qualitative Social Work, nr 13(4), s. 477–501, https://doi.org/10.1177/1473325013496596pl
dc.referencesGlăveanu V. (2023) Kreatywność. Krótkie wprowadzenie, tłum. T. Tesznar, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesHucko-Biernat O. (2025) Autonarracje i skrypty. Zastosowanie arteterapii w kontekście rozwijania rodzicielskiej świadomości wychowania, praca doktorska napisana pod kierunkiem M. Karkowskiej, Łódź, Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, https://www.bip.uni.lodz.pl/fileadmin/user_upload/O._Hucko-Biernat_-_rozprawa_doktorska.pdf (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.referencesHuss E., Bos E. (2020) Art in Social Work Practice. Theory and Practice: International Perspectives, Londyn, Routledge.pl
dc.referencesJaniszewska A. (2024) Zjawisko „przymusu tworzenia” artystów a gratyfikacja potrzeb niższego rzędu i samorealizacji w odniesieniu do klasycznej teorii hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, nr 18(1), s. 224–237, https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.17pl
dc.referencesJankowska D. E. (2019) Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie, Warszawa, Wydawnictwo Liberi Libri.pl
dc.referencesKamińska-Jatczak I. (2024) Praktyka tworzenia opowieści na przykładzie fotogłosu rodziców w sytuacjach wieloproblemowych, Przegląd Socjologiczny, nr 73(3), s. 121–148, https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.3/6pl
dc.referencesKarwowski M. (2009) Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl
dc.referencesKrasoń K. (2011) Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO): podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I–III, Kraków, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.pl
dc.referencesKubinowski D. (2010a) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin, Wydawnictwo UMCS.pl
dc.referencesKubinowski D. (2010b) Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, S. Palka (red.), Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 29–44.pl
dc.referencesLeavy P. (2018) Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce, tłum. K. Stanisz, J. Kucharska, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesLoizou E., Charalambous N. (2017) Empowerment Pedagogy, Journal of Research in Childhood Education, nr 31(3), s. 440–452, https://doi.org/10.1080/02568543.2017.1314396pl
dc.referencesMaliszewski K. (2016) Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, nr 2(1), s. 15–28.pl
dc.referencesMcNiff S. (2008) Art-Based Research, w: Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues, A. L. Cole, J. G. Knowles (red.), Thousand Oaks, Sage, s. 29–40, https://doi.org/10.4135/9781452226545.n3pl
dc.referencesMolloy J. K. (2007) Photovoice as a Tool for Social Justice Workers, Journal of Progressive Human Services, nr 18(2), s. 39–55, https://doi.org/10.1300/J059v18n02_04pl
dc.referencesNaicker I., Pillay D., Pithouse-Morgan K., Masinga L., Chisanga T., Hiralaal A. (2024) Arts-Based Educational Research Narratives of Academic Identities. Perspectives from Higher Education, Berlin, Springer, https://doi.org/10.1007/978-981-97-6422-8pl
dc.referencesOkraj Z. (2019) Bez szablonu. Twórcza praca dydaktyczna w doświadczeniach nauczycieli akademickich, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl
dc.referencesPalka S. (2006) Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesPentassuglia M. (2017) “The Art(Ist) Is Present”: Arts-Based Research Perspective in Educational Research, Cogent Education, nr 4(1), https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1301011pl
dc.referencesRewers E. (2018) Sztuka podstawą nowej kultury naukowej, w: Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce, P. Leavy (red.), Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, s. 11–22.pl
dc.referencesRunco M. (2023) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, 3rd ed., London, Academic Press.pl
dc.referencesSasin M. (2020) Possible Applications of Arts-Based Research in Creatology Studies, Creativity: Theories – Research – Applications, nr 7(1), s. 38–53, https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0003pl
dc.referencesSasin M. (2021) Ekologia akustyczna jako istotny element nowoczesnej pedagogiki muzycznej, Ars Inter Culturas, nr 10, s. 119–130.pl
dc.referencesSasin M. (2022) Stosunek do doznań słuchowych człowieka a świadomość ciała i cielesności. Perspektywa ekologii akustycznej, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, nr 14(1), s. 58–72, https://doi.org/10.18778/2450-4491.14.05pl
dc.referencesSasin M., Justyńska M., Majewska-Owczarek A., Modrzejewska-Świgulska M. (2023) Metoda ABR w badaniu opinii studentów na temat przestrzeni twórczej na uczelni – przedstawienie projektu badawczego, Edukacja, nr 2(165), s. 1–19, https://doi.org/10.24131/3724.230209pl
dc.referencesSawyer R. K., Henriksen D. (2024) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, New York, Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/oso/9780197747537.001.0001pl
dc.referencesSchafer R. M. (1992) A Sound Education. 100 Exercises in Listening and Sound-Making, Indian River, Ontario, Arkana Editions.pl
dc.referencesSmith A. P. (2018) A Systematic Review of Photovoice as a Pedagogical Tool for Young People, The Journal of Arts Science and Technology, nr 11(2), s. 14–37, http://www.apsmithimages.com/wp-content/uploads/2020/06/JAST-2018.pdf (dostęp: 27.01.2025).pl
dc.referencesSnowber C. (2002) Bodydance: Fleshing Soulful Inquiry Through Improvisation, w: Dancing the Data, C. Bagley, M. B. Cancienne (red.), Nowy Jork, Peter Lang, s. 20–33.pl
dc.referencesSpennemann D. H. (2023) ChatGPT and the Generation of Digitally Born “Knowledge”: How does a Generative AI Language Model Interpret Cultural Heritage Values?, Knowledge, nr 3(3), s. 480–512, https://doi.org/10.3390/knowledge3030032pl
dc.referencesSpodaryk M. (2021) Poza tekst? W stronę badań opartych na sztuce, Elementy, nr 1, s. 164–185, https://doi.org/10.52652/e.1.21.10pl
dc.referencesStrzelecki A. (2025) ‘As of My Last Knowledge Update’: How is Content Generated by ChatGPT Infiltrating Scientific Papers Published in Premier Journals?, Learned Publishing, nr 38(1), e1650, https://doi.org/10.1002/leap.1650pl
dc.referencesSuch J., Szcześniak M. (1999) Filozofia nauki, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.referencesSzmidt K. J. (2018) Kreatywność metodologiczna w badaniach pedagogicznych, Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 26, s. 139–158, https://doi.org/10.12775/PBE.2018.008pl
dc.referencesSzmidt K. J. (2024) Dylematy pedagogiki twórczości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.12775/PBE.2018.008pl
dc.referencesSzmidt K. J., Płóciennik E. (2020) Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8220-097-3pl
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2019) Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 454–471.pl
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J., Kunat B. (2018) Debiutant czy ekspert. Identyfikacja i samoocena uzdolnień uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesWallerstein I. (red.) (1999) Wyzywania wobec nauk społecznych u progu XXI wieku, przyg. do druku A. Flis, Kraków, Universitas. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych.pl
dc.referencesWang C. C., Burris M. A. (1997) Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment, Health Education and Behaviour, nr 24(3), s. 369–387, https://doi.org/10.1177/109019819702400309pl
dc.referencesZiemski S. (1973) Problemy dobrej diagnozy, Warszawa, Wiedza Powszechna.pl
dc.referencesZioło-Pużuk K. (2022) PhotoVoice – rozważania nad zastosowaniem metody w pracy online w klasie czwartej szkoły podstawowej. Wyzwania i rozwiązania, e-mentor, nr 95(3), s. 13–21, https://doi.org/10.15219/em95.1569pl
dc.referencesBritish Educational Research Association, https://www.bera.ac.uk/ (dostęp: 29.01.2025).pl
dc.referencesWydawnictwo Springer, https://www.springer.com/series/13576 (dostęp: 26.01.2025).pl
dc.contributor.authorEmailSzmidt, Krzysztof J. - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailSasin, Magdalena - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.20.06
dc.relation.volume20


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0